جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «360 درجه» به موضوع نابسامانی‌های اقتصادی در بازار تهران و ماجرای اعتصاب و اعتراض کسبه مختلف پرداخته است.
کد خبر: ۹۰۳۲۳۲۴
|
۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، درچند روز اخیر و طی معاملات بازار آزاد ارز در شهر تهران، قیمت هر دلار آمریکا به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرد. همین موضوع باعث شد تا قیمت‌گذاری کالاهایی که به دلار وابسته هستند، غیر ممکن شده و خرید و فروش این کالاها متوقف شود. ادامه این شرایط در روزهای اخیر باعث ایجاد اعتراض‌هایی در بین بازاریان تهران در خیابان‌های مختلف شد که اعتصاب آنان را نیز به همراه داشت. شروع این اعتراضات با تجمع فروشندگان گوشی تلفن همراه در بازار علاالدین تهران آغاز شد و پس از آن نیز اعتصابات به بازار بزرگ تهران، خیابان لاله‌زار و میدان بهارستان کشیده شد تا روزهای اخیر با التهاب گسترده‌ای در بین فروشندگان کالاهای مختلف همراه باشد.

مسئله اصلی دولت یازدهم از آغازین روزهای تشکیل دولت، به امضای توافق هسته‌ای با 1+5 اختصاص یافت تا بدین واسطه و با برداشته‌شدن تحریم‌های اقتصادی، مشکل اقتصادی کشور نیز حل شود. با این حال و پس از خروج امریکا از برجام و تحریم‌های مجدد آن، مشکلات اقتصادی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت و با گران‌تر شدن قیمت دلار در مبادلات چند هفته اخیر، قیمت عمده کالاهایی که وابسته به این ارز خارجی بودند، افزایش چشمگیری داشت. همین موضوع باعث شد تا عده ای از کسبه، خرید و فروش کالاهایشان را متوقف کنند و یا قیمت‌هایشان را متناسب با قیمت دلار، هر چند ساعت یکبار افزایش بدهند. همین امر باعث شد تا مردم علیرغم تقاضا برای خرید کالاهای مورد نیاز، در خرید این اجناس دست نگه‌دارند تا در نهایت «رکود» در بازار حاکم شود. واکنش بخش‌های مختلف اقتصادی دولت به این موضوع نیز نتوانست کمک‌کننده باشد تا در نهایت بازاریان تهران اقدام به اعتصاب و تعطیلی مغازه‌های خود کردند.

این قسمت از برنامه «360 درجه» ضمن مروری بر اتفاقات چند هفته اخیر و نابسامانی‌های بازار تهران، به بررسی عوامل این موضوع و راهکارهای آن از زبان کارشناسان و مردم پرداخته است.

«360 درجه»، مجموعه مستندهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که با توجه به اتفاقات و سوژه‌های مهم جامعه در طول یک هفته تهیه و تولید می‌شود. به روز و به لحظه بودن موضوعات از ویژگی‌های اصلی این برنامه تلویزیونی است.

«360 درجه» با تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدهادی نعمت‌اللهی، جمعه هر هفته ساعت 21:30 از شبکه مستند پخش می‌شود.

ارسال نظرات