رئیس دادگستری ماکو گفت: در سایه فعالیت شورای حل اختلاف کاهش ۳۰ درصدی پرونده های وارده به محاکم قضایی ماکو طی یک سال گذشته را شاهد هستیم.
کد خبر: ۹۰۳۰۲۸۷
|
۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی تقی یعقوبی در نشست خبری که به مناسبت هفته بزرگداشت قوه قضاییه در محل دادگستری این شهرستان ترتیب یافت، گفت: از تیر ماه سال ۹۶ تا تیر ماه سال ۹۷ بیش از ۲۵ هزار پرونده بدون احتساب پرونده های وارده به شورای حل اختلاف آمار پرونده های ورودی به دادگستری ماکو است که برای یک جامعه اسلامی این آمار بسیار تاسف برانگیز است.

وی در تشریح ۱۰ اتهام مهم که در این شهرستان بیشتر رخ می دهد، افزود: ضرب و جرح با ۱ هزار 118 پرونده صدر نشین جدول اتهامات در حوزه قضایی شهرستان است.

این مسئول با تأکید بر اینکه متاسفانه راه های کنترل خشم به افراد جامعه آموزش داده نمی‌شود، بر لزوم ارائه این آموزش‌ها در پیکره خانواده‌ها و آموزش و پرورش تاکید کرد.

یعقوبی در ادامه عبور غیرمجاز از مرز را دومین اتهام در حوزه قضایی شهرستان ماکو عنوان کرد و گفت: این آمار به دلیل موقعیت استراتژیکی مرزی شهرستان ماکو در این شهر پررنگ تر است.

این مسئول قضایی به ترتیب آمار اتهامات بعدی را در حوزه های رانندگی بدون گواهینامه ۷۶۷ مورد، اهانت به اشخاص را ۶۹۳ مورد و آمار تصادفات را ۶۰۷ مورد طی سال جاری در ماکو عنوان کرد.

 وی همچنین کلاهبرداری، مزاحمت تلفنی و غیره را از دیگر پرونده های وارده در قالب اتهامات به حوزه قضایی شهرستان ماکو عنوان کرد.

رئیس دادگستری ماکو تعداد مراجعه کننده به اداره و دفاتر ثبت زیر نظر قوه قضائیه را ۱۵۰ هزار نفر طی تیر ماه سال ۹۶ تا تیر ماه سال جاری عنوان کرد و افزود: ۱ هزار و 79 فقره ازدواج و ۲۱۵ فقره طلاق طی یک سال به ثبت رسیده است.

وی در ادامه به برگزاری کلاس های قران پیرامون حفظ، آموزش تجوید قرآن کریم، اذان و غیره در زندان ماکو اشاره کرد و از کسب رتبه های کشوری و استانی زندان ماکو خبر داد و افزود: آموزش های روانشناسی، مشاوره درمانی، اعصاب درمانی، تنها بخشی از اقداماتی است که در زندان ماکو صورت می گیرد.

 یعقوبی به بازدید ریاست دادگستری و دادستان شهرستان از اداره زندان و ملاقات چهره به چهره در راستای ارشاد حقوقی و قضایی زندانیان در هفته قوه قضاییه و در طول سال جاری اشاره کرد.

این مسئول همچنین از برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای هفت تیر در این شهر، سخنرانی و ارائه عملکرد در نماز جمعه، حضور در روستاها و بررسی مشکلات قضایی مردم، تقدیر از کارکنان ادارات تابعه و قضات تلاشگر حوزه قضایی شهرستان ماکو در نماز جمعه این شهرستان طی هفته بزرگداشت قوه قضاییه خبر داد.

 رئیس دادگستری ماکو بر لزوم ایجاد حساب کاربری شهروندی اشاره کرد و گفت: ایجاد حساب کاربری شهروندان که به صورت رایگان در دادگستری این شهرستان صورت می گیرد در جهت حفظ حریم خصوصی و اطلاعات از پرونده قضایی شان و همچنین تصریح در اقدامات و بررسی سریع پرونده آنها برای هر شهروند لازم است.

یعقوبی در خطاب به خانواده ها، با تأکید بر اینکه باید خانواده‌ها ازدواج فرزندان خود را جدی بگیرند، عنوان کرد: پارامترهای تحصیلات، فرهنگ، اطلاعات خانوادگی، مذهب، اعتقاد باید به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد چرا که ماحصل افزایش آمار میزان طلاق در پی عدم توجه به این مقوله ها است.

انتهای پیام

ارسال نظرات