معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: ۳۴ هزار خانواده زندانی تحت پوشش این کمیته قرار دارند و همه خدمات به جز خرید و ساخت مسکن را به آنها ارائه می‌دهیم.
کد خبر: ۹۰۳۰۰۶۸
|
۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره)  درباره «میزان شیوع اعتیاد در مددجویان کمیته امداد»، اظهار داشت: نمی‌توانیم انکار کنیم که در جامعه هدف کمیته امداد چنین چیزی وجود ندارد؛ چراکه در 932 مورد برگشت زنان متارکه‌ شده به زندگی اکثراً افرادی هستند که دارای همسران معتاد بودند.

*همه خدمات حمایتی به جز خرید مسکن به خانواده‌های معتادان ارائه می‌شود

وی درباره اینکه «آیا کمیته امداد خانواده‌هایی که همسرانشان معتاد هستند را پوشش می‌دهد؟»، گفت: بله، ما برای همه کسانی که معتاد هستند خدماتی را ارائه می‌دهیم. وقتی به کمیته امداد مراجعه می‌کنند با تحقیقاتی که انجام می‌دهیم، همه خدماتی که به نیازمندان عادی می‌دهیم به این افراد نیز ارائه می‌کنیم، به جز خرید و ساخت مسکن.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) اضافه کرد: این عدم خدمات در خصوص خرید و ساخت مسکن به این خاطر است که خدمتی گران‌ قیمت بوده و نمی خواهیم عرف خوبی حاکم کنیم تا بگویند خانمی که همسرش را ترک کرده و رفته است، به او خانه هم می‌دهند و شاید این موضوع نوعی امرتشویقی به نظر برسد و بدآموزی داشته باشد. 

رهبر افزود: گاهی اوقات همسر چنین زنانی به خانواده برنمی‌گردند و خانم خانه بلاتکلیف است که ما در این حالت نیز شش ماهه دوم حمایت را تمدید می‌کنیم و اگر این روند ادامه پیدا کند، مرحله سوم دوره حمایتی شش ماهه را نیز تمدید می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این مرحله به اشتباه استنباط می‌شود که این خانم باید طلاق‌نامه برای کمیته امداد بیاورد و این‌ طور عنوان می‌کند که باید طلاق بگیرد تا تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرد، اما این‌طور نیست، بلکه ما به دلیل سه دوره شش ماهه که فرد را تحت حمایت قرار داده‌ایم تا فرد به زندگی برگردد، این کار را انجام داده‌ایم و این موضوع در مورد خانواده‌های زندانیان نیز صادق است.

* 34 هزار خانواده زندانی تحت پوشش کمیته امداد

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) متذکر شد: بیش از 34 تفاهم‌نامه با سازمان امور زندان‌ها داشتیم و بیش از 34 هزار خانواده زندانی را تحت پوشش قرار دادیم و همه خدمات را به جز خرید و ساخت مسکن به آنها ارائه می‌دهیم.

رهبر بیان داشت: چنانچه زندانی دارای حبس طولانی‌ مدت 10 تا 15 ساله، حبس ابد و یا حکم اعدام داشته باشد، خانواده وی به صورت دائمی تحت پوشش قرار می‌گیرد و مسکن نیز برای چنین خانواده‌هایی فراهم می‌شود.

وی گفت: اگر نگاه نظام به یک متخلف نگاه سلبی بوده و باید با چنین فردی قاطع برخورد بشود، مانند یک قاچاقچی و یا یک فرد قاتل، در این حالت خانواده آن فرد گنهکار نیست، بلکه از نگاه رأفت نظام برخوردار هستند و ما از آنها حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) درباره اینکه «آیا تداخلی بین نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی ایجاد می‌شود؟»، افزود: در گذشته به دلیل عدم ارتباط سامانه‌ها با یکدیگر از اطلاعات یکدیگر بی‌خبر بودیم و ممکن بود برخی افراد سوءاستفاده‌هایی داشته باشند که در آن زمان با استعلام‌های دستی این کار صورت می‌گرفت اما در حال حاضر این سامانه‌ها با یکدیگر ارتباط دارند.

رهبر خاطرنشان کرد: از زمانی که ستاد هدفمندی یارانه و سامانه رفاه ایرانیان و اطلاعات اقتصادی آحاد جامعه برای دریافت یارانه‌ها به سازمان هدفمندی یارانه ارائه و ثبت شده است، هرماه قبل از پرداخت یارانه، لوح فشرده اطلاعات خود را به سازمان هدفمندی یارانه می‌دهیم؛ ضمن اینکه با سازمان ثبت احوال، ‌سازمان ثبت اسناد و بیش از 50 نهاد و سازمان دیگر که در آنجا با یکدیگر ارتباط دارند، اطلاعات ردو بدل می‌شود.

وی درباره اینکه «خانواده‌های نیازمند چه طور باید برای دریافت خدمات به سازمان بهزیستی یا کمیته امداد مراجعه کنند؟»، گفت: سازمان بهزیستی بیشتر برای افراد دارای معلولیت خدمات ارائه می‌دهد، اما وقتی یک نیازمند به یکی از دفاتر کمیته امداد مراجعه کند، در این باره راهنمایی می‌شود.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: خانواده‌های معلول و فرزندانی که فاقد والدین هستند، افرادی که دچار آسیب‌های اجتماعی، تکدی‌گری، فرزندان کار و زنان آسیب‌دیده اجتماعی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

رهبر ابراز داشت: در کمیته امداد فرزند فاقد پدرو مادر تحت پوشش نداریم، اما اگر وجود داشته باشد ضرورتی بوده است که فرد فاقد امکانات مطلوب در سازمان بهزیستی بوده که با این شرایط ممکن است برای این فرد هنوز قیّمی مانند پدربزرگ وجود داشته باشد.

ارسال نظرات