خبرهای داغ:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خبر داد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: در سه ماه نخست سال جاری در استان، ۲۵ واحد تولیدی جدید با ۷۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری ایجاد شد.
کد خبر: ۹۰۳۲۵۸۱
|
۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱
ایجاد ۲۵ واحد تولیدی جدید در قم/ اشتغال ۵۳ هزار در صنعت استان
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، نشست خبری محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه استان برگزار شد.

سیجانی در ابتدای این نشست با اشاره به روز صنعت و معدن اظهار کرد: روز ۱۰ تیرماه روز صنعت و معدن بود و استان قم در برگزاری همایش روز صنعت و معدن پیشرو بوده است.

وی ادامه داد: این روز‌ها شرایط خاصی بر اقتصاد حاکم و دشمن هدف خودش را اقتصاد کشور قرار داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: باید تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و به دنبال تولید کالا‌های مناسب در داخل باشیم. در گذشته، یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان وارد کردن کالا‌های مشابه خارجی بوده است، در حالی که ظرفیت اقتصادی در واحد‌های خود دارند.



*اشتغال ۵۳ هزار در صنعت استان قم

سیجانی حمایت از کالای داخلی را ضروری دانست و تصریح کرد: اکنون بهترین فرصت برای جایگزی کردن کالا‌های خارجی با کالا‌های داخلی است و این کار موجب توسعه صنعت استان قم می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از جلسات اثربخش و مورد رضایت بخش خصوصی، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است که هر هفته جلسه خود را به صورت منظم برگزار می‌کند، جلسات کارگروه به صورت عملیاتی است که یک هفته در میان، در مناطق صنعتی استان تشکیل می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: ۸۷ درصد از مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال گذشته اجرایی شد، همچنین این کارگروه قانون مصوب مجلس را دارد. منعی برای پرداختن به مسائل معادن در کارگروه تسهیل نداریم، اما این مسائل بیشتر در شورای معادن مطرح می‌شود.

سیجانی با اشاره به معادن استان قم اظهار کرد: معادن استان نیاز به بازسازی دارند و بستر برای پرداخت تسهیلات به نوسازی معادن در سال جاری وجود دارد.

وی ادامه داد: خیلی از جا‌ها توانستیم که با استفاده از بازیافت، تولیداتی را داشته باشیم، بازیافت البته باید در حد اقتصاد قم باشد و معضلی به معضلات دیگر استان اضافه نشود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: استان رتبه ۱۴ صنعتی در کشور را با دو هزار و ۳۰۰ واحد و ۵۳ هزار شغل صنعتی را دارد. چهار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت استان قم صورت گرفته است و هر واحد صنعتی در استان به صورت میانگین سرمایه گذاری دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون و اشتغالزایی ۱۶ نفر را دارد. صنایع متوسط و کوچک در قم زیاد است و ۹۰ درصد صنایع قم جزو صنایع کوچک است.



*وجود ۲۵۰ طرح نیمه تمام صنعتی در قم

سیجانی با اشاره به لزوم جذب سرمایه گذاری جدید برای استان قم اظهار کرد: باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و با جذب سرمایه گذار، اقتصاد استان را توسعه قرار بدهیم، هزار جواز تاسیس برای واحد‌های تولیدی در قم داریم که در مرحله اخذ زمین و ساخت هستند. اولویت با طرح‌های با پیشرفت بالای ۶۰ درصد است که آماده نصب تجهیزات هستند.

وی ادامه داد: حدود ۲۵۰ طرح نیمه تمام صنعتی در استان قم با پیشرفت بالای ۶۰ درصد داریم. تلاش کردیم که هر سال به تعدادی از این طرح‌ها کمک کنیم تا راه اندازی شوند، هر سال ۱۷۰ واحد جدید در استان قم ایجاد می‌شود، البته توسعه واحد‌های موجود هم اهمیت زیادی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در پایان خاطرنشان کرد: در سه ماه نخست سال جاری در استان، ۲۵ واحد تولیدی جدید با ۷۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری ایجاد شد. البته در این مدت هم ۲۲ واحد صنعتی با ۳۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسعه پیدا کردند، بخشی از واحد‌های استان دارای بخش تحقیق و توسعه و به دنبال خلاقیت و بازار جدید هستند، ۱۱۵ واحد صنعتی قم این بخش را دارند که شاخص خوبی برای استان است.



*مشکلات نوسانات ارز برای تولیدکنندگان قمی

ابوالفضل فرهانی در ادامه این نشست با اشاره به عدم حمایت دولت از واحد‌های تولیدی اظهار کرد: واحد‌های تولیدی امتیاز خاصی از دولت دریافت نمی‌کنند، بلکه سیستم بانکی به صورت خاص به دنبال دریافت معوقات از تولیدکنندگان هستند.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی قدرت اجرایی ندارد، ولی زمینه بازاریابی را فراهم می‌کند، جای کار زیادی در اتاق بازرگانی استان وجود دارد و این نهادبا توجه به توان خود در استان فعالیت دارد، ولی باید ثبات در قیمت تولید داشته باشیم. اکنون با نوسانات قیمت، هیچ کارخانه‌ای جرات قرارداد بستن ندارد و نمی‌تواند محصولات خود را عرضه کند. قیمت تمام شده تولید کالا، بالا است و به این دلیل، تولیدکنندگان کشورمان بیشتر امکان عرضه کالا به کشور‌های منطقه را دارند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قم در پایان خاطرنشان کرد: واحد‌های تولیدی برای تامین مواد اولیه از طریق واردات به لحاظ ارزی مشکلات زیادی دارند و امیدواریم که این مشکلات حل شود.
ارسال نظرات