پدرعلم هیدروژئولوژی ایران درهمایش مدیریترفع کم آبی مستلزم عزم و وفاق ملی بحران آب دریاسوج ،بحران آب را ناشی از عوامل اجتماعی دانست وگفت:رفع و مدیریت کم آبی در ایران با وجود تکنولوژی و مشارکت مردم و مسئولان امکان‌پذیر است.
کد خبر: ۹۰۳۰۸۴۴
|
۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
پروفسور عزت‌الله رئیسی اردکانی با ابراز امیدواری در زمینه مدیریت و رفع بحران آب افزود: شهر‌های یاسوج، لیکک، دیشموک، سوق، باشت و مادوان با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند که خشک شدن چشمه‌ها در ارتفاعات و کاهش آبدهی چشمه‌ها، پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، خشک شدن چاه‌ها با کاهش آبدهی آن‌ها و کف‌شکنی، بیکاری و مهاجرت از پیامد‌های این بحران است.
وی با اشاره به اینکه تا سال ۹۲ کهگیلویه و بویراحمد به جزء در منطقه امامزاده جعفر با مشکل آب مواجه نبوده، ادامه داد: در ۵ سال اخیر افت شدید آب در اکثر مناطق این استان وجود دارد.
وی خشکسالی، تغییر اقلیم، اضافه برداشت از منابع تجدیدپذیر آب را ازعلل بحران آب و یک پدیده طبیعی در کشور دانست افزود: در ۱۰ سال اخیر کشور دچار خشکسالی شده و بحران آب نتیجه برداشت بیش از اندازه از منابع تجدیدپذیراست.
وی به پیامد‌های اضافه برداشت آب زیرزمینی اشاره کرد و ادامه داد: خشک شدن با کاهش آب چاه‌ها، قنوات، چشمه‌ها و رودخانه‌های مجاور زیردست، بحران آب در سال‌های خشکسالی، افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، نگهداری انرژی، کاهش حجم ذخیره سد‌ها و حوضچه‌های تغذیه مصنوعی و کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی و افزایش آلودگی از مشکلات اضافه برداشت آب است.
رئیسی اردکانی با اشاره به اینکه بحران آب از ۴۰ سال گذشته در کشور آغاز شده گفت: اساسی‌ترین روش حل بحران آب نصب کنتور‌های هوشمند، اعمال مدیریت در منابع آب، کاهش یکسان برای همه چاه‌ها برای حل بحران آب و امکان بکارگیری روش‌های صرفه‌جویی آب با تغییر الگوی کشت یا کاهش سطح زیرکشت است.
وی ادامه داد: جیره‌بندی در سال‌های خشکسالی روش علمی و متداولی در جهان است، ضمن اینکه استفاده از تجهیزات مدرن در ساختمان‌ها باید لحاظ شود و نظام مهندسی و شهرداری‌ها مصوب کنند که ساختمان‌ها استاندارد لازم را کسب کنند.
پدر علم هیدروژئولوژی با بیان اینکه قانون مسدود شدن چاه‌های غیر مجاز در سال ۱۳۶۱ مصوب شد، ولی اجرایی نشد گفت: رفع مشکل بحران آب مستلزم عزم و وفاق ملی است، زیرا در ایران بحران آب وجود دارد، اما کمبود نیست لذا تکنولوژی، دانش و سرمایه برای حل بحران آب وجود دارد و حل این بحران امکان‌پذیر است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم در این همایش گفت: در بخش‌های کشاورزی، آب شرب و صنعت با مشکل کم آبی مواجه هستیم و مجبوریم منابع مالی محدودی به رفع بحران آب اختصاص دهیم و از طرح‌های توسعه‌ای و همچنین تعریف طرح‌های جدید جلوگیری کرد تا بتوانیم وضعیت موجود آب در استان را حفظ و مدیریت کنیم.
فیلی با بیان اینکه امسال منابع اعتباری کشور نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد منابع هم جابجا شده است افزود:با توجه به منابع محدودی که داریم ناچاریم این منابع را به سمت بخش تامین آب سوق دهیم.
فیلی اظهارامیداوری کرد که راهکار‌های ارائه شده در این همایش و تاثیرگزار باشد و ادامه داد: راهکار‌های عملیاتی این همایش به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده و سر لوحه برنامه‌ها قرار خواهد گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با بیان اینکه وضعیت آبی استان از برخی استان‌های همجوار و دیگر استان‌های کشور بهتر است اضافه کرد: متاسفانه هنوز باور نکرده ایم که بحران آب وجود دارد و باید میزان آب موجود را خوب مدیرت کنیم.
مدیر عامل آب منطقه‌ای استان راهکار‌های ارائه شده در این همایش برای مدیرت بحران آب را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: برای مدیریت آب باید از ظرفیت حوزه‌های علمیه، ائمه جمعه، رسانه‌ها بویژه صدا و سیما برای نهادینه کردن فرهنگ مصرف استفاده کرد.
داوودی با بیان اینکه استان ما هم اکنون وارد بحران نشده و در برخی شهر‌های استان دچار تنش آبی هستیم افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه منابع آب غیر مجاز چه منابع سطحی و چه منابع زیر زمینی جمع آوری، چاههامسدودالمنفعه (چاه‌های غیرمجاز مسدود)، مصوبات برداشت آب‌های سطحی (درنشست‌های گذشته) جمع آوری، اضافه برداشت‌ها جلوگیری، و برنامه ریزی منابع آب را اصلاح کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج هم گفت: سوء مدیریت، فساد و نبود برنامه‌ریزی مناسب فرهنگی عوامل تأثیرگذار در چالش آب بوده است، که باید مطالعه‌ای دقیق در خصوص چگونگی بهینه‌سازی مصرف آب در استان داشته باشیم.
کیانی افزود: سهم ناخالص داخلی با بهای آب مصرفی متناسب نبوده، که بسیاری از عوامل آن رفتار پوپولیستی و نامناسب ما بوده که امروز آب به یک چالش جدی تبدیل‌شده است.
وی با اشاره به حفر چاه‌های عمیق و غیر عمیق برای کشاورزی ادامه داد: اگر در بخش کشاورزی که تأمین‌کننده محیط زیست پایدار است تلاش کرده بودیم و برنامه‌ای جدی وجود داشت امروز شاهد خالی شدن سدها، تالاب‌ها، تخریب محیط‌زیست و مهاجرت روستاییان به شهر‌ها نبودیم.
وی اضافه کرد:تا زمانی که مردم نبود آب را به‌صورت جدی لمس نکنند، مدیریت در مصرف آب شکل نمی‌گیرد.
ارسال نظرات