خبرهای داغ:
دبیر مرکز تفکر و آزاد اندیشی بسیج دانشجویی یزد گفت: یقینا واردات صرف خودرو های هیبریدی با قیمت تمام شده بالا و بدون شبکه خدمات مشخص نمی تواند راهگشای مشکلات ما باشد و باید دانش ساخت پیشرانه های هیبریدی بومی سازی شود.
کد خبر: ۹۰۳۲۲۹۴
|
۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
به گزارش سرویس خبری بسیج علمی خبرگزاری بسیج،  امیر محمد رحیمی در مصاحبه با خبرنگار سرویس خبری بسیج علمی از یزد؛ بیان داشت: خودرو هیبریدی خودرویی است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کند. در بیشتر موارد از این نام در اشاره به خودرو برقی دوگانه استفاده می‌شود که در سیستم پیشرانه آنها یک موتور احتراق داخلی (معمولاً بنزینی) در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد و خودرو این قابلیت را دارد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آن‌ها در کنار یکدیگر استفاده کند.

دبیر مرکز تفکر و آزاد اندیشی بسیج دانشجویی یزد ادامه داد: انواع دیگری از خودروهای هیبریدی هم وجود دارند که از سوخت‌های دیگری چون پروپان، هیدروژن یا انرژی خورشیدی بهره می‌برند. نوع تکنولوژی به کار رفته در ساخت این خودروها بستگی به هدف طراحان خودرو دارد؛ این که آیا خودرو هیبریدی برای بهره‌وری بالاتر در مصرف سوخت، قدرت بیشتر، مسافت طولانی‌تر حرکت با یک بار سوخت‌گیری یا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طراحی شده است. این خودروها به خودروهای سبز نیز معروفند.

وی افزود: در اوضاع و احوال زیست محیطی اکثر شهر های ایران شاید نزدیک ترین راه دست یابی به فرآیند کاهش آلودگی ناشی از حمل و نقل موتوری استفاده از قوای محرکه هیبریدی باشد. دلایل متعدد برای استفاده از این خودرو ها وجود دارد که از ابعاد گوناگون می تواند حائز اهمیت باشد .در ابتدا به یک محاسبه ساده می پردازیم .کم مصرف ترین خودروهای تولید داخل مصرف سوختی به میزان 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر داشته در حالی که خورو های هیبریدی مصرفی حدود 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر دارند. در این شرایط با حجم باک 40 لیتری ،یک خودروی تولید داخل می تواند یک مسافت 615 کیلو متری را طی کند اما یک خودروی هیبریدی می تواند 888  کیلومتر بپیماید. این یعنی 273 کیلومتر مسافت بیشتر با  تولید آلایندگی کمتر ( استاندارد یورو 6)، صرفه جویی 273 هزار تومانی در مصرف سوخت ،کاهش تعداد دفعات مراجعه به پمپ بنزین و در نتیجه کاهش ترافیک ناشی از تردد های این چنینی و کاهش مصرف سوخت حاصله از تعلل و توقف در ترافیک های روزانه.

رحیمی بیان داشت: شاید این سوال پیش بیاید که چرا به جای پیشرانه های هیبریدی از خودرو های تمام برقی با آلایندگی تقریبا صفر استفاده نشود؟ جواب این است که ما در کشوری زندگی می کنیم که عمده برق تولیدی آن حاصل از نیروگاه های حرارتی با مصرف سوخت فسیلی و برق آبی است، در ضمن در ایام پر مصرف سال برای تغدیه شبکه مصرف معمول کشور نیز دچار مشکل می شویم فلذا استفاده گسترده از خودرو های برقی نه تنها قادر نیست از آلام آلودگی شهر ها و ترافیک آن بکاهد بلکه برای تامین برق مصرفی آن ها در نیروگاه ها باید سوخت بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد و یا آب بیشتری در این بحران کم آبی در پشت سد ها به کار گرفته شود. همچنین احداث جایگاه های شارژ سریع این خودرو ها و فراهم آوردن زیر ساخت عمرانی لازم در خیابان ها و جاده ها مستلزم هزینه، فناوری و زمان بالایی است.

وی به لزوم ساخت این خودروها در داخل نیز اشاره و اظهار کرد: امروز قیمت یک خودروی هیبریدی وارداتی بدون احتساب عوارض و هزینه گمرک و دیگر تعرفه ها با نرخ دلار دولتی 4200 تومان بهایی بیش از 100 میلیون تومان خواهد داشت. یقینا واردات صرف این خودرو ها با قیمت تمام شده بالا و بدون شبکه خدمات مشخص نمی تواند راهگشای مشکلات ما باشد اما اگر دانش ساخت  پیشرانه های هیبریدی بومی سازی شده و به صورت فراگیر در دسترس قرار گیرد قطعاً می تواند با قیمت تمام شده پایین در بازه قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان در دسترس عموم قرار بگیرد و با قوانین تشویقی دولت در استفاده از این خودروها این تصور قابل وقوع است تا حجم عمده ای از آلودگی کلان شهر ها در زمینه حمل نقل کشور و بخشی از بار ترافیکی برطرف گردد.

ارسال نظرات