سهم دلار آمریکا در ربع اول امسال از ذخایر ارزی جهان به پایین‌ترین رکورد چهار ساله خود سقوط کرد اما سهم یورو، یوآن و پوند انگلیس در ذخایر جهان افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۰۳۱۹۱۰
|
۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، طبق آخرین داده‌های منتشر شده توسط صندوق بین‌المللی پول، در ربع اول امسال، سهم دلار آمریکا از ذخایر ارزی جهان که به این سازمان گزارش شده است، به پایین‌ترین رکورد چهار ساله خود سقوط کرد، درحالی‌که سهم یورو، یوآن و پوند انگلیس در ذخایر جهان افزایش یافته است.

سهم ذخایر دلاری جهان درحالی برای پنجمین ربع سال متوالی افت کرد که در سه ماه اول ۲۰۱۸ با انتظار از رشد اقتصادی بیشتر در خارج از ایالات‌متحده و پیش‌بینی این‌که سایر بانک‌های مرکزی مهم جهان مشوق‌های مالی خود را کاهش دهند، ارزش دلار هم تضعیف شد.

هرچند در ربع دوم، دلار با وحشت از جنگ تجاری جهانی و نشانه‌هایی از این‌که بانک مرکزی اروپا در نظر دارد نرخ بهره خود را تا نیمه دوم سال ۲۰۱۹، افزایش ندهد، تقویت شد.

ذخایر ارزی جهان دارایی‌های بانک‌های مرکزی هستند که به ارزهای دیگر نگهداری می‌شوند. از این ذخایر اغلب به عنوان پشتوانه برای بدهی‌ها استفاده می‌شود. بانک‌های مرکزی برخی اوقات از این ارزهای ذخیره برای تقویت ارز کشور خود استفاده کرده‌اند.

داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد در ربع اول امسال، میزان ذخایر ارزی جهان که به دلار آمریکا نگهداری می‌شوند از ۶.۲۸۲ تریلیون دلار، در ربع چهارم ۲۰۱۷، به ۶.۴۹۹ تریلیون دلار افزایش یافت اما سهم آن از کل ذخایر ارزی جهان از ۶۲.۷۲ درصد، به ۶۲.۴۸ درصد افت کرد. به این ترتیب سهم ذخایر ارزی دلاری از کل ذخایر ارزی جهان، به کمترین میزان خود از زمانی که در ربع چهارم ۲۰۱۳ به ۶۱.۲۴ درصد سقوط کرد، رسیده است.

پس از دلار، در رده دوم بالاترین میزان ذخایر ارزی جهان به یورو تعلق دارد که سهم آن از ۲۰.۱۵ درصد در ربع چهارم ۲۰۱۷ به ۲۰.۳۹ درصد افزایش داشته است. این بیشترین سهم یورو از ربع آخر ۲۰۱۴ تا کنون است، اما هنوز خیلی از رکورد ۲۸ درصدی آن که در سال ۲۰۰۹ به دست آمده بود، پایین‌تر است.

سهم یوآن چین از ذخایر ارزی جهان برای سومین ربع سال متوالی افزایش یافت و به ۱.۳۹ درصد رسید. این اولین باری است که صندوق بین‌‍المللی پول، سهم یوآن از ذخایر بانک‌های مرکزی جهان را گزارش می‌کند.

داده‌های آی‌ام‌اف همچنین نشان می‌دهد که سهم پوند استرلینگ انگلیس از ذخایر ارزی جهان، افزایش یافته و به ۴.۶۸ درصد رسیده است. این بیشترین سهم پوند از ربع چهارم ۲۰۱۵ تا کنون است.

سهم ین ژاپن از ذخایر ارزی جهان، از ۴.۸۹ درصد در ربع آخر ۲۰۱۷، که بیشترین میزان آن از ربع چهارم سال ۲۰۰۲ تا کنون بود، به ۴.۸۱ درصد کاهش یافت.

ارسال نظرات