خبرگزاری بسیج: ویژه برنامه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با حضور دکتر فاطمه فکوریان مشاور امور بانوان و خانواده فرماندار ویژه ری، رئیس اداره بهزیستی و جمعی از بهبودیافتگان در سالن همایش های ساختمان شماره دو بهزیستی شهرستان ری برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۳۰۶۰۳
|
۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴

مینا رجایی، رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری در این مراسم گفت: با توجه به اهمیت موضوع اعتیاد روز 26 ژوئن مصادف با پنجم تیر ماه، به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است تا با بسیج عمومی و عزم راسخ برای مبارزه با اشکال مختلف مواد مخدر سنتی و صنعتی و نو پدید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز  آسیب های مختلف اجتماعی، اقتصادی و خانواده  صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: اعتیاد عامل اصلی مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و بهداشتی است و عوارض و عواقب اعتیاد یک تهدید جدی برای جامعه و بویژه خانواده بشمار می رود؛ بنابراین باید با ایجاد فضایی مناسب در خانواده افراد را برای حضور در اجتماع آماده کنیم که گام اول پیشگیری از ابتلا به مصرف مواد مخدر است و در این راستا بهزیستی برنامه های پیشگیرانه مختلف از جمله آموزش نه گفتن، آموزش اولیاء و ارائه الگوی صحیح، اطلاع رسانی و آموزش مهارتهای اجتماعی را از مهد کودک  شروع می کنیم. برنامه بعدی آموزش سنین مدارس و دانش آموزان و سپس در مرحله بعدی آموزش گروه های سنی دیگر در محلات بویژه جوانان و خانواده ها است.

رجایی افزود: امسال شعار جهانی مبارزه با مواد مخدر « گوش کن» بر مبنای  توجه ویژه به نوجوانان است.

 وی با اشاره به اینکه ابتلا به اعتیاد و مصرف مواد مخدر ابعاد مختلفی دارد، خاطر نشان کرد: در ارتباط با بحث پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر 14 اداره از جمله ادارات آموزش و پرورش، پلیس، اداره ورزش و جوانان، دادگاه ها، عضو کمیته مبارزه با مواد مخدر هستند؛ همچنین یکی از عوامل گرایش افراد به مصرف مواد مخدر بیسوادی افراد جامعه بوده که به همین منظور سازمان نهضت سواد آموزی نیز یکی از اعضای کمیته مبارزه با مواد مخدر است. سازمان بهزیستی هم در زمینه درمان بیماران مبتلا به اعتیاد و توانمند سازی آنان و مشاوره و مددکاری خانواده های معتادادن برنامه های متنوعی را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به ماده 16 و دستگیری معتادان متجاهر در سطح شهر، گفت: سال گذشته 10 هزار معتاد متجاهر با حکم قضایی توسط نیروی انتظامی دستگیر و به بهزیستی تحویل وغربالگری شدند که این افراد تا 6 ماه در مراکز خدمات بهاران، شفق و ... اقامت دارند. افرادی که خانواده و یا حامی ندارند، تا دو سال هم می توانند اقامت داشته باشند و بعد از ترخیص باید مورد حمایت قرار بگیرند.

رجایی اظهار داشت: طبق مصوبه شورای مبارزه با مواد مخدر استان، ظرفیت پذیرش 300 نفر به ما ابلاغ شده و مقرر شده است که این افراد از معتادان بومی شهرستان پذیرش شوند که مورد تایید فرمانداری قرار گرفته و در دست اقدام است.  

رئیس اداره بهزیستی ری با تأکید براینکه با پیشگیری هزینه ها را کاهش دهیم، افزود: پیشگیری و فرهنگ نه گفتن ابتدا باید در محیط خانواده شکل بگیرد و در اجتماع رواج پیدا کند.

رجایی با اشاره به اینکه اعتیاد نوعی بیماری است، تصریح کرد: بهزیستی به عنوان متولی این کار موظف است کلیه برنامه های سازمان را برای پیشگیری از ابتلا به اعتیاد را اجرا کند و با درگیر کردن خانواده های معتادان برای بهبودی آنان را مورد حمایت قرار دهیم .

 

 

ارسال نظرات