برداشت سیب درون سرخ ومنحصر بفرد بکران این روزها آغاز شده وباغ داران در حال جمع آوری این محصول هستند.
کد خبر: ۹۰۳۰۵۷۶
|
۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵

به گزارش خبرنگار بسیج از میامی،

شاید تا به حال خیلی از ما سیبی که علاوه‌بر پوست، گوشت آن هم سرخ باشد را ندیده باشیم این نوع سیب جزو نادرترین نوع میوه‌هاست که در نقاط بسیار محدودی از دنیا وجود دارد.

 

سیب سرخ ترشو یا سیب توسرخ که از دیر باز در شهرهای مختلف استان سمنان روییده و می‌روید نیز یکی از همین‌ها است، گونه‌ای خاص و جذاب که در شهرهای مختلف استان نظیر میامی(منطقه بکران) شاهرود، شهمیرزاد و بسطام و دامغان هنوز هم وجود دارد.

 

سیب درون سرخ میوه ای ترش ومقوی بوده و درختان سیب روستای بکران در نود کیلومتری شاهرود در ایران نیز سال‌ها و شاید قرن‌ها است چنین سیبی را که افزون بر پوستش، درون آن نیز سرخ است، بار می‌دهند.

کمتر باغی در بکران  وجود دارد که چند اصله از این گونه نادر سیب را در خود نداشته باشد.

 این سیب مشتریان زیادی دارد و امروزه به یکی از برندهای این منطقه تبدیل شده به طوری که المان و حجمی نمادین از این درخت هم در روستا نصب شده است.

 

سیب درون سرخ بکران دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد غذایی غنی‌

سیب درون سرخ بکران نه تنها ظاهری اشتهاآور دارد، بلکه مزه‌ای ملس  داشته و نسبت به سیب‌های معمولی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد غذایی غنی‌تری برخوردار است.

 

 سیب درون‌سرخ یکی از اجزای رژیم غذایی مردم بکران است و از آن برای پخت انواع خوراکی‌های محلی از جمله انواع خوراک، مربا استفاده می شود و همچنین از این سیب به‌صورت تفت‌داده ‌شده و خشک‌شده هم مصرف می‌شود.

 

اکنون درروستای بکران بیش از  سیصد  اصله درخت بارده وجود دارد وکاشت نهال این درخت نیز روبه افزایش است.

 

نمی توان به طور دقیق یک آمار در این خصوص داد چرا که درخت‌های سیب این گونه به طور پراکنده در باغ‌های این روستا و چند نقطه دیگر از شهرستان و استان هستند اما قطعا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰اصله درخت از این گونه در باغ‌هایس بکران به طور پراکنده وجود دارد.

 

با وجود اینکه درخت میوه‌های دیگری نظیر زردآلو، گلابی، توت و حتی گونه‌های مختلف سیب در باغات این منطقه وجود دارد اما اهالی بکران به این گونه خاص سیب علاقه خاصی دارند.

 

کشت این درخت سیب از طریق کشت نهال، کشت دانه و پیوند آن انجام می‌گیردو درخت سیب که برگ، شاخه درخت و پوست و گوشت و حتی ریشه آن کاملأ سرخ رنگ است، بصورت یک درخت تزئینی استفاده می‌شد و گرنه شاید تا کنون این گونه نادر نیز منقرض شده بود، چرا که این گونه خاص سیب، درخت بسیار زیبایی است و معمولأ به همین دلیل در حیاط برخی خانه‌ها کشت می‌شده است.

 

طعم سیب توسرخ دراواخر پاییز شیرین می شود

زمان کشت درخت سیب قرمز در اواسط اسفندماه و تکثیر از طریق «پاجوش» محسوب می‌شود اما تحقیقات نشان می‌دهد زمان گل‌دهی این درخت از اوایل فروردین و ریزش گل‌ها و ظهور میوه از اواسط یا اواخر فروردین خواهد بود و از سوی دیگر زمان رسیدگی کامل و برداشت میوه از اواخر خردادماه تا تیرماه است.

 

مصرف میوه این درخت سیب از اوایل تابستان و هنگامی که حجم کمی دارد، معمول  بوده و این سیب تا اواخر پاییز بر روی درخت می‌ماند و ماندگاری خوبی نیز دارد.

 

نکته جالب توجه این است که این گونه از سیب سرخ، هر چه بیشتر بر روی شاخه‌های درخت بماند طعم بهتری پیدا می‌کند و در اواخر پاییز طعم آن شیرین می‌شود.

 

البته با مورد توجه قرار گرفتن این گونه سیب در چند وقت اخیر، کشت آن نیز بیشتر شده است.اهالی منطقه همچنین اعتقاد دارند که این نوع خاص از سیب در درمان برخی بیماری‌ها و از جمله سرطان مؤثر است.

 

سابقه رویش این گونه سیب نه تنها در منطقه بکران بلکه در مناطق دیگر شهرستان شاهرود نظیر بسطام و روستای ابر به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد.

 

حفظ، توسعه و احیای این گونه خاص و گونه‌هایی از این دست نیازمند یک برنامه دراز مدت و پشتوانه مالی جدی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها