خبرهای داغ:
رئیس حوزه قضایی بخش بشاریات گفت: از مسئولان استان قزوین و شهرستان آبیک درخواست می‌شود با حمایت لازم از کشاورزان و باغداران بخش بشاریات، در تخصیص آب لازم به آنان گام موثری بردارند.
کد خبر: ۹۰۳۳۱۲۳
|
۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، محمد گشتاسبی اظهار داشت: طبق نظر رهبر معظم انقلاب، حفر چاه جهت استفاده از آب‌هاى زیرزمینى بدون أخذ مجوز از اداره مربوطه قانوناً ممنوع و حرام است.
وی افزود: پیرو تاکیدات رئیس کل دادگستری استان قزوین و دادستان عمومی و انقلاب قزوین مبنی بر پلمب چاه‌های غیرمجاز که مصوب مجلس شورای اسلامی است، پلمب چاه‌های غیر مجاز در بخش بشاریات شهرستان آبیک اجرایی شده و این روند همچنان ادامه دارد.
رئیس حوزه قضایی بخش بشاریات ادامه داد: هرساله و با آغاز فصل گرما و روشن‌ شدن کولرها، مسئله خشکسالی و کم‌آبی سر زبان‌ها می افتد و با پایان آن فراموش می‌شود.
گشتاسبی اضافه کرد: هنوز بدنه حاکمیت و فضای عمومی کشور درباره خطرات واقعی بحران آب توجیه نشده‌اند و در کشور ما هزاران حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که آب را به یغما می ‌برند آن وقت در تبلیغات اذعان می‌شود با لیوان مسواک بزنید که این امر، توهین به شعور مردم است، چراکه بیش از ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی و صنعت مصرف می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: کشاورزان قشر عزیز و زحمتکش جامعه هستند که می‌طلبد با توجه به پلمب چاه‌های غیرمجاز و فرم پنج، دولت با تسهیلات عالی و بلاعوض و از محل دیگری آب کشاورزان را تامین کند که در بخش بشاریات شهرستان آبیک اختصاص آب کانال به کشاورزان که از مطالبات این قشر بوده، امری مهم و ضروری محسوب می‌شود و در این زمینه باید اقدام لازم از سوی مسؤولانمربوطه صورت گیرد.
این مسئول قضایی وجود چاه‌های غیرمجاز را به نوعی سرقت مایه حیاتی آب دانست و ادامه داد: وجود این چاه‌ها، خسارت فراوانیبر آبخوان و سفره‌های آب زیرزمینی وارد می‌کند این در حالی است که چاه‌های غیرمجاز شیره جان زمین را می مکند تا خشک شود؛ چرا با گفتن زاینده‌رود و دریاچه ارومیه آه از نهاد همه بلند می‌شود؟
رئیس حوزه قضایی بخش بشاریات توزیع عادلانه آب بین کشاورزان بخش‌های مرکزی و بشاریات شهرستان آبیک را ضروری دانست و تصریح کرد: برخی کشاورزان بخش بشاریات از آب کانال کشاورزی محروم بوده و از این موضوع گلایه‌مند هستند.
گشتاسبی خاطرنشان کرد: مأموران اداره امور آب به عنوان ضابط خاص موظف به پلمب و در برخی موارد نیز پُر کردن چاه‌های غیرمجاز هستند.
وی اذعان کرد: برخی مسؤولان با مردم صادق نیستند و با سیاسی کاری، به جای اینکه در زمینه پلمب چاه‌های غیر مجاز در کنار دستگاه قضایی قرار گیرند، مردم را در مقابل مسئولان قضایی قرار می‌دهند که این امر پسندیده نیست؛ چرا مسؤولان در تریبون‌ها از کم آبی و خشکسالی و حتی عدم همکاری قوه قضاییه می‌گویند اما در عمل با دستگاه قضایی برای عدم پلمب چاه‌ها نامه‌نگاری می کنند.
رئیس حوزه قضایی بخش بشاریات افزود: از مسؤولان اجرایی شهرستان آبیک درخواست می‌شود در پلمب چاه‌های غیرمجاز سنگ جلوی پای مسؤولان قضایی نیندازند و اجازه بدهند مُر قانون اجرا شود و در اجرای قانون مقاومت نکنند.
گشتاسبی ادامه داد: با توجه به اینکه با خشکسالی، بحران آب و یا کم‌آبی مواجه هستیم، لازم است مسؤولان اجرایی در کنار مسؤولانقضایی در پلمب چاه‌های غیرمجاز مساعدت و تعامل لازم را داشته باشند و به دنبال مماشات و انجام کار غیرقانونی نباشند.
وی اضافه کرد: یک مدیر آن قدر باید شجاعت داشته باشد که از کسی نترسد و با داشتن وجدان کاری، به دور از منافع شخصی و سیاسی کاری به مردم خدمت کند نه اینکه با کم کاری یا مماشات غیر قانونی موجبات خیانت به مردم را فراهم کند.
این مسئول قضایی خاطرنشان کرد: از مسؤولان استان قزوین و شهرستان آبیک درخواست می‌شود با حمایت لازم از کشاورزان و باغداران بخش بشاریات در تخصیص آب لازم به آنان گام موثری بردارند تا تنش آبی در بین کشاورزان و مردم ایجاد نشود.
رئیس حوزه قضایی بخش بشاریات تصریح کرد: همچنین می‌طلبد مسؤولان اجرایی و نمایندگان مجلس همدم و همراه مسؤولانقضایی در پلمب چاه‌های غیرمجاز باشند و در اجرای این مهم، عملا ما را یاری رسانند نه اینکه زخمی بر ما وارد کنند چرا که باید از منابع آبی حفاظت کرد تا مشمول نفرین آیندگان نباشیم.
گشتاسبی افزود: برق‌رسانی به صاحبان دارای چاه‌های غیر مجاز ممنوع است چراکه در بخش بشاریات مشاهده شده که برخی از صاحبان این چاه‌ها نسبت به فروش آب اقدام کرده‌اند که جلوی این تخلف می‌ایستیم و جلوگیری می‌کنیم.
وی ادامه داد: این یک اپیدمی شده است که تمام توپ‌ها در زمین قوه قضائیه باشد در حالی که مسئولان باید با مردم صداقت داشته باشند و دلایل پلمب چاه‌های غیرمجاز را برای آنان تبیین کنند تا در آینده با مشکلات ناشی از خشکسالی و کم آبی بیشتر مواجه نشوند.
این مسئول قضایی اضافه کرد: بدون اغراق، اقدامات قوه قضائیه به ویژه رئیس کل دادگستری استان قزوین، دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین و همچنین دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک که در زمینه پلمب چاه‌های غیرمجاز پیشتاز هستند، جای قدردانی دارد.
رئیس حوزه قضایی بخش بشاریات خاطرنشان کرد: حسب قانون توزیع عادلانه آب مسؤولیت حفظ و اجازه و نظارت بر بهره‌برداری از آب‌های دریاها و آب‌های جاری در رودها و انهار طبیعی و دره‌ها و هر مسیر طبیعی دیگر اعم از سطحی و زیرزمینی و سیلاب‌ها و فاضلاب‌ها و زه‌آب‌ها و دریاچه‌ها و مرداب‌ها و برکه‌های طبیعی و چشمه‌سارها و آب‌های معدنی و منابع آب‌های زیرزمینی به دولت محول شد.» اما آیا دولت وظیفه خود را درست انجام می‌دهد؟ قطعا با این فاجعه کم‌آبی پاسخ منفی است.
1004/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها