خبرهای داغ:
مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سرپرمارکت ها مجاز به فروش شیر فله ای نیستند گفت: مسئولان متولی در استان باید در زمینه نظارت بر عرضه شیر فله ای ورود جدی پیدا کنند.
کد خبر: ۹۰۳۲۳۹۰
|
۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی و دامپروری از اهمیت زیادی برخوردار است چون موجب تأمین امنیت غذایی مردم می شود.

مطالبه مردم از مسئولین این است که توجه جدی به موضوع مهم امنیت غذایی در استان داشته باشند.

متأسفانه در استان ما که محروم است اضافه کردن تخت بیمارستان شهرت و عملکرد شده است و در این استان به این کوچکی که روز به روز پزشکان در حال افزایش هستند صف بیماران ما کم نشده است.

یکی از اقلام خوراکی موجود در سبد غذایی خانواده ها شیر است که مصرف آن بسیار سفارش می شود.

شیر فله ای مورد استقبال بیشتر خانواده ها قرار دارد اما این سؤال مطرح است در صورتیکه هیچ گونه نظارتی وجود ندارد؛ چطور از سلامت شیر فله ای درب مغازه ها و سوپر مارکت ها اطمینان پیدا کنیم؟

 دکتر جویبان مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با بیان اینکه بر عرضه شیرخام در سوپر مارکت ها نظارت جدی صورت نمی گیرد گفت: واحدهای بزرگ شیر خام را فرآوری می کنند یا به واحدهای بزرگ فرآوری می دهند اما واحدهای کوچک  به سوپر مارکت ها می دهند که مجاز به فروش شیر فله نیستند و نظارت بر آنها صورت نمی گیرد.

وی خاطرنشان کرد: عرضه شیر فله ای که درب هر سوپر مارکتی وجود دارد اما نظارتی برآن صورت نمی گیرد.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان افزود: طبق آیین نامه اجرایی نظارت دامپزشکی  تا مرحله ای که شیرخام است نظارت برعهده دامپزشکی و بعد از فرآوری نظارت برعهده دانشگاه علوم پزشکی است.

جویبان با بیان اینکه مسئولین بر این مسئله  اشرافیت دارند اما درصدد چاره اندیشی و حل مشکل برنمی آیند و به یکدیگر پاس می دهند اظهارکرد: دامپزشکی و علوم پزشکی استان اختلاف نظر دارند که اگر عرضه شیر فله ای در سوپرمارکت ها را بتوان کنترل کرد آیا علوم پزشکی فروش پنیر، ماست و سایر فرآورده های شیر که به صورت فله ای عرضه می شود را تایید می کند؟

وی تصریح کرد: در جلسه شورای قشر، مسئولین دامپزشکی سلامت شیر فله ای بعد از 20 دقیقه جوشاندن را تأیید  اما مسئولین علوم پزشکی سلامت شیر پاستوریزه را تأیید می کنند. این آسیبی است که سلامت جامعه را تهدید می کند.

جویبان اظهارداشت: مسلم است که گاوداری ها و دامداری های سنتی شیر خود را به سوپر مارکت ها می فروشند.

وی افزود: در صورتیکه دام از نان کپک زده یا علوفه آلوده تغذیه کند احتمال وجود آلودگی به خصوص سم آفلا توکسین در شیر بسیار افزایش می یابد و حتی در اثر پاستوریزاسیون شیر از بین نمی رود.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان با تأکید بر اینکه مسئولان متولی در  استان در این خصوص ورود جدی پیدا کنند اظهارداشت: سرپرمارکت ها مجاز به فروش شیر فله ای نیستند.

وی با طرح راهکار حل این مشکل گفت: باید تنها فروشگاه های کد دار تحت نظارت دامپزشکی مجاز به فروش شیر فله ای باشند و مورد تایید سازمان غذا و دارو و دامپزشکی باشند.

با توجه به اینکه آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی در سال 87 به تایید ریاست جمهوری رسیده این امر را لازم الاجرا دانسته  و اعلام کرده به منظور اعمال نظارت بهداشتی دامپزشکی و اجرای مقررات بهداشتی، تولید و تضمین کیفیت بر اساس سامانه های بین المللی از طریق صدور پروانه و مجوز های لازم،  بازرسی توسط سازمان و کنترل بهداشتی توسط مسئولین فنی و بهداشتی به مورد اجرا گذاشته شده است.

طبق این آیین نامه در مراکز نگهداری و پرورش دام و کارخانه های تولید خوراک دام، کشتارگاه ها، کارگاه ها، کارخانه ها و مراکز تولید، تهیه،  توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی دامپزشکی موظف به نظارت شده است.

متأسفانه در استان ما در این زمینه کوتاهی شده است.

http://basijnews.ir/fa/news/9031950/%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D9%85%D9%88%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C

ارسال نظرات
پر بیننده ها