نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد

4 محور مهم برای تأمین سعادت دنیا و آخرت انسان

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به راه‌های رسیدن به سعادت دنیا و آخرت، گفت: ظلم، ستم و خیانت به مردم ما را از مسیر دین و دیانت جدا می‌کند و ممکن است به جایی برساند که با ایمان از دنیا نرویم.
کد خبر: ۹۰۳۲۲۶۵
|
۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،  حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در مراسم تواصی بحق در جمع نمازگزاران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری فرمایشات نورانی اهل‌بیت(ع) را حاوی نکات بسیار مهم و اساسی برای زندگی بشر توصیف کرد و گفت: امام موسی بن جعفر(ع) می‌فرمایند: «وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ فِی أَرْبَعٍ؛ علم نافعی که سعادت دنیا و آخرت انسان را دربر می‌گیرد در چهار موضوع یافتم.

وی این چهار موضوع را نشانه راه برای انسان دانست تا با بهره گرفتن از آن مسیر را گم نکرده و به هدف اصلی از خلقت بشر دست پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اولین محور را خداشناسی برای قرار گرفتن انسان در مسیر درست و صراط مستقیم عنوان کرد و اظهار داشت: گرچه انسان هرگز نمی‌‌تواند به کنه ذات ربوبی پی ببرد اما اوصاف و صفات خداوند را درقرآن، احادیث و ادعیه مختلف از جمله دعای جوشن کبیر برای ما بیان کرده‌اند تا ما عظمت خدا را بشناسیم و کسی که عظمت خدا را شناخت، در برابر آن سر تسلیم فرود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «عَظُمَ الخالق فی اَنفُسِهم فَصَغُرَ ما دُونه فی أعینهم»؛ وقتی خدا در نظر مردم (انسان‌های متقی) بزرگ و با عظمت جلوه کرد غیر از خدا در نظر آنها کوچک جلوه خواهد کرد، افزود: راه خداشناسی فراوان است و همه چیز در عالم خلقت به ما نشان می‌دهد که این نظام و عالم هستی خالق و مدبری دارد و همه چیز براساس نظم است.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر نمونه‌هایی از عظمت و قدرت‌نمایی خداوند در روی زمین، آسمان‌ها و دریاها را یادآور شد و گفت: دراین عالم پهناور به هر کجا بنگریم عظمت خداوند را می‌توانیم ببینیم.

وی در ادامه دومین محور را خودشناسی ذکر کرد و غفلت انسان از نعمت‌های خدادادی و لطافت‌ها و زیبائی‌هایی را که باری‌تعالی در وجود ما قرارداده است؛ یادآور شد و گفت: شناخت خود انسان مرحله بعد نزدیکی به خداست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سومین مرحله پس از خدا شناسی و خود شناسی را وظیفه شناسی دانست و اظهار داشت: انسان باید بداند خداوند از خلقت و آفرینش او چه هدفی داشته است.

وی افزود: انسان پس از شناخت خدا و دریافتن عظمت نهفته در نظام وجودی خود، باید با وظایفش آشنا شود و دریابد که باری‌تعالی از خلقت انسان چه چیزی را اراده کرده است.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه زندگی انسان با حیوانات کاملا متفاوت است، خاطر نشان کرد: برای اینکه انسان دریابد خدا از او چه خواسته است، منابع زیادی وجود دارد، قرآن در سوره ذاریات می‌فرماید: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیعْبُدُونِ»، انسان هم باید خدا را بشناسد و هم خدا را عبادت کند و در مسیری باشد که رضا و سخط حق را در نظر بگیرد.

وی گفت: وظیفه شناسی، یعنی حال که خدا من را خلق کرده و نظام خلقت را مسخر بشر ساخته است پس به گونه‌ای حرکت کنم که نهایتاً به او برسم و رضای او تأمین شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: خداوند راه را به ما نشان داده است و وظایف دینی‌مان مانند نماز، روزه، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی، وظایف اقتصادی و بین المللی و دیگر مواردی را که در متن دین وجود دارد، مشخص کرده است و ما برای رسیدن به هدف خلقت باید آنها را بشناسیم و به آنها عمل کنیم.

وی با بیان اینکه چهارمین محورآن است که انسان بداند چه چیزی او را از دین خارج می کند، اظهار کرد: بعد از سه مرحله اول، موضوع چهارم انحراف شناسی است و انسان لازم است توجه داشته باشد که چه چیزی او را از مسیر دین جدا می‌کند.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با اشاره به اینکه بسیاری ازمتون دینی برای ما روشن می‌کند که چگونه از مسیر خدا خارج و گرفتار می‌شویم، گفت: اگر این موارد را نشناسیم تصور خواهیم کرد درست عمل کرده‌ایم، در حالی که به شیطان کمک کرده و در مسیر غلط قرار گرفته‌ایم.

وی افزود: قرآن اشاره می‌کند زیان‌کارترین مردم کسانی هستند که فکر می‌کنند کار خوبی انجام می‌دهند، درحالی که مسیرشان اشتباه و غلط است و آنها زیان‌کارترین مردم‌ هستند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خطاب به حاضران گفت: به چهار محوری که اشاره شد همیشه توجه داشته باشید و در زندگی خود آنها را پیاده کنید چراکه اگر با دقت به این چهار محور عمل کنیم راه صحیح را خواهیم شناخت و می‌توانیم به گونه‌ای حرکت کنیم که مسیر را گم نکرده و به هدف اصلی و اساسی خداوند از خلقت انسان برسیم.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر با تأکید بر اینکه باید توجه داشته باشیم چه چیزی ما را از مسیر دین و انقلاب دور می‌کند، افزود: ظلم و ستم و خیانت به مردم ما را از مسیر دین و دیانت جدا می‌کند و ممکن است به جایی برساند که با ایمان از دنیا نرویم، بنابراین بایستی مواردی که انسان را از رحمت خدا دور کرده و طعمه شیطان می‌کند، بشناسیم تا بتوانیم خود را بیمه کرده و توجه داشته باشیم که دنیا و آخرت‌مان از این طریق آباد می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار