دبیر کل خانه صنعت با اشاره به وجود نقدینگی زیاد در کشورمان گفت: این مسئله به ابزار پرقدرتی علیه اقتصاد و امنیت کشور تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۰۳۱۶۲۳
|
۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵


به گزارش خبرگزاری  بسیج، سید محمدرضا مرتضوی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه بخش بزرگی از رشد بخش صادرات حاصل تلاش‌های گذشته است، افزود: گاهی به علت نوسانات، ممکن است نرخ رشد بالا و پایین شود، اما شاخص پایدار رشد اقتصادی کشور، سال مالی است. 

وی با بیان اینکه ­هر وقت فشار‌ها بیشتر می‌شود تلاش ما هم بیشتر می‌شود، ادامه داد: سرمایه اجتماعی یکی از تاثیر گذارترین مولفه‌ها برای بهبود اقتصاد است. 

مرتضوی با بیان اینکه برخی نوسانات اقتصادی دلایل منطقی ندارد و این موضوع باید بررسی شود، افزود: ارزش پول ملی کشورمان بیش از نرخ کنونی است، زیرا تولید ناخالص داخلی جی دی پی ایران بر اساس قدرت خرید، ۱۵۰۰ میلیارد دلار است و بر اساس نرخ رسمی ارز، ۵۰۰ میلیارد دلار است که این ۲ عدد نشان می‌دهد، ارزش پول ملی ما بیش از پیش در حال کاهش است و این روند، طبیعی نیست.

وی با اشاره به وجود نقدینگی زیاد در کشورمان ادامه داد: این پول‌ها در دست مردم عادی نیست، بلکه سرمایه‌های نامشروع است که در جا‌های مختلف، انباشته شده است و این سرمایه‌ها در دست افراد غیر ملی و غیر موجه است که صاحبان اصلی این ثروت‌ها نیستند.

مرتضوی گفت: کسانی که سرمایه‌های نامشروع را دارند، دائم در تصمیم گیری‌های کلان اقتصادی دخالت می‌کنند و دولت و اقتصادکشور را به چالش می‌کشند. 

وی تاکید کرد: باید از کسانی که انباشت سرمایه دارند، بپرسند از کجا آورده‌اند؟ و او باید توضیح دهد ریشه پول و ثروتش از کجاست؟

مرتضوی گفت: دولت باید برنامه ریزی کند تا هیچ صاحب خانه‌ای حق افزایش اجاره بها به بیش از نرخ تورم را نداشته باشد، تا کارگران بتوانند از پس هزینه‌ها برآیند.

دبیرکل خانه صنعت ​، معدن و تجارت ایران افزود: بدون نیروی کار راضی، پیشرفت حاصل نمی‌شود.

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه گفت: تکریم صنعت گر فقط نباید به اهدای لوح خلاصه شود، بلکه رفع مشکلات اساسی تولید و صنعت گران مهم است. 
وی با بیان اینکه ثبات در سیاست‌ها و بازار ارز می‌تواند مسیر روشنی را برای تولید کننده بگشاید، ادامه داد: هر قدر آشفتگی و بلاتکلیفی ایجاد شود آثار مخرب خود را در اقتصاد و تولید نشان می‌دهد. 

مقدسی افزود: همه دست اندرکاران باید فضای سنگین اقتصادی کنونی را با هم افزایی و هم‌فکری به فضای مثبت تبدیل کنند، زیرا تولیدکننده نیاز به ثبات و آرامش دارد. 

وی گفت: اگر حجم بالای نقدینگی را کنترل کنیم و به سمت تولید بیریم نعمت و فرصت است در غیر این صورت، تهدید است. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: باید از فعالان بخش خصوصی در این زمینه نظر خواهی کنیم. 

مقدسی گفت: حدود ۳ میلیون نفر کارمند دولت در کشورمان داریم، در حالی که ژاپن با ۱۴۸ میلیون نفر جمعت، ۳۵۰ هزار کارمند دولتی دارد. 

وی با بیان اینکه مخالف افزایش تعداد وزارتخانه‌ها هستیم، افزود: این موضوع مشکلی را حل نمی‌کند، ژاپن فقط ۱۱ وزارتخانه دارد. 

مقدسی گفت: نظام مالیاتی ما از عدالت لازم برخوردار نیست و فرار مالیاتی زیاد داریم.

وی افزود: ۸۵ درصد محصولات تجهیزات پتروشیمی در داخل کشور قابل ساخت است، اما واردات داریم و حدود ۹۰ درصد واگن باری در داخل کشور قابل ساخت است، اما وارد می‌کنیم و این خود تحریمی‌ها باید اصلاح شود.

مقدسی گفت: اولویت کار سفرا و دیپلمات‌های ما باید اقتصاد باشد و سیاست را در خدمت اقتصاد داشته باشند و نه عکس آن. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید فضا را برای بخش خصوصی واقعی فراهم کنیم.

صادق نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در کل کشور حدود ۹۶۷ شهرک و ناحیه صنعتی داریم که از این تعداد حدود ۶۸۰ شهرک کاملاً فعال است و زیرساخت‌های لازم را دارند. 

وی ادامه داد: حدود ۸۵ هزار واحد صنعتی در کشور داریم که حدود نیمی از آن‌ها در داخل شهرک‌ها و برخی هم در خارج از شهرک‌ها هستند و حدود ۹۲ درصد آن‌ها هم صنایع کوچک و متوسط هستند. 

نجفی با بیان اینکه تا پایان تیر، تعداد واحد‌های فعال را مشخص می‌کنیم، اضافه کرد: بر اساس آمارگیری که به صورت تصادفی انجام دادیم، حدود ۶۷ درصد واحد‌های داخل شهرک و نواحی صنعتی از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد، فعال هستند. 

وی ادامه داد: در سه ماه گذشته ۲۰۱ واحد از واحد‌های داخل شهرک‌ها و نواحی صنعت که تعطیل شده بودند به چرخه تولید بازگشتند.

نصرالله شریف فرد، تولیدکننده نمونه هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: صنعت کاشی و سرامیک در کشورمان در ۲۵ سال گذشته به حدی رشد کرد که پنجمین تولیدکننده کاشی و سرامیک در جهان هستیم، اما متاسفانه در کنار این رشد، امکانات لازم از سوی دولت در اختیار تولیدکننده گذاشته نشده است. 

وی، پشتکار و تلاش را رمز موفقیت تولیدکننده‌های موفق دانست و افزود: استان یزد بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید کاشی و سرامیک کشور را بر عهده دارد. 

شریف فرد اضافه کرد: تولیدکنندگان در این جنگ اقتصادی سربازان خط مقدم هستند و انتظار داریم دولت به ما کمک کند در حالی که بخشنامه‌هایی که صادر می‌شود، علیه تولید کننده است.

ارسال نظرات