خبرهای داغ:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان تأکید کرد

نقش کلیدی دانشگاه‌ها در توسعه پایدار استان / همدان جزو استان‌های سطح اول در بحث اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان گفت: بار مسئولیتی و نقشی که روسای دانشگاه‌ها برای توسعه پایدار استان دارند بسیار کلیدی است.
کد خبر: ۹۰۳۱۰۶۲
|
۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳

نقش کلیدی دانشگاه‌ها در توسعه پایدار استان / همدان جزو استان‌های سطح اول در بحث اقتصاد مقاومتیبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سیداسکندر صیدایی امروز در جلسه روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی آموزشی استان همدان بالاترین سرمایه‌ها را سرمایه انسانی دانست و اظهار داشت: تمرکز سرمایه انسانی عمدتاً در مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات دولت در بحث اقتصاد مقاومتی و دانش بنیانی اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از ارکان اقتصاد مقامتی عنوان کرد: این مهم اثرگذاری بنیادی در توسعه استان دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان به ارائه گزارشی از وضعیت دانش و پژوهش در استان پرداخت و بیان کرد: بار مسئولیتی و نقشی که روسای دانشگاه‌ها برای توسعه پایدار استان دارند بسیار کلیدی است.

وی به تخصیص و در اختیار قرار دادن یک درصد از فرایند قانون بودجه سال 97 شورای برنامه‌ریزی در راستای پژوهش‌های کاربری استان اشاره و تصریح کرد: شورای برنامه‌ریزی یک درصد از اعتبارات استان را در قالب پژوهش‌های علمی و کاربردی از سرجمع اعتبارات کم می‌کند تا کارگروه پژوهش و فناوری استان در آن راستا پژوهش‌های کاربری استان را هدایت کند که سال قبل نیز این کار صورت گرفت اما جایگاه آن در قانون کمتر بود.

صیدایی تصریح کرد: کارگروه فناوری و پژوهشی استان باید بر روی اولویت‌های اساسی و مهم استان با توجه به درگیری‌های توسعه، مزیت‌های نسبی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و... پیش‌بینی کند به گونه‌ای که هیچ نوع توسعه‌ای که فرد محور و سلیقه‌‌ای باشد امکان‌پذیرنباشد و هر گونه نگاه توسعه‌ای در قالب سند راهبردی، پشتوانه دانشی و علمی داشته باشد.

وی با بیان اینکه استان همدان از حیث مراکز آموزشی نسبت به بسیاری از استان‌های کشور در جایگاه مناسبی قرار گرفته است، گفت: 13 دانشگاه و مراکز آموزشی بزرگ در استان وجود دارد و علاوه بر مرکز استان در شهرستان‌ها مراکز دانشگاه با جهت‌گیری دانشگاهی داریم که این کمیت دانشگاهی در استان را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان به وجود 81 هزار و 820 دانشجو در استان در دانشگاه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: در بحث نسبت گروه‌های عمده تحصیلی بعضی از گروه‌ها از حیث نسبت از متوسط کشور بالاتر است به طوری که 7.1 درصد از دانشجویان استان در گروه علوم پزشکی هستند که از متوسط کشوری بالاتر است.

وی با بیان اینکه 43.6 درصد از دانشجویان استان در گروه علوم انسانی تحصیل می‌کنند، گفت: در این خصوص از متوسط کشوری بالاتر هستیم و 7.2 درصد از دانشجویان در بخش علوم پزشکی و27.3  درصد در گروه فنی و مهندسی هستند.

صیدایی تعداد دانشجویان ارشد و دکتر را 15 هزار نفر برشمرد و تاکید کرد: 60 در صد در شهر همدان، 20 درصد دانشجویان در ملایر و 4.4 در نهاوند در حال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری نقش بسیار مهمی در اقتصاد مقاومتی و شاخص‌های توسعه دارند، گفت: انتظاری که از بحث علمی و تحقیقاتی از استان وجود دارد باید بیش از پیش دنبال شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان با تاکید بر اینکه استان همدان از استان‌های سطح اول در بحث اقتصاد مقاومتی است، افزود: در سال 96 سهمیه استان در ایجاد اشتغال 19 هزار و 980 شغل بود که استاندار بر ایجاد 30 هزار شغل تاکید کرد که بر اساس آخرین آمار بالای 24 هزار نفر تحقق یافته و تا پایان تیرماه وعده آقای استاندار تحقق خواهد یافت که این نشان‌دهنده بستر خوب کار و فعالیت و اشتغال و هماهنگی مدیریت در استان است.

وی واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی را یکی از سیاست‌های موفق اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: فلسفه واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی کوچک و چابک‌سازی دولت و میدان دادن به بخش خصوصی است که استان همدان در این رابطه شاخص بسیار خوبی دارد به طوری که در سال‌های 95 و 96 سهمیه‌ای که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای استان در راستای واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی 140پروژه بود که تا به امروز 546 پروژه به بخش خصوصی واگذار شده است.

صیدایی با بیان اینکه استان همدان 83 درصد اراضی آبی مستعد را مکانیزه کرده است، گفت: متوسط کشوری در این خصوص 43 درصد است و استان در حال گذر از نوع مکانیزه را دارد و کیفیت بالاتر را جهت‌گیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان 120هکتار در بحث گلخانه‌ای جهت‌گیری کرده و به توسعه رسانده است، تصریح کرد: این مهم در صرفه‌جویی و کمیت تولید و بهره‌برداری منطقه‌ای اثر بالایی دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان با بیان اینکه در بخش انرژی خورشیدی برای استان 500 مگاوات ظرفیت‌سنجی شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون 75 مگاوات آن به بهره‌برداری رسیده و تا 200 مگاوات در دست بهره‌برداری است که کشورهایی چون آلمان، انگلیس و ایرلند در این قسمت سرمایه‌گذاری کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار