خبرهای داغ:
وطن امروز:

بازار بیزار!

روز گذشته و روز پیش از آن، اصناف، بازاریان و مغازه‌داران صنوف مختلف در اعتراض به گرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر و نوسانات نرخ دلار و ارز، واحدهای صنفی خود را تعطیل کردند.
کد خبر: ۹۰۲۹۷۹۲
|
۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، اعتراض و تعطیلی اصناف تا ظهر ادامه داشت و سپس آرامش بر بازار حکمفرما شد. اصناف بر این باورند که بنکداران اجناس مورد نیاز را در اختیار خرده‌فروشان قرار نمی‌دهند. بنکداران نیز می‌گویند از آنجا که اجناس را با قیمت‌های مختلف دلار خریده‌اند، اکنون اگر آن را با همان قیمت قبلی هم بفروشند باز نمی‌توانند با همان دلار با قیمت قبلی بخرند بنابراین اجناس را در بازار توزیع نمی‌کنند تا تکلیف قیمت دلار روشن شود و دولت به بازار سر و سامان دهد. گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که روز گذشته بازار بزرگ تهران، بازار مولوی، بازار موبایل‌فروشان و فروشندگان پوشاک، پارچه و طلا فعالیت خود را متوقف کردند. فروشندگان این حرکت را خودجوش و در واکنش به گرانی‌های فزاینده در بازار ارز اعلام کردند. به گفته آنان، در یک ماه گذشته که تلاطمات نرخ ارز شروع شده، کسب و کار آنها با رکود روبه‌رو شده است. صنف طلافروشان، پارچه‌فروشان، بزازان، کفاشان، آهنگران، ابزارآلات و یراق‌آلات مغازه‌های خود را در داخل بازار بزرگ تهران بستند. در همین‌باره عبدالله اسفندیاری، رئیس هیات امنای مرکزی بازار تهران از اعتراض بخشی از کسبه بازار تهران شامل بازار کیلویی‌ها، چارسو کوچک و پارچه‌فروشان خبر داد و به ایسنا گفت: خواسته کسبه بازار بحق است و می‌خواهند تکلیف بازار ارز یکبار برای همیشه روشن شود. وی افزود: کسبه بازار نسبت به گرانی ارز، نوسانات و افزایش بی‌رویه نرخ آن، بی‌ثباتی در گمرک و ترخیص نشدن کالاها، نبود معیار و اصولی مشخص برای ترخیص کالاها و ... اعتراض دارند و با توجه به اینکه در چنین شرایطی به هیچ‌وجه نمی‌توانند تصمیم بگیرند و کالای خود را بفروشند، کار خود را به حالت نیمه‌تعطیل درآورده‌اند تا تکلیف‌شان روشن شود. وی ادامه داد: اگر یک فروشنده کالایی را 5 هزار تومان خریداری کرده باشد و آن را بفروشد چند روز بعد باید آن را 7 هزار تومان یا حتی بیشتر بخرد؛ بنابراین حتی در جایگزینی کالا در مغازه خود با ضرر و زیان روبه‌رو می‌شود. در چنین شرایطی قطعا هیچ عرضه‌ای منطقی نخواهد بود و فروشی صورت نمی‌گیرد. اسفندیاری تصریح کرد: کسبه بازار نگران آینده، معیشت خود و بازار هستند و مسؤولان حداقل باید پاسخگو باشند.
طلافروشی‌ها
همچنین آیت محمدولی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر تهران اظهار داشت: مغازه‌های طلافروشی در بازار بزرگ باز هستند و در صورت داشتن مشتری فعالیت می‌کنند. وی درباره قیمت طلا گفت: هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۵۷ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته می‌شود، در حالی که سکه یک گرمی ۴۳۰ هزار تومان قیمت دارد که نشان‌دهنده حباب حدود ۱۷۰ هزار تومانی در فروش این نوع سکه است. محمدولی با اشاره به ثبات تقریبی قیمت‌های طلا و سکه اعلام کرد: قیمت سکه تمام طرح جدید 2 میلیون و ۹۵۵ هزار تومان بود و سکه تمام طرح قدیم نیز 2 میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فروخته ‌شد. به گفته محمدولی، نیم‌سکه نیز یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و ربع‌سکه ۷۸۵ هزار تومان قیمت دارد. وی همچنین قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار را یک میلیون و ۱۱۷ هزار تومان و هر مثقال طلای ۱۸ عیار را یک‌میلیون و ۱۸۸ هزار تومان اعلام کرد. به گفته وی، کمپین‌های نخریدن طلا تاثیر چندانی بر تقاضای بازار نداشته است. اما یکی از فروشندگان طلا در این‌باره گفت: ما صنف طلافروشان به دلیل ترس از دست رفتن مال و سروصدایی که به راه افتاد، مجبور شدیم مغازه خود را ببندیم. وی تأکید می‌کند: موافق این اعمال و رفتارها نیستیم اما مشکلات و گرانی باعث رکود و سردرگمی شده است. وی اضافه کرد: حرکت از انتهای بازار شروع شد و عده‌ای جوان با سر دادن شعارهایی به سمت ما آمدند و خواستار حمایت نیروی انتظامی و رفع گرانی‌ها بودند. صنف طلا فعالیت خود را تعطیل نکرده اما از ترس غارت مغازه مجبوریم مغازه خود را ببندیم. به گزارش فارس، در بازار امین حضور نیز فروشندگان لوازم خانگی از اینکه نمی‌دانند سرنوشت دلار چه می‌شود، گله‌مند هستند و می‌گویند در شرایط کنونی یا به مشتری جنس نمی‌فروشیم یا ابتدا پیش‌دریافتی از او می‌گیریم و با او شرط می‌کنیم اگر جنس مورد نیاز از سوی کارخانه گران‌تر شد، باید تفاوت قیمت را نیز قبول کند. در این شرایط نمی‌توانیم جنس‌های موجود را به مردم بفروشیم چون نمی‌دانیم برای تامین اجناس فروخته‌شده بر اساس چه نرخ دلاری باید کالا خریداری کنیم.
تحصن بازار نتیجه اقدامات دولت است
رئیس جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، دلیل تحصن دیروز بازار تهران را سیاست‌های اشتباه اقتصادی دولت اعلام کرد. وی اظهار داشت: در یک مدت کوتاه ارزش پول ملی 50 درصد کاهش پیدا کرده است و نه‌تنها دولت در این‌باره اقدامی نمی‌کند حتی حالا دست به فرافکنی هم می‌زند که همین موضوع مردم را ناراحت می‌کند. این فعال صنفی تصریح کرد: دولت به جای اینکه مسؤولیت این اقدامات را بپذیرد همه را گردن دلال‌ها می‌اندازد و می‌گوید اینها حباب است در صورتی که مردم با گوشت و پوست خود آن را احساس می‌کنند. کریمی‌اصفهانی گفت: ما بارها به مسؤولان دولتی درباره مشکلات بازاریان هشدار داده بودیم اما آنها هیچ اعتنایی به این موضوعات نداشتند و هیچ‌گاه اقدامی هم انجام ندادند که در آخر کار به اینجا رسید. احمد کریمی‌اصفهانی با تایید گزارش‌هایی که حاکی از تحصن بازار است، گفت: این اعتراض به تیم اقتصادی دولت و سیاست‌های اشتباه آن است. وی افزود: دولت آنچنان در وظایف اقتصادی خود کوتاهی کرد که کاری که 40 سال پیش رخ داده بود دوباره رخ داد و بازار تحصن کرد. این فعال صنفی ابزار امیدواری کرد تا 2 روز آتی این تحصن خاتمه یابد و افزود: در حال حاضر ثبات در بازار وجود ندارد و در نبود ثبات معامله و تجارت کردن بی‌معنی است. وی با ابراز اینکه کشور مشکل ارزی ندارد و بحران مدیریت مردم و بازاریان را ناراضی کرده است، افزود: بهتر است دولت محترم با صداقت با مردم صحبت کرده و درباره عملکرد اقتصادی خود پاسخگو باشد؛ این اعتراض‌ها برای هشدار به دولت است که امیدواریم مورد توجه دولت و شخص آقای رئیس‌‌جمهور باشد. کریمی‌اصفهانی افزود: کاش به مردم بگویند امکانات فعلی پاسخگوی مشکلات نیست. از سوی دیگر فراموش نکنیم مسائل اقتصادی با گرفتن و بستن برطرف نمی‌شود. من از اول با برخوردی که با صرافی‌ها انجام شد مخالف بودم، چرا که پس از آن انتظار افزایش مجدد نرخ ارز هم می‌رفت چون آنها کسانی بودند که بازار ارز را معتدل می‌کردند. وی در انتها با بیان اینکه بازاریان نیروهای اصیل انقلاب هستند و نسبت به سوءاستفاده ضدانقلاب هوشیارند، اظهار داشت: اعتراض به عملکرد اقتصادی دولت آقای روحانی، اعتراض در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است و به‌ هیچ ‌عنوان نمی‌توان از آن برداشت ضدانقلابی کرد؛ ما بارها به دولت هشدار داده‌ایم باید تیم اقتصادی خود را تقویت کند اما اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که این تیم باید تغییر کند.
منبع: وطن امروز

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار