قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: تا زمانی که ملت‌ها و جوامع انسانی از آموزه‌ها و معارف الهی فاصله داشته باشند، استکبار برای کشیدن ملت‌ها به بند استثمار و استعمار فرصت خواهد داشت.
کد خبر: ۹۰۳۲۷۹۹
|
۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ سید مرتضی بختیاری در گردهمایی مسئولان فرهنگی کلانشهرهای ایران که در سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، دوری بشریت از آموزه‌های الهی را عاملی برای ضعف جوامع توصیف و تصریح کرد: تا زمانی که جوامع انسانی از آموزه‌ها و معارف الهی فاصله داشته باشند، استکبار برای کشیدن ملت‌ها به بند استثمار و استعمار فرصت خواهد داشت.

وی رمز پیروزی انقلاب اسلامی را بازگشت ملت ایران به فطرت خداجوی خویش خواند و عنوان کرد: ملت ما به برکت روشنگری‌های امام خمینی(ره) به فطرت‌ الهی و خداجوی خود بازگشتند و هویت اسلامی خویش را بازیافتند.

وی با بیان اینکه فطرت انسان تا زمانی که پرده گناه و شقاوت روی آن را نپوشانده باشد هدایتگر است، بیان کرد: آیا فطرت الهی اجازه وقوع این جنایات در یمن را می‌دهد؟ آیا فطرت پاک انسانی می‌تواند جنایات داعش در کشورهای اسلامی و جنایت‌های آمریکا در سرتاسر جهان را بپذیرد؟

بختیاری در ادامه با اشاره به سالگرد جنایت نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس و سقوط هواپیمای مسافربری ایران، گفت: حمله ناو آمریکایی در خلیج فارس به هواپیمای مسافربری ایران، اقدامی جنایتکارانه بود که منجر به شهادت مظلومانه 290 سرنشین این هواپیما شد.

وی افزود: ریشه گرفتاری در جنایات، فسادها و ظلم‌ها در جهان امروز، غرق شدن در دنیای مادی و فاصله گرفتن از آموزه‌ها و معارف الهی است.

بیش از هر زمانی نیازمند آموزه‌های امام رضا(ع) هستیم

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ارتباط «انسان با انسان» را حلقه مفقوده زندگی بشری در جهان مدرن خواند و با اشاره به بحران‌های معرفتی، اجتماعی و اخلاقی که جامعه بشری با آن دست به گریبان است، گفت: امروز بیش از هر زمانی نیازمند آموزه‌ها، اندیشه‌ها و سیره نورانی امام رضا علیه‌السلام هستیم.

وی با اشاره به این روایت از امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام که می‌فرمایند: «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا؛ اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند.» اظهار کرد: قدرت جذب قلوب در کلام و سیره اهل بیت علیهم‌السلام وجود دارد و این هنر اهالی فرهنگ است که بتوانند به صورت صحیح زیبایی کلام این حضرات را به جامعه معرفی کنند.

دهه کرامت فرصتی برای بازگشت به فطرت

بختیاری دهه کرامت را زمینه و فرصتی مناسب برای بازگشت انسان به فطرت خداجوی خود دانست و عنوان کرد: جامعه منهای اخلاق، محکوم به نابودی بوده و جامعه مبتنی بر اخلاق نبوی و رضوی است که می‌تواند پاسدار و نجات دهنده انسانیت باشد.

وی با تأکید بر اینکه دهه کرامت فرصتی مناسب برای تبیین سبک زندگی امام رضا علیه‌السلام برای جامعه است، خاطرنشان کرد: در دهه مبارک کرامت می‌توان با استفاده از هنر فاخر، ادبیات زیبا و نفوذ و قدرت رسانه‌ها، معارف ناب و پیام‌های فرهنگ رضوی را به نحوی مؤثر به جامعه معرفی کرد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود بر عمق بخشی به برنامه‌های فرهنگی دهه کرامت تأکید و ابراز کرد: سیره نظری و عملی امام رضا علیه‌السلام برای جامعه ما الگو و درس‌آموز است.

وی با اشاره به نمونه‌ و مثال‌هایی از شیوه مدیریت، رفتار اجتماعی و تعاملات امام رضا علیه‌السلام با مردم، گفت: سرتاسر زندگی حضرت رضا علیه‌السلام تبلور توجه به محرومان و نیازمندان است.

امام رضا(ع) سرمایه جامعه اسلامی برای وحدت

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در فراز پایانی سخنان خود به عشق و ارادت اهل سنت نسبت به امام رضا علیه‌السلام اشاره و عنوان کرد: اکثر اهل سنت محب و ارادتمند امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام هستند، به عنوان مثال در ایام دهه آخر صفر هیئت‌های عزاداری از اهل سنت با پای پیاده به مشهد مقدس مشرف می شوند.

بختیاری گفت: در شرایطی که دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه و جدایی در میان امت اسلام هستند، وجود مقدس ثامن الائمه علیه‌السلام سرمایه‌ای عظیم برای جامعه اسلامی است، زیرا این امام همام رمز وحدت و ائتلاف در جامعه اسلام هستند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها