معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: بودجه کلان اوقات فراغت به معاونت جوانان وزارت ورزش می رود در حالی که باید در اختیار آموزش و پرورش باشد.
کد خبر: ۹۰۳۰۹۸۷
|
۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزرای بسیج، مهدی فیض معاون سابق پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش در برنامه‌ تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه تربیت و فرهنگ نه تنها در آموزش و پرورش بلکه در کل کشور مغفول مانده است، اظهار کرد: بودجه، نمود اولویت‌هاست و معمولاً حتی زمان بودجه‌ریزی هم مغفول می‌ماند.

وی با بیان اینکه ما اسناد بالادستی در زمینه تربیت داریم اما برنامه نداریم، افزود: نیاز به برنامه‌ریزی راهبردی وجود دارد که ما فاقد آن هستیم. 

فیض ادامه داد: در معاونت پرورشی اشکال ساختاری وجود دارد که در زمان مسئولیت بنده با وجود مؤکداتی که داشتیم حل نشد؛ اداره کل برنامه‌ریزی و ارزیابی در حوزه پرورشی وجود ندارد و ما اصرار داشتیم که افزوده شود اما در آن دوره محقق نشد.

وی با بیان اینکه ساختاری برای ارائه اطلاعات و دیتای حوزه پرورشی دانش‌آموزی وجود ندارد، گفت: در واقع در معاونت پرورشی نه برای نقطه آغاز حرکت که برنامه‌ریزی است و نه برای نقطه پایانی که ارزیابی است، ساختاری وجود ندارد.

 معاون سابق پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش با اشاره به نگاه به دین در جامعه بیان کرد: در حکومت دینی زندگی می‌کنیم و باید دید نگاه به دین چگونه است؛ اگر بحث بندگی خدا مطرح است باید در همه عرصه‌های زندگی اتفاق بیفتد؛ باید در قبال سیاست، خانواده و محیط زیست هم بندگی خدا کرد. همان دینی که می‌گوید نماز بخوانید می‌گوید زمین را هم آباد کنید و منابع طبیعی را توسعه بدهید.

وی با بیان اینکه در حکومت دینی باید نگاه ما به دینداری وسیع و گسترده باشد، گفت: در چند دهه اخیر به این موضوع کم توجهی شده است. مقام معظم رهبری نیز به همین علت به مقوله سبک زندگی تأکید دارند و اینکه باید حواسمان باشد به همه عرصه‌های زندگی توجه داشته باشیم.

فیض با بیان اینکه نقطه شروع برای تحول در فرهنگ و اصلاح نظام و تربیت، دولت است، ادامه‌ داد: نگاه دولت نباید کوتاه مدت باشد و به چهار سال و هشت سال دوره خود توجه کند، بلکه سرمایه‌گذاری باید جهش بلند مدت را در پی داشته باشد؛ سرمایه‌گذاری بلند مدت در آموزش و پرورش می‌تواند پیشگیری کننده از بسیاری آسیب‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق سند تحول، آموزش و پرورش محور تربیت نوجوانان محسوب می‌شود، افزود: طبق بندهای سندتحول، همه دستگاه‌های اجرایی موظفند به آموزش و پرورش در اجرای سند کمک کنند؛ اجرای سند تحول نیازمند بسیج همگانی با محوریت آموزش و پرورش است که البته وزارتخانه باید از دستگاه‌های دیگر مطالبه‌گر باشد.

معاون سابق پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش با اشاره به ضرورت محور بودن آموزش و پرورش در مقوله تربیت نوجوانان، گفت: به عنوان نمونه در تابستان دستگاه‌ها برنامه‌های اختصاصی برای اوقات فراغت نوجوانان دارند اما آموزش و پرورش محور آنها نیست؛ بودجه کلان اوقات فراغت به معاونت جوانان وزارت ورزش می‌رود در حالی که باید در اختیار آموزش و پرورش باشد.

وی خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها باید به آموزش و پرورش برای اجرای سند کمک کنند و لازم است نگاه همکاران ما در سازمان برنامه و بودجه تغییر کند؛ باید قبل از تدوین بودجه، کمیسیونی در سازمان برنامه تشکیل شود و مدل بودجه از اول درست و مطالعه شده تبیین شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات