خبرهای داغ:
رئیس سازمان علمی پژوهشی استان خراسان شمالی درباره نیاز امروز مناطق روستایی گفت: امروزه برای پیشرفت و آبادانی روستاها در استان نیاز به اجرای طرح های جهادی داریم و نباید منتظر دستورالعمل و بخشنامه شویم.
کد خبر: ۹۰۳۲۲۹۶
|
۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
پیشرفت و آبادانی روستاها نیاز به اجرای طرح های جهادی دارد 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی خبرگزاری بسیج، هادی محمدزاده با بیان اینکه طی سال های اخیر تمام کشور را به برجام بستیم و متاسفانه از برجام نیز چیزی عاید کشور نشد، عنوان کرد:اکنون باید به استعداد ها و توان داخلی تکیه داشته باشیم و تلاش کنیم تا این ظرفیت و توان داخلی تقویت شود.

وی با تاکید بر اینکه خانه نخبگان به عنوان یک نهاد انقلابی حرکت در مسیر پیروی از منویات مقام معظم رهبری و پیشرفت کشور را از وظایف خود می داند، اظهار کرد: هم اکنون تبلیغات گسترده از سوی دشمن در راستای ناامید کردن مردم انجام می شود اما اینگونه نیست و مردم ما همواره پشتوانه نظام بوده و هستند.
محمدزاده با تاکید بر این نکته که هدف سازمان علمی و پژوهشی استان خدمت رسانی است تصریح کرد: ما در خانه نخبگان منتظر بخشنامه و دستورالعمل نمانده ایم و برای ارتقا و پیشرفت تولید داخل تلاش می کنیم که این نمونه ای از همان خودباوری است.
وی افزود: در همین راستا طرح هایی که عملی و موثر هستند بررسی می شوند تا مجموعه طرح های کاربردی برای آبادانی روستاها شناسایی و اجرا شوند.
محمدزاده با بیان اینکه یکی از وظایف و ماموریت های خانه نخبگان بسیج کمک به رفع مسائل و مشکلات اساسی در کشور است،افزود:یکی از موضوعاتی که طی سال های اخیر مطالعه شده است افزایش حاشیه نشینی در شهرهای مختلف استان و کشور است که غالبا افراد روستایی هستند که به دلیل نبود کار و درآمد، روستا را رها کرده و به شهر مهاجرت می کنند.
وی با بیان اینکه باید روستا محل تولید باشد اما در حال حاضر روستاها به محل مصرف تبدیل شده است،خاطرنشان کرد:باتوجه به اینکه یکی از محورهای اصلی تولید و اشتغال استان در بخش کشاورزی است باید بیش از ۵۰ درصد از اشتغال در روستاها در بخش کشاورزی باشد اما اکنون این وضعیت در استان مطلوب نیست.
رئیس خانه نخبگان استان با بیان اینکه حاشیه نشینی هم اکنون به یکی از دغدغه های مهم در کشور تبدیل شده است که مقام معظم رهبری نیز بارها به آن اشاره کردند ادامه داد: هم اکنون در خانه نخبگان بسیج  به منظور رفع مشکلات و دغدغه ها در این زمینه طرح هایی از جمله طرح های ایجاد اشتغال و کارآفرینی آغاز شده است.


هم اکنون وضعیت فعلی روستاهای کشور مطلوب نیست

رئیس قرارگاه پیشرفت آباد با بیان اینکه چهار دهه از انقلاب اسلامی می گذرد اما روستاهای ما هنوز واژه محرومیت و فقر را به همراه دارند، افزود: هم اکنون وضعیت فعلی روستاهای استان وضعیت مطلوبی نیست و اجرای طرح های عملیاتی آبادانی در روستاهای استان ضروری است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۳ درصد از مردم ما در شهرها و تنها ۲۷ درصد از مردم در روستاها هستند، خاطرنشان کرد: یکی از حربه‌ و برنامه های دشمن این است تا سال۱۴۰۰، ۹۱ درصد از جمعیت و شهر نشینی و تنها ۹ درصد مربوط به روستا باشد.
در حال حاضر ۹۸ هزار روستا و ۲۶۰۰ دهستان وجود دارد که هم اکنون ضریب محرومیت در روستاها بالا است.
رییس پیشرفت اباد عنوان کرد: هر چند کارهای زیادی تاکنون در روستاها انجام شده است اما هنوز کافی نیست و همواره آبادانی روستاها جزء راهبرد های مقام معظم رهبری بوده است و تاکید دارند تا بنیاد علوی، بنیاد برکت و تمام دستگاه ها در این زمینه به کمک دولت بیایند به طوری که امسال باید ۱۰۰۰ نقطه باید آباد شود
شجاع با بیان اینکه استان خراسان شمالی بر محور کشاورزی است، افزود:امروز روستاهای ما باید محور تولید و تامین مواد غذایی باشد.
هم اکنون طرح های آبادانی قرارگاه  ۸۰ روستا در چهار دهستان از جمله گیفان، شیرین سو، راستقان و حصار چه شروع شده است.
وی با بیان اینکه باید تمام ظرفیت،تولیدات و استعداد های روستاها به منظور ارتقا و برندسازی مورد توجه قرار گیرد، افزود:امروز باید دامداری، کشاورزی،تولید حبوبات،فرآورده های لبنی، تابلو فرش، گیاهان دارویی و غیره در روستاها باید تقویت و برند سازی شود.


وی به وجود قوانین و مقرارات دست و پا گیر اشاره  کرد و افزود:این قوانین سبب شده تا روستاهای ما محروم باشند به طور مثال بیش از ۱۷ هزار از منابع طبیعی در قرق منابع طبیعی است که اجازه دامداری به کشاورزان نمی دهند.
وی با بیان اینکه در این ۸۰ روستا در چهار دهستان رسته های پیشرفت و آبادانی شناسایی شده است، خاطرنشان کرد :طرح های قرار گاه در ۱۱ روستا در حال اجراست.
شجاع ادامه داد:در حال حاضر تمام بنگاه های تولیدی موجود در کشور بنگاه های کلان هستند که باید به بنگاه های خرد تبدیل شوند و با نگاه ویژه به طرح های آبادانی در روستاها باید هر خانه یک کارخانه باشد.
رئیس قرارگاه پیشرفت آباد با اشاره به اینکه هم اکنون در کشور ۱۱ میلیون حاشیه نشین وجود دارد، خاطرنشان کرد: امروزه وجود حاشیه نشینی یکی از معضلاتی است که به دلیل عدم تقویت زیرساخت ها،ظرفیت و استعداد های موجود در روستا به وجود آمده است.
شجاع گفت :در حال حاضر تنها بیش از ۷۰ هزارنفرحاشیه نشین در بجنورد وجود دارد.
وی در پایان افزود: در اجرای طرح های پیشرفت و ابادانی که در روستا در حال انجام است بسیاری از پروژه های عمرانی با کمک و مشارکت مردم روستا با کمترین هزینه ها ساخته می شود.

ارسال نظرات