مشاور امنیت ملی کاخ سفید در لندن با گروهی از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان انگلیس که حامی سرسخت برگزیت بوده‌اند، دیداری محرمانه داشت.
کد خبر: ۹۰۳۱۶۱۸
|
۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، با گذشت بیش از دو سال از برگزاری همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، گزارش‌ها از دیدار مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا با برخی از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان انگلیس درباره توافق تجاری واشنگتن با لندن پس از اجرایی شدن «برگزیت» حکایت دارد.

روزنامه «تلگراف»، امروز (یکشنبه) از دیدار محرمانه هفته گذشته «جان بولتون» در لندن با نمایندگان محافظه‌کار و اروپا گریز پارلمان انگلیس با موضوع برگزیت و توافق دو جانبه تجاری آمریکا با انگلیس خبر داده است.

بنا بر این گزارش، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این دیدار که بیش از یک ساعت طول کشید، بر اشتیاق «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای تسریع روند انعقاد توافق تجاری آمریکا با انگلیس پس از اجرایی شدن برگزیت تاکید کرد.

بولتون تصریح کرده که رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است آمریکا و انگلیس می‌توانند بر سر یک توافق تجاری با هم توافق کنند.

تلگراف گزارش داده که بولتون در سفر به لندن با «مارک سدویل» مشاور امنیت ملی انگلیس دیدار داشت اما طرف آمریکایی به دفتر نخست‌وزیر انگلیس درباره دیدار بولتون با گروهی از نمایندگان محافظه کار این کشور اطلاع نداده است.

طبق این گزارش «هیچ مقامی از دولت "ترزا می" در نشست مشاور امنیت ملی کاخ سفید با این نمایندگان انگلیسی حضور نداشتند.»

تلگراف می‌نویسد که اگر ترامپ در جریان سفر هفته آینده به لندن با نمایندگان ارشد حزب محافظه‌کارِ انگلیس که شدیدا حامی برگزیت بوده‌اند، دیدار خصوصی ترتیب دهد،  جایگاه ترزا می نخست‌وزیر و رئیس کنونی این حزب تضعیف خواهد شد.

ترزا می در زمان برگزاری همه پرسی درباره برگزیت، وزیر کشور و حامی باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا بود، اما پس از کناره‌گیری «دیوید کامرون» به ریاست حزب محافظه کار و نخست‌وزیری رسید.

دیدار مشاور ترامپ با نمایندگان حامی برگزیت در حالی انجام شده که رئیس‌جمهور آمریکا بارها حمایت خود را از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، اعلام کرده است.

این فعل و انفعالات در روابط آمریکا و انگلیس در حالی انجام شده که تنش‌ها بین واشنگتن و اتحادیه اروپا بر سر مسائلی چون «جنگ تعرفه‌ای» و خروج آمریکا از برجام ادامه دارد.

۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ (سوم تیر ۱۳۹۵) در بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) همه‌پرسی درباره خروج از اتحادیه اروپا رای آورد، اما از آن زمان با وجود برگزاری چندین دور مذاکره میان طرف اروپایی و انگلیسی برای پیش‌برد برگزیت، هنوز طرفین به توافق نهایی نرسیده‌اند.

با گذشت بیش از دو سال از این همه پرسی، اخیرا مجلس عوام بریتانیا اعلام کرد که لایحه خروج این کشور از اتحادیه اروپا به شکل قانون درآمد (جزئیات بیشتر).

ارسال نظرات