خبرهای داغ:
حقایق پنهان مانده در ارتباط با تغییر اقلیم در کشور نشان داد:
مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه خشک سالی اقتصادی و اجتماعی در کشور شکل گرفت، گفت: عدم توجه به این موضوع باعث تنش‌های اجتماعی و اقتصادی می‌شود.
کد خبر: ۹۰۳۲۲۸۴
|
۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱

سه استان مازندران، گیلان و گلستان روی خط بحران/ دو سوم جمعیت کشور تا سال ۲۰۵۰ دچار خشکسالی جدید می‌شوندبه گزارش سرویس خبری بسیج علمی خبرگزاری بسیج از استان مازندران، بحث تغییر اقلیم به حدی جدی است که بنا به گفته مدیرکل هواشناسی مازندران در بسیاری از کشورها وزیر تغییر اقلیم معرفی شده است تا حساسیت این وضعیت به صورت کامل رصد و به سایر متولیان اطلاع رسانی شود.

در استان مازندران بحث تغییر اقلیم با کاهش بارش برف در مناطق ییلاقی و کمبود شدید آب در پایین دست در حال حاضر خودنمایی کرده و به همین دلیل اراضی کشاورزی استان مازندران به ویژه اراضی شالیزاری دچار تنش آبی شدند.

بیشتر تلاش‌ها و صحبت در ارتباط با بحث تغییر اقلیم روی کاغذ و در حد اطلاع رسانی بوده و هنوز جدی گرفته نشده است.

بروز سیلاب‌های شدید در سطح استان، تغییر وضعیت دما در مناطق ییلاقی، جابه‌جا شدن فصل‌ها در استان، افزایش دمای هوا در روزهای اول تابستان، به بار ننشستن میوه‌های بهاری و مواجه شدن با سرما دیرس، کاهش آب آبندان‌ها از علائم تغییر فصل در استان مازندران است.

سه استان مازندران، گیلان و گلستان به دلیل قرار گرفتن در کمربند سبز کشور به شدت تحت تاثیر تغییر اقلیم قرار می‌گیرند و عدم توجه به این موضوع دامنگیر کل کشور می‌شود.

 به همین دلیل حساسیت‌های تغییر اقلیم در این استان‌ها باید به شدت پیگیری و تبعات آن مورد ارزیابی و راهکار مناسبی برای آن تدوین کرد.

بهره وری نکته مغفول مانده در توسعه

در همین ارتباط مدیرکل هواشناسی مازندران که زمانی حتی در شورای اداری استان مازندران هم کمتر حضور پیدا می‌کرد در حال حاضر به عنوان مدعو اصلی بوده و تلاش دارد که دغدغه‌های هواشناسی را به صورت کامل اطلاع رسانی کند.

مباحث مطرح شده توسط سید محمدرضا رضوی در ارتباط با بحث تغییر اقلیم بسیار جدی است و عدم توجه به آن باعث بروز مشکلات جدی در سطح استان و کشور می‌شود.

وی در بخشی از اظهارات خویش گفت: از ظرفیت منابع آبی استان به صورت مناسب استفاده نمی‌شود، نکته غافل مانده در توسعه عدم بهره‌وری است.

مدیرکل هواشناسی مازندران به جای استفاده از وسائط نقلیه عمومی هر روز شاهد افزایش خودروهای شخصی هستیم، افزود: بیش از 150 هزار هکتار  از اراضی قابل کشت بابل به دلیل احداث کمربندی زیر چرخ خودروها قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه در دنیا بسیاری از کشورها وزیر تغییر اقلیم داشته که در کابینه حساسیت‌ها را به دولت منتقل کنند، گفت: برنامه‌ ریزی‌ها در دنیا در راستای تغییر اقلیم انجام می‌شود.

کاهش میزان رطوبت در مازندران

رضوی اضافه کرد: امروز همه جریانات بادی شرقی شده و فراوانی آن زیاد شده که باعث می‌شود رطوبت به 40 درصد برسد، کاهش رطوبت باعث خشک شدن محصولات کشاورزی می‌شود به کشاورزان توصیه می‌کنیم مزارعی که به خوشه دهی رسیدند، آب را کاهش ندهند.

وی دیگر نشانه‌های بروز تغییر اقلیم در کشور را جابه‌جائی در کمربندهای فشار باد، تغییر در الگوهای زمانی و مکانی عنوان کرد و افزود: مازندران در لبه تیغ در حوزه خشکسالی قرار دارد، برخی از استان‌ها به شدت از این موضوع دچار خسارت شدند.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه موج کوچ از مناطق خشک کشور به سمت شمال به جریان افتاده است،گفت: اگر مهاجرت‌ها به صورت رها شده و افسار گیستخه باشد به شدت دچار مشکل می‌شویم.

وی با اعلام اینکه اکو سیستم کشور هم در دچار تغییر شده، گفت: منابع آبی کشور از بالادست در حال آلوده شدن است.

رضوی با انتقاد نسبت به استفاده بی رویه از چراگاه‌های استان، بیان کرد: به حدی از ظرفیت مراتع بیش از اندازه استفاده کردیم که آب در این مناطق باقی نمی‌ماند، با اولین بارش دچار سیلاب می‌شویم.

حفر چاه ۷۰۰ متری 

وی با اعلام اینکه تغییر پذیری در اقلیم داریم که اتفاق افتاده است، افزود: دوره‌های خشکی در جهان وجود دارد ولی مدت آن کوتاه شده است،خشک‌سالی هواشناسی 10 سال اتفاق افتاده و زمینه خشک‌سالی کشاورزی هم در جریان است و برای خشکسالی آب شناسی اقدامی نمی‌توان انجام داد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با انتقاد از حفر چاه بیش از 700 متر، یادآور شد: با این اقدام آخرین قطرات آب را از زمین خارج می‌کنیم که باعث مشکلات جدی زمین شناسی هم می‌شود.

وی  با اعلام اینکه آب شور خودش را از خلیج به آبادان رسانده است، گفت: در استان مازندران هم اگر حساسیت‌ها لحاظ نشود اراضی کشاورزی قابل استفاده نخواهد بود.

رضوی با اعلام اینکه برخی از اراضی مازندران به سمت شوری رفتند، افزود: در برخی از مناطق گهرباران شاهد شور شدن زمین هستیم.

بررسی رطوبت جنگل در مازندران

این مسؤول با بیان اینکه درصد میزان خشکی رطوبت از جنگل با حفر چاه‌ها کاهش پیدا می‌کند، یادآور شد: متولیان منابع طبیعی با آزمایش و نمونه برداری می‌توانند اطلاعات مناسب را کسب کرده و حساسیت‌ها را به جامعه منتقل کنند.

وی با اعلام اینکه خشک‌سالی اقتصادی و اجتماعی در کشور در حال شکل‌گیری است، یادآور شد: این خشک سالی در غالب مهاجرت مردم از مناطق خشک کشور به سمت شمال در حال اتفاق است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه در خاورمیانه هم افزایش دما داریم و هم کاهش بارندگی، یادآور شد: دو سوم جمیعت ایران تا سال 2050 تنش آبی شدید داریم.

وی با اعلام اینکه در صورت بروز خشک‌سالی وضعیت پس از باران به حالت عادی برنمی‌گردد،گفت: به این دلیل که خاک از دست می‌رود.

رضوی با اعلام اینکه دما هوا در استان رو به افزایش است، افزود: پوشش برفی استان مازندران به صفر رسیده، خشک‌سالی اجتماعی و اقتصادی چند سالی که اتفاق افتاده و در حال تقویت است.

وی با بیان اینکه خشک‌سالی شدید همه کشور را در برگرفته است، بیان کرد: مازندران هم در تهدید خشک‌سالی قرار گرفته است و در سال جاری هم خشکسالی شدید است که در مناطق سد شهید رجائی و رامسر اتفاق افتاده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران در ارتباط با وضعیت بارندگی در کشور بیان کرد: در کل کشور میزان بارندگی 26 و دو دهم کاهش داشتیم و در مازندران حدود 15 درصد است، میزان خشک‌سالی در جنگل‌های استان بیشتر است.

حفر ۷۷۰ هزار حلقه چاه در کشور 

وی با اعلام اینکه سکونت‌گاهی روستایی در حال از دست رفتن است، یادآور شد: حدود 40 درصد از منابع آبی کشور را با حفر 770 هزار حلقه چاه برداشت کردیم.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه بهای آب در کشور بسیار پائین است، افزود: قدر منابع خودمان را به خوبی نمی‌دانیم.

تبعات انتقال آب بین حوزه‌ای 

وی در ارتباط با طرح انتقال آب بین حوزه‌ای افزود: اگر حساسیت‌های لازم در ارتباط با این جریان اتفاق نیافتد به شدت دچار مشکل می‌شویم، آسیب انتقال آب بین حوزه‌ای در دنیا بیشتر از استفاده آن هست.

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  استاندار مازندران هم با اعلام اینکه تغییر اقلیم بسیار جدی است، بیان کرد: در شورای برنامه ریزی و توسعه استان باید برنامه مدونی در این حوزه داشته باشیم، اگر مسئولان جهاد کشاورزی بخواهند به صورت سنتی در ارتباط با کشاورزی تصمیم گیری کنند به شدت دچار مشکل می‌شویم، نگاه علمی به کشاورزی باید تقویت شود.

اسلامی خاطر نشان کرد: جریان اقلیم باید در نگاه برنامه ریزی توجه شود.

ارسال نظرات