محسن سیروس گفت: همه نوع کود کشاورزی با کیفیت مطلوب در داخل تولید می‌شود و چه معنا دارد که دولت ارز یارانه‌ای به واردات کود می‌دهد، اما تولیدکنندگان مواد اولیه‌ را با ارز آزاد تهیه می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۳۲۰۴۰
|
۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱


به گزارش خبرگزاری بسیج، محسن سیروس  با انتقاد از رویه دولت نسبت به اختصاص ارز یارانه‌ای برای واردات کودهای ساخته شده، تصریح کرد: به جای آنکه به مواد اولیه برای تولید داخل کود و برای حمایت از تولید ارز یارانه‌ای بدهند، واردکنندگان کود به راحتی ارز یارانه‌ای گرفته و مشابه کودی که در داخل هم تولید می‌شود، را وارد می‌کنند.

وی افزود: این در حالی است که اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات کود سبب می‌شود که قیمت محصول وارداتی از قیمت تولید داخل پایین‌تر بوده و در نهایت بازار را از آن خود کند. مضاف بر آنکه بسیاری از تولیدکنندگان کود داخلی طی چند سال گذشته به دلیل همین واردات بی‌رویه که شاید لزومی هم نداشت، ورشکست شده‌اند که تبعات آن از بین رفتن مشاغل و ایجاد بیکاری هم است.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی گفت: اکنون تولیدکنندگان باید مواد اولیه خود را برمبنای ارز بازار آزاد تهیه کنند که قطعاً در قیمت تمام شده آنها مؤثر در حالی که واردکننده به راحتی بدون آنکه دغدغه‌ای داشته باشد، ارز یارانه‌ای 4200 تومانی را می‌گیرد و فقط یک شرکت را می‌شناسم که در شرایط تنگنای ارزی کشور 13 میلیون یورو ارز یارانه‌ای برای واردات کود گرفته است.

سیروس از ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور برای بررسی وضعیت تولیدکنندگان کود در کشور و انتقاد به اختصاص ارز یارانه‌ای برای واردات کود خبر داد و گفت: از دولت می‌خواهیم که اختصاص ارز به واردات کود را قطع کند، چرا که وقتی انواع کود در کشور با کیفیت مناسب تولید می‌شود، دلیلی برای واردات آن نیست که نمونه آن کود سوپرفسفات تریپل است. 

وی ادامه داد: کار به جایی رسیده است که خود دولت هم از پتروشیمی‌ها به عنوان یکی از تولیدکنندگان کود اجحاف کرده و کود اوره را نصف قیمت رسمی آنها خریداری می‌کند و در شبکه خودش توزیع می‌کند که حتی پتروشیمی‌ها هم به این مسأله معترض هستند و این رویه در نهایت به ضرر تولید داخل تمام می‌شود.

ارسال نظرات