برگزاری یادواره عربعلی شروه در قروه

رئیس امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از برگزاری یادواره زنده یاد عربعلی شروه همزمان با سال جاری در شهرستان قروه خبر داد.
کد خبر: ۹۰۲۹۸۰۵
|
۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، رشید محمودی اظهار کرد: یادواره زنده یاد عربعلی شروه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قروه و به پاسداشت سال‌های تلاش این هنرمند برجسته استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اعلام فراخوان این یادواره اذعان کرد: فراخوان ارسال مقاله نیز در بین فعالان فرهنگی و ادبی استان توزیع شده است که آثار رسیده منتخب زیر نظر هیئت علمی همزمان با روز برگزاری این یادواره ایراد می‌شود.

محمودی، با بیان اینکه ستاد شهرستانی برگزاری این یادواره تشکیل شده است، عنوان کرد: با رایزنی‌های انجام شده با فرمانداری، شورای شهر و شهرداری شهرستان قروه، مجسمه و یا سردیس عربعلی شروه تهیه و همزمان با برگزاری این یادواره در یکی از میادین این شهرستان نصب می‌شود.

رئیس امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان همچنین اضافه کرد: با رایزنی‌های انجام شده با آموزش و پروش استان نیز برنامه ریزی شده است یکی از هنرستان‌های استان به نام این هنرمند نامگذاری شود. وی از برپایی نمایشگاهی از آثار این هنرمند فقید نیز خبر داد و افزود: آثار زنده یاد عربعلی شروه همزمان با روز برگزاری یادواره وی در محل مجتمع فرهنگی قروه دایر می‌شود.

عربعلی شروه، در دوم مهر سال ۱۳۱۸، در شکوه آباد از روستا‌های تاریخی بخش مرکزی شهرستان قروه چشم به جهان گشود.

او در سال ۱۳۴۸ برای تحصیل در رشتهٔ نقاشی وارد دانشکده هنر‌های زیبا شد و در سال ۱۳۵۴ تحصیل خود را در دانشگاه به‌اتمام رساند. در این زمان برای تدریس آناتومی، به هنرستان هنر‌های تجسمی دعوت شد، علاوه بر آن در دانشکده هنر‌های زیبا نیز به‌تدریس این درس پرداخت.

حضور او در دانشکده تا زمان انقلاب فرهنگی ادامه یافت. در این مدت، وی علاوه بر تدریس، هم‌چنان سفال‌گری را دنبال کرد، به‌طور جدی‌تر به‌کار ترجمه پرداخت و در کنار اسماعیل توکلی مجسمه‌سازی را آغاز کرد.

وقوع انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها در سال ۱۳۵۹ شروه را بیش‌تر به‌سمت ترجمه کشاند که همین امر نقشی مهم در توسعهٔ هنر ایران داشت.

شروه، پس از اخذ دیپلم، با استخدام در آموزش و پرورش، مدت هفت سال در روستا‌های فقیر و دور افتاده زنجان به معلمی و آموزگاری پرداخت و با مفهوم درد، رنج، عشق و زیبایی آشنا شد و از همین روی آموختن علم و دانش به کودکان محروم این مناطق را وجهه همت و خدمت خویش قرار داد.

شروه در کنار ترجمه، آنچه را خود نیز از این ترجمه‌ها می‌آموخت، در تدریس خود به بوتهٔ تجربه می‌گذاشت و در زمینه ترجمه و تالیف آثار هنر‌های تجسمی و آموزش نقاشی به طور جدی فعالیت می‌کرد.

مرحوم شروه حدود ۶۰ عنوان کتاب در حوزه هنر‌های تجسمی و آموزش هنر ترجمه و تالیف کرده است.

او تشنهٔ یادگیری و عاشق یاد دادن بود، به شاهنامه عشق می‌ورزید و آن را چراغِ راه می‌خواند و معتقد بود شاهنامه گوهر گرانب‌های فرهنگ و زبان فارسی‌ست و آدمیان را از بدی کردن دور و به نیکی و خرد دعوت می‌کند. تأکید او به کسانی که در بیرون از مرز‌ها زندگی می‌کنند این بود که به کودکانشان زبان فارسی را بیاموزند تا آن‌ها هم از این موهبت بی‌بهره نباشند و شاهنامه و نظامی بخوانند

استاد عربعلی شروه در اردیبهشت سال ۹۰ در سن ۷۲ سالگی به علت بیماری سرطان به دیار باقی شتافت و تنها وصیتی که داشت این بود که شاهنامه بخوانید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار