امسال برای نخستین‌بار

نسخه‌های الکترونیکی جایگزین نسخه‌های دستی حج 97 می‌شود

با توجه به تدابیر مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت، مقرر شد تا برای زائران بیمار در ایام حج به جای نسخه‌های دستی، نسخه‌های الکترونیکی صادر شود تا دسترسی به اطلاعات پزشکی زائران سهولت یابد.
کد خبر: ۹۰۳۱۹۳۲
|
۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، امسال بیش از 500 پزشک زن و مرد به منظور تأمین کادر درمانی و پزشکی به حج تمتع مشرف می‌شوند و در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و هتل‌های محل استقرار زائران خانه خدا به درمان زائران بیمار در ایام حج می‌پردازند.

با توجه به انتقال بخشی از داروهای مورد حجاج به عربستان، برخی از اعضای تیم پزشکی زودتر به عربستان سفر کردند تا ضمن تحویل داروها اقدام به توزیع آن‌ها در بین بیمارستان‌های مکه و مدینه کنند.

همچنین بخش دیگری از داروهای مورد نیاز حجاج تا پایان ماه جاری به عربستان منتقل می‌شود و با توجه به اهمیت خدمات‌دهی، تیم پزشکی حج 97 یک هفته قبل از اعزام زائران خانه خدا یعنی 22 تیرماه به حج اعزام می‌شوند.

علاوه بر این، امسال به منظور به روز شدن نسخه‌های پزشکی و در دسترس قرار داشتن پرونده‌های بیماران حج، مقرر شد تا نسخه‌های الکترونیکی برای نخسیتن‌بار برای حجاج صادر شود تا پزشکان در سایر درمانگاه و بیمارستان‌های عربستان در صورت مراجعه بیمار از پیشینه پزشکی وی مطلع شوند.

بر همین اساس پزشکان مستقر در عربستان در صورت مراجعه بیمار می‌توانند با وارد کردن اسم یا کدملی بیمار اطلاعات پزشکی آن‌ها را ثبت و از سوابق آن اطلاع پیدا کنند. مهم‌ترین هدف جایگزینی نسخه‌های الکترونیکی به جای نسخه‌های خطی سهولت دسترسی به اطلاعات پزشکی زائران است.

همچنین با توجه به برخی محدودیت‌های دارویی در ایام حج، زائران باید توجه داشته باشند تا از حمل داروهای غیرمجاز و ممنوعه اجتناب کنند، چرا که این امر نه تنها وجهه کشور را خدشه‌دار می‌کند، بلکه موجب دردسر و مشکلات فراوانی برای خود زائران نیز خواهد شد و بر اساس قوانین عربستان مجازات‌های بسیار سنگینی برای افرادی که حامل داروهای غیرمجاز یا مواد مخدر باشند، پیش‌بینی شده است.

علاوه بر این، زائرانی که باید داروهای اختصاصی خود را در ایام حج مصرف کنند، باید نسخه‌های پزشک خود را همراه داشته باشند تا مشکلی این رابطه نیز ایجاد نشود.

امسال 85 هزار و 200 نفر از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌‌شوند که اولین گروه زائران 27 تیرماه به عربستان سفر خواهند کرد.

ارسال نظرات