خبرهای داغ:
نخبه‌سوزی و عدم توجه به طرح‌های نوین و ایده‌‌پردازان از دیرباز تاکنون وجود دارد ولی کسانی نیز هستند که خود دست بر زانوی‌شان گذاشته و برمی‌خیزند و طرح را از ایده به عمل می‌رسانند.
کد خبر: ۹۰۳۲۶۸۴
|
۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸

به گزارش خبرگزاری  بسیج آذربایجان غربی، نخبه‌سوزی و عدم‌توجه به ایده‌‌پردازان از دیرباز تاکنون وجود دارد و در ایران‌مان همین طور آذربایجان غربی افرادی بودند که به رغم برخورداری از طرح‌ها و ابتکاراتی بِکر و جدید به علت عدم استقبال از محصولات و ایده‌های خود گوشه عزلت گرفته یا آهنگ مهاجرت از کشور را نواخته‌اند.

ولی بین مخترعان کسانی هستند که « لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی» باور قلبی‌شان است بنابراین آن قدر ذهن پویا و فعالی دارند که منتظر سازمان‌ها نمانده و پروژه‌ را از ایده به عمل تبدیل می‌کنند و آن را از طرحی بر روی کاغذ به یک فرآیند کاری رسانده‌اند که هم برای خودشان نان داشته هم برای دیگران!

یکی از مبتکران موفق در ارومیه جواد نعمتی است که 17 دستگاه اختراع کرده و برای خود و هفت نفر دیگر نیز امکان اشتغال از طریق تولید و فروش ابداعات خود فراهم کرده است که چکیده این مصاحبه را در ذیل می‌خوانید:

* طرحهای من را با برند کشورهای اروپایی میفروشند/ در مقابل چشم خودم برچسب «تولید ایران ؛ آذربایجان غربی» را پاره میکنند

این مخترع کارآفرین گفت‌وگوی خود را این طور آغاز می‌کند که جواد نعمتی کارشناس سخت افزار کامپیوتر هستم و با 17 طرح فعالیتم را آغاز کرده و نخستین اقدام من برای ورود به وادی تولید ثبت یک شرکت در سال 83 بود ولی با مشکلات و فراز و نشیب‌ها به نقطه کنونی رسیدم.

اوائل برای راه‌اندازی کارم تسهیلات هم گرفتم که حالا بماند به ازای 30 میلیون تومان 105 میلیون تومان از ما گرفتند !

نعمتی به ساخت دستگاه میوه خشک‌کن برگرفته از نمونه خارجی با مهندسی معکوس و البته بهینه‌سازی آن اشاره می‌کند به این ترتیب که مصرف برق نمونه خارجی 1500 وات بوده ولی مصرف دستگاه من 700 وات است همچنین برخلاف نمونه مشابه امکان تغییر دما داشته و قیمت آن مقرون به صرفه است.

این دستگاه را عده‌ای در برخی شهرستان‌های استان و کشور خریداری کرده در حالی که روی آن  Made in iran West Azerbaijan حک  شده است ولی در مقابل چشم وی آرم را از روی دستگاه‌ها پاک کرده و اثری از آن باقی نمی‌گذارند.

اما نعمتی به عرضه دستگاه خود با این روش هم تَن می‌دهد چون طبق گفته خودش چندین مددجوی کمیته امداد در مجموعه‌اش مشغول فعالیت هستند و باید حقوق و مزایای آنها را پرداخت کند پس چاره‌ای جز سکوت ندارد !

* عدم استقبال مسئولان از سیستم آبیاری خورشیدی علیرغم مفید بودن در شرایط کمآبی و نبود بارندگی/سفارش فانوس خورشیدی به یک شرکت واردکننده

وی سیستم آبیاری هوشمند طراحی کرده است و علی‌رغم اینکه آب و هوای نامناسبی داریم و کشورمان اقلیم خشک و نیمه‌خشک داشته و بارندگی‌ها سیر نزولی دارد و دریاچه ارومیه این ادعا را ثابت می‌کند ولی این دستگاه با عدم‌استقبال مسئولان حوزه کشاورزی روبه‌رو شد هر چند در صرفه‌جویی آب کاربرد دارد.

همچنین این سیستم در صرفه‌جویی مصرف برق کاربرد دارد چون به برق شهری متصل نبوده و پنل‌های خورشیدی پیاده‌سازی شده و با تلفن همراه قابل کنترل است؛ سازنده آن، طرح فوق را به استانداری، جهاد کشاورزی و ... ارائه کرده است ولی تنها خروجی دیدارها تقدیر لسانی بوده نه اقدام و عمل !

این مخترع کارآفرین ردیاب خورشیدی ساخته است در حالی که طبق اذعان وی نمونه داخلی ندارد و شرکت توزیع نیروی برق استان پیرامون نصب نیروگاه‌های خورشیدی پنج کیلوواتی تبلیغ می‌کند، که این کار برای دارنده یک نیروگاه پنج کیلوواتی ماهانه 800 هزار تومان درآمد دارد.

برآورد خرید و واردات یک ردیاب خورشیدی همراه سازه آن از سایر کشورها 12 میلیون تومان است در حالی که نمونه داخلی آن را به ارزش 3 میلیون تومان ساخته‌ایم، در حالی که کارایی و ضریب دقت بالایی دارد حتی آفتاب را از پشت ابر تشخیص می‌دهد.

این مخترع کارآفرین به ساخت فانوس خورشیدی با سه کارکرد خورشیدی، برق و هندلی اشاره می‌کند و تاسف می‌خورد که یکی از ادارات در آذربایجان غربی برای واردات آن از چین به تعداد 2 هزار عدد با یک شرکت قرارداد بسته است.

نعمتی می‌گوید که وقتی من دستگاهم را نشان می‌دهم آئین نامه و بخشنامه و ماده و تبصره درباره استاندارد نشان می‌‌دهند ولی چطور می‌توانند دستگاه فاقد استاندارد چین را بخرند خدا می‌داند!

*خرید آبگرمکن خورشیدی توسط مسؤولان و تشویق خشک و خالی از مخترع!

قندیلی جراح ریه، صمدزاده متخصص کلیه و مجاری ادراری و قاضی‌پور نماینده ادوار مختلف در مجلس از او آبگرمکن خورشیدی خریداری کرده و صراحتا عنوان کرده‌اند هدف‌شان فقط حمایت از او برای استمرار در فعالیت‌ها می‌باشد نه چیز دیگر !

این مخترع چراغ خورشیدی ساخته است به طوری که نمونه خارجی ندارد و به دلیل عدم ارتعاش اشعه ماوراء بنفش برای سلامی مضر نبوده و سرطان و ناباروری به دنبال ندارد همچنین 50 هزار ساعت عمر دارد.

مزیت این چراغ عملکرد اتوماتیک آن به تناسب نور محیط می‌باشد و هرچه روشنایی کمتر باشد نور آن بیشتر می‌شود و برعکس؛ بنابراین زمانی که هوا ابری است به صورت خودکار نوردهی بیشتر می‌شود ولی سایر لامپ‌ها فقط دو حالت خاموش یا روشن دارند.

نعمتی دستگاه سورت میوه، کندوی هوشمند و مولد برق مورد استفاده باغداران، زنبورداران و عشایر را هم ساخته است که به دلیل ظرفیت استان در زمینه کشاورزی می‌توان این دستگاه‌ها را استفاده کرد.

*مطالبه 50 میلیون تومان برای پخش تیزر 30 ثانیهای از تلویزیون/ عدم حمایت رسانهها از مخترعین

این مبتکر جوان از رسانه‌های جمعی مِن جمله صداوسیمای آذربایجان غربی دل پُری دارد چرا که چند سال قبل قیمت پخش یک تیزر چند ثانیه‌ای 50 میلیون تومان ذکر شده و نعمتی نیز به قول خود چون این مبلغ را نداشته نپرداخته است!

در واکنش به این مطلب که هرچند توقع‌ از صداوسیما و هر رسانه دیگری به‌جاست ولی آنها هزینه‌هایی دارند بنابراین باید منبع درآمدی باشد؛ نعمتی گفت که پیشنهاد کردم قراردادی منعقد و طرفین در 30 تا 50 درصدِ سود فروش شریک باشند ولی توجهی نشد.

همچنین این مبتکر ارومیه‌ای علی رغم اینکه با بی‌مهری‌ زیاد روبه‌رو شده است ولی با این همه متوقف نشده و بنا بر گفته خودش محیط کار و همکاران خود را احیا نگه داشته و اجازه رکود و رخوت را نمی‌دهد.

وی به عنوان آخرین درد و دل خود خواست که ادارات یک سری فرآیند‌های اداری را کوتاه و تسهیل کنند و اگر صدور مجوز و مکاتبه‌ای لازم است به آن تسریع ببخشند.

*انتقاد از سوق دادن جویندگان کار به پرورش کرم خاکی و قورباغه و امثال آن

این مبتکر ضمن انتقاد از سوق دادن قشر جویای کار به کارهایی با ریسک‌پذیری بالا و مشاغلی که مراحل آزمون و خطا را سپری نکرده‌اند همچون پرورش کرم خاکی، قورباغه و امثال آن انتقاد کرد و بر این باور است توصیه کردن این سری مشاغل به افراد بیکار آنها را از اشتغال دور می‌کند.

نعمتی معتقد است که یک طیف به نان امروز خود محتاج بوده و عائله‌مند هستند بنابراین نمی‌توان آنها را وارد یک چرخه غلط کرد آن هم در حالی که استان ما سرشار از پتانسیل‌‎ برای درآمدزایی است.

این مبتکر جوان که به عنوان مشاور مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان همکاری می‌کند از وجود نگرش باز و استقبال گرم به ویژه معاونت اشتغال نسبت به طرح‌ها و پیشنهادات شگفت‌زده بوده و گویا گمان نمی‌کرد در چنین ارگانی به ایده‌هایش بها دهند.

وی هم اکنون در زمینه اشتغال‌زایی، ایجاد واحدهای خودکفایی و شرکت‌های تعاونی مختلف برای مددجویان با کمیته امداد همکاری دارد تا از این رهگذر برای آنها شغل پایدار و ماندگار البته توام با خلاقیت و نوآوری ایجاد شود.

نکته پایانی ...

حمایت از مخترع شاید در بادی امر چنین به نظر برسد که حمایت از یک فرد است ولی واقعیت به گونه دیگری بوده و پشتیبانی از قشر ایده‌پرداز و صاحبان فکر رفاه عمومی، پیشرفت همگانی، اشتغال پایدار را به ارمغان می‌آورد.

لازمه حمایت از مبتکران و مخترعان این است که جُمود فکری از بین مسؤولان رخت بسته و مدیریت ریسک‌پذیر جای خود را به مدیریت سنتی دهد که این مهم فقط در دولت چابُک، فعال و جوان مُیسر است نه پیر و از کارافتاده!

جان کلام اینکه برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های فکری، لازم است که مسئولان پرده‌ها را کنار کشیده و پنجره ها را باز کنند و به جای اینکه از بام تا شام از این کارگروه به آن شورا، از این جلسه به نشست دیگری بروند مسیرهای دیگری هم با مُشایعت یک جوان خلاق بپیمایند.

گفت‌وگو: سونیا بدیع

انتهای پیام

ارسال نظرات