خبرهای داغ:
معاون امور پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین:
معاون امور پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: اگر بخواهیم قانون گریزی وجود نداشته باشد و افراد جامعه مسئولیت پذیر باشند باید همه به آموزش و پرورش در مسیر تعالی یاری رسانند اما متاسفانه آموزش و پرورش دغدغه نظام نیست.
کد خبر: ۹۰۳۰۵۰۹
|
۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲

حجت الاسلام علی انصاری معاون امور پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین در خصوص طرح اوقات فراغت بیان کرد: اوقات فراغت، فرصت و زمانی است که هیچ گونه فعالیت رسمی بر عهده فرد نبوده و قرار است این اوقات با انجام فعالیت های جانبی مدیریت شود.
وی گفت: دستگاه های مختلف مسوولیت مدیریت این اوقات را دارند چرا که اوقات فراغت فرصت مناسبی برای رشد و تعالی افراد است.
معاون امور پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین اظهار کرد: طبق برنامه های سازمانی دو نوع تعریف از اوقات فراغت در آموزش و پرورش وجود دارد که شامل اوقات فراغت تعطیلات تابستان و اوقات فراغت طی سال تحصیلی می شود.
حجت الاسلام انصاری عنوان کرد: برنامه هایی که در طول سال تحصیلی غیر از برنامه های رسمی در مدرسه وجود دارد، همچنین فعالیت های مراکز فرهنگی و ورزشی که در خارج از مدارس انجام می شود، شامل اوقات فراغت سال تحصیلی و فعالیت هایی که طی تعطیلات تابستانی برای دانش آموزان انجام می شود اوقات فراغت تابستانی می باشد.
وی افزود: برنامه اوقات فراغت در طول سال تحصیلی شامل ۷۰ برنامه مربوط به حوزه فرهنگی و ۲۰ برنامه مربوط به حوزه تربیتی می باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین افزود: با توجه به فصل تعطیلی مدارس، آموزش و پرورش همچنان از تمام ظرفیت خود جهت بهینه سازی اوقات فراغت دانش آموزان استفاده می کند و در این راستا اخیرا تفاهم نامه ای بین آموزش و پرورش با سایر دستگاه های ذیربط از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و غیره منعقد شده که عمده هدف آن ایجاد فرصت های مناسب در بهره مندی از اوقات فراغت می باشد.
حجت الاسلام انصاری با توجه به نیاز جامعه به آموزش و پرورشی پویا و بانشاط اضافه کرد: تربیت یک امر تدریجی، تعاملی و یکپارچه است و یک شخص یا یک نهاد به تنهایی نمی تواند آن را اداره کند. اگر بخواهیم قانون گریزی وجود نداشته باشد و افراد جامعه مسوولیت پذیر باشند باید همه به آموزش و پرورش در مسیر تعالی یاری رسانند اما متاسفانه آموزش و پرورش دغدغه نظام نیست.
معاون امور پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: متاسفانه کشور دارای مشکلات زیادی در بخش رقم و ارقام است و از طرفی سلامت روان، موضوعی فوق العاده پیچیده است از همین رو حوزه پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش جهت پر کردن خلا فرهنگی موجود، آموزش های مختلفی همچون آموزش مهارت مشاوره ای برای مدیران مدارس، آموزش مهارت برای معاونان مدارس، معلمان، دانش آموزان و اولیا پیش بینی و اجرا کرده است.
این مقام مسوول ضمن اشاره به برنامه های شاخص حوزه پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۹۶  خاطرنشان کرد: برگزاری هفت جشنواره در طول سال شامل جشنواره های فرهنگی و هنری، قرآن، عترت و احکام نماز از مدارس تا مرحله کشوری، تبیین برنامه های مناسب فرهنگی همراه با نیروی انسانی ورزیده در مدارس غیرانتفاعی، پوشش ۱۰۰ هزار دانش آموز در برنامه های استعدادیابی و جذب ۱۷۵ هزار دانش آموز در برنامه های بازدیدی و اردویی، جذب ۶ هزار دانش آموز در ۶ پژوعش سرا در سطح استان از برنامه های این حوزه می باشد.
حجت الاسلام انصاری ادامه داد: همچنین وجود ۱۲۰ هزار نفر رشته در مسابقات فرهنگی هنری و راهیابی ۲ هزار نفر به مسابقات استانی، ۱۸۰ هزار نفر رشته در مسابقات قرآن، عترت، نماز و راهیابی ۳۰ نفر به مسابقات کشوری از دیگر برنامه های شاخص معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در سال تحصیلی ۹۶_۹۷ می باشد.
وی اضافه کرد: در بحث اوقات فراغت فعالیت های تابستانی ۳۸۰ پایگاه تابستانی در سطح استان با جذب ۴۲ هزار دانش آموز با همکاری تشکل های دانش آموزی، بسیج، هلال احمر وجود دارد.
معاون امور پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین یادآور شد: شعار ملی هر دانش آموز، یک مهارت است و تلاش ما تربیت اقتصادی دانش آموزان است و منظور از این امر، کسب درآمد نیست بلکه آشنایی دانش آموز با روش های کسب درآمد است.
 حجت الاسلامی انصاری بیان کرد: در آموزش و پرورش کشور، اگر تحولی رخ داده فقط بر روی کاغذ است و تحول بنیادین در این سازمان انسان ساز، اجرایی نشده است. برای این امر باید تحول در ساختارهای آموزشی به وجود آید تا تحول بنیادین ایجاد شود. 
وی گفت: مدارس باید کانون زندگی شوند. بنابراین بهترین نیروی انسانی، امکانات و فضاها برای دانش آموزان ایجاد شود و در این مسیر پر پیچ و خم رسانه ها باید بازتاب فعالیت ها بوده ودر فرآیند فرهنگ سازی با آموزش و پرورش در تعامل باشند.
1010/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها