خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
تمام ارکان رسانه ملی موظفند در جهت ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی و درمان معایب موجود در سبک زندگی مخاطبان، مانند اسراف، تجمل‌گرایی، رفاه‌طلبی افراطی و به ویژه تمایل و تفاخر به کالای خارجی گام بردارند.
کد خبر: ۹۰۳۲۵۳۵
|
۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از شیراز، زینب محمودیان فعال دانشجویی دانشگاه شیراز در خصوص وظایف رسانه ملی در تحقق «حمایت از کالای ایرانی» از منظر رهبر معظم انقلاب یادداشتی نوشت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

رهبر معظم انقلاب با تعیین شعارهای راهبردی نظام در ابتدای هر سال، مسیر روشنی از جهتگیری‌های لازم را پیش روی اعضای مختلف پیکره جامعه اعم از مردم و مسئولین قرار می‌دهند. با نگاهی تخصصی‌تر، پیوستگی استراتژیک این تعیین مسیرها، راه برون‌رفت از مشکلات و پیشرفت کشور را به نیکی روشن می‌نماید؛ تا جایی که برای هیچ رهرو واقعی گم‌گشتگی و ابهامی باقی نمی‌ماند. اینکه چه میزان اعضای این پیکره در این مسیر روشن گام بردارند و همت و تلاش کنند، میزان دستیابی به پیشرفت را تعیین ‌می‌کند.

باید آهنگ کلی برنامه‌ها یکی باشد

از نکات بسیار پراهمیت در اجرای راهبردهای رسانه‌ای، قرار داشتن همه پیام‌ها در یک جریان واحد پیامی است. پیامهای ارسال شده می‌باید مقوم هم باشند نه ناقض هم. «دادن پیامهای گوناگون باید جریانی انجام بگیرد و به شکل یک روند دربیاید؛ مقطعی و موردی فایده‌یی ندارد. همه‌ی برنامه‌ها باید یکدیگر را کمک کنند تا فکر و این اندیشه(مورد نظر)در جامعه مطرح شود. ممکن است گاهی ما پیامهای متناقض بدهیم. مثلاً از یک طرف درباره‌ی عدالت اجتماعی برنامه‌ی خیلی خوبی تولید میکنید؛ اما از آن طرف در خلال یک برنامه‌ی دیگر، عملاً عدالت اجتماعی را نقض میکنید! این درست نیست؛ باید آهنگ کلی برنامه‌ها یکی باشد و در بین آنها تناقض دیده نشود. بیانات در دیدار مسئولان سازمان صداو سیما 11/9/83

 شناسایی سلول سرطانی

«انتقادهای من بیشتر ناظر به آن سلّولهای سرطانی در این کالبد بزرگ است؛ چون عیب سلّول سرطانی فقط همین است که از رفتار طبیعی سلّولها تبعیّت نمیکند و مخالف با رفتار طبیعی سلّولها در تولید و تکثیر و فعّالیت، رفتار ویژه‌ی خود را به عهده می‌گیرد. آن‌وقت یک غدّه تشکیل می‌شود و بقیه‌ی مشکلات را پیش می‌آورد. گاهی اوقات در بخشی از برنامه‌های این مجموعه‌ی بزرگ، ممکن است چیزهایی مشاهده شود که رفتارشان با آهنگ و نواخت طبیعی- که باید بر کلّ مجموعه حاکم باشد- تطبیق نمی‌کند؛ یعنی یا کوتاهند و یا ضدّند». بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما15/11/1381

نسبت تبلیغات بازرگانیِ رسانه ملی با شعار حمایت از کالای ایرانی

به باور بسیاری از کارشناسان حرکت عمومی در مسیر تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی» پیش از آنکه نیازمند بسترسازی اقتصادی باشد، نیازمند زمینه‌سازی فرهنگی است. تمام ارکان رسانه ملی موظفند در جهت ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی و درمان معایب موجود در سبک زندگی مخاطبان، مانند اسراف، تجمل‌گرایی، رفاه‌طلبی افراطی و به ویژه تمایل و تفاخر به کالای خارجی گام بردارند.

تبلیغات بازرگانی در جهت مخالف جریان واحد پیامی رسانه ملی

پخش تبلیغات کالاهای خارجی که اکثر قریب به همه آنها مشابه داخلی دارند یکی از همان سلول‌های سرطانی در این کالبد بزرگ است که بی شک مانع به ثمر رسیدن کامل حرکت‌های مثبت شکل گرفته در این مسیر می‌شود. به طور مثال حرکت تأسف‌بر‌انگیز رسانه ملی بلافاصله بعد از پخش برنامه بازدید اخیر رهبر انقلاب از نمایشگاه تولیدات ایرانی و پخش آگهی تبلیغ یک کالای ساخت کشور ترکیه، حرکتی کاملا مخالف برنامه قبلی و حاکی از عدم هماهنگی بخش‌های مختلف رسانه ملی و از مصادیق عدم حرکت در جریان واحد پیامی، می‌باشد.

«در برنامه‌ی کودکان هم همین هدف باید دنبال بشود؛ در سرگرمی و تفریح هم همین هدف باید دنبال بشود؛ در میزگردها و مصاحبه‌ها هم همین هدف باید دنبال بشود؛ در ارائه‌ی برنامه‌های فیلم و سریال هم همین هدف باید دنبال بشود؛ در کارهای ادبی و هنری و فرهنگی و غیره هم عیناً همین هدف باید دنبال بشود؛» بیانات در دیدار مدیران شبکه‌ی دوم سیما 7/11/1370

لزوم استقلال مالی رسانه

متأسفانه عدم استقلال مالی رسانه‌ آنرا مجبور کرده که برای تأمین منابع و هزینه‌ها بعضاً بر خلاف اهداف و مأموریت‌های خود حرکت کرده و در برخی موارد سیاسی‌کاری‌هایی را نیز  به همراه داشته است.

تغییر رویکرد صدو هشتاد درجه‌ای در اخبار "بیست و سی" و نیز اعتراف آشکار کارگردانان برنامه "صرفاً جهت اطلاع" و قطع این برنامه و نیز فیلترینگ شدید برنامه‌های انتقادی نظیر "ثریا" و بسیاری موارد دیگر، نمونه‌هایی از این سیاسی‌کاری‌های رسانه ملی است که شاید عدم استقلال مالی یکی از دلایل آن باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار