خبرهای داغ:
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: برای پائیز 97 آغاز بارش‌ها زودتر از سال قبل است و حتی در شهریور ماه هم بارش باران را پیش‌بینی می‌کنیم.
کد خبر: ۹۰۲۹۶۵۷
|
۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، مجید بیجندی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: شاید فضایی که امروز بر کشور حاکم است در رابطه با خشکسالی و آلودگی و گرد و غبار دلیلی باشد بر تبیین بیشتر روند فعالیت هواشناسی تا کمک کند که مردم زندگی بهتری داشته باشند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه تهک و افتتاح فاز اول آن، افزود: سازمان هواشناسی سعی کرد راه‌اندازی سامانه‌ای را در کشور عملیاتی کند که وظیفه آن ارتباط بی‌واسطه با مخاطب نهایی است؛ با توجه به فعالیت اکثر مردم استان در حوزه دامداری و کشاورزی توسعه هواشناسی کابردی در این حوزه مدنظر اداره‌کل هواشناسی استان قرار گرفت.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: در فصول غیرمتعارف بارش‌های سیل‌آسایی اتفاق می‌افتد و به خاطر مواردی که عمدتاً به دلیل خشکسالی است عمدتاً به روان‌آب‌های گسترده تبدیل می‌شود، به همین دلیل در این دو حوزه باید برنامه‌ریزی کرد.

*اصفهان در رتبه دوازدهم کم‌بارشی کشور

وی با اشاره به وضعیت بارش‌ها در سال بارشی 96-97 اضافه کرد: از اول مهر ماه در رابطه با درصد تغییر بارش استان‌ها در سال زراعی 96-97 نسبت به بلندمدت، استان اصفهان رتبه دوازدهم کم‌بارشی کشور را داشت.

بیجندی همچنین مطرح کرد: وضعیت بارشی استان اصفهان امسال به حوزه طبیعی نزدیک می‌شود اما باز هم استان چهار محال و بختیاری به عنوان حوضه آبریز زاینده‌رود حدود 40 درصد کاهش بارش داشته است.

وی با اشاره به این‌که میانگین وزنی بارش در سال زراعی 96-97 در استان اصفهان 114 میلی‌متر بوده است، گفت: بارش‌های دریافتی استان نسبت به میانگین بلندمدت 44 درصد کاهش داشته است؛ در حوزه آمار بلندمدت اکثر شهرستان‌ها در سطح استان در مقایسه با آمار بلندمدت کاهش دریافت بارش را دارند.

*کاهش 62 درصدی بارش در چادگان

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان عنوان کرد: نیمی از استان ما در حوزه کم‌بارشی و نیمی در حوزه دریافت بیشتر باران هستند، با توجه به این‌که شرق استان به عنوان یکی از کانون‌های گرد و غبار مطرح می‌شود بارش باران در شهرستان‌های اردستان، نطنز و ورزنه در کاهش گرد و غبار این مناطق مؤثر بوده است؛ در مناطق غربی استان بارش بسیار کم‌تر از سال گذشته بوده است و 62 درصد کاهش بارش را در چادگان شاهد بوده‌ایم.

وی همچنین بیان کرد: شاخص مؤثر یا محاسبه شاخص مؤثر یکی از اقدامات دیگر در هواشناسی استان است؛ برای تک تک ادارات استان نمودار بارش مؤثر تهیه شده است، در طی بهار امسال اکثر شهرستان‌های ما بارشی که دریافت کرده‌اند در حوزه بارش مؤثر بوده و در تمام ایستگاه‌های هواشناسی بارش مؤثر اتفاق افتاده است.

*بارش بالای اردیبهشتی در اکثر شهرستان‌ها

بیجندی عنوان کرد: اگر بارش اردیبهشت 97 را با دوره زمانی سال گذشته و بلندمدت مقایسه کنیم، در اکثر شهرستان‌های استان میزان دریافت بارش بیشتر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پائیز سال 96 یک رخداد واقعاً کم سابقه طی 50 سال اخیر رخ داد و شاهد رکود فوق‌العاده در بارش‌ها بودیم که تا نیمه زمستان هم این کم‌بارشی ادامه پیدا کرد، از اواخر اسفند ماه در معدود مناطقی مخصوصاً غرب و سرچشمه‌های زاینده‌رود شاهد بارش بودیم و در اردیبهشت ماه هم شاهد بارش‌های رگباری شدید بودیم و سیلاب هم گزارش شد.

*دلیل علمی تداوم بارش‌های بهاره تا خرداد

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان عنوان کرد: کم بودن بارش‌ها در زمستان و پائیز عمدتاً مرتبط با الگوهای هواشناسی و علمی است و هیچ دلیلی غیر از الگوهای جوی و مسائل مرتبط با مسائل تجربه شده وجود ندارد.

وی در ادامه در تشریح علت این وضعیت توضیح داد: در پائیز سال گذشته الگوهای پایدار تابستانی سرجای خود بود و این الگوها تا زمستان هم ادامه یافت و علت بی‌بارشی در  استقرار الگوهای پایدار جوی بود؛ چیزی که یک مرتبه در بهار اتفاق افتاد، بلوکینگ در لایه‌های میانی جو در اروپا بود که سبب هدایت امواج حامل سامانه‌های بارشی به عرض‌های جنوبی‌تر شد، همچنین ناهنجاری دمایی به ویژه در لایه‌های نزدیک سطح زمین به علت نفوذ توده‌های هوای سرد که در ماه‌های گرم جو را ناپایدار می‌کند و وضعیت دمای آب در مدیترانه، دریای احمر و خلیج فارس در اردیبهشت که گرمتر شد باعث شد امکان تزریق رطوبت را داشته باشند و شاهد بارش‌ها در بهار به ویژه اردیبهشت ماه بودیم.

بیجندی در رابطه با خشکسالی در استان هم اذعان کرد: با توجه به لایه‌بندی‌های خشکسالی استان در بین هیدرولوژی و اجتماعی-اقتصادی است؛ در خشکسالی کوتاه مدت وضعیت استان وضعیت بدی نیست اما در خشکسالی بلندمدت اکثر استان درگیر است و با 99.5 درصد تقریباً کل استان درگیر خشکسالی است.

*آغاز بارش‌های پاییزی از شهریور

وی در پیش‌بینی وضعیت استان در ماه‌های آینده ابراز کرد: در طی تیر و مرداد پیش‌بینی می‌شود وضعیت بارش‌ها در حد نرمال باشد اما میانگین بارشی به حدی نیست که کم‌بارشی را جبران کند، همچنین برای پائیز 97 آغاز بارش‌ها زودتر از سال قبل است و حتی در شهریور ماه هم بارش باران را پیش‌بینی می‌کنیم.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در ادامه اظهار کرد: در حوزه دمایی سال گذشته تابستان داغ و گرمی را داشتیم اما برای امسال دمای نرمالی را پیش‌بینی می‌کنیم و نسبت به سال گذشته پیش‌بینی می‌شود دما پایین‌تر باشد، برای کانون‌های گرد و غبار در شمال و شرق استان هم پیش‌بینی می‌شود نسبت به سال‌های قبل فعالیت کمتری داشته باشند.

وی با بیان این‌که بسیاری از اتفاقات بهار را از قبل پیش‌بینی کرده بودیم، افزود: با این تأکید که پیش‌بینی پیشگویی نیست اما توجه مردم و مسؤولان را جلب کردیم که مسؤولان استان بتوانند تدبیر مناسبی را در حوزه برنامه‌ریزی داشته باشند.

بیجندی با اشاره به راه‌اندازی سامانه تهک یا سامانه توسعه هواشناسی کاربردی، گفت: رویکرد کاربرمحور بودن هواشناسی در دو سه سال گذشته به عنوان یک هدف اصلی تعیین شده است، حرکت اداره هواشناسی به سمتی است که کاربر بدون کمترین زحمت از خدمات هواشناسی استفاده کند.

*راه‌اندازی سامانه تهک

وی در توضیح فعالیت سامانه تهک گفت: این سامانه به آدرس http://tahak.irimo.ir بوده و در زیرمجموعه پورتال اداره‌کل هواشناسی استان هم قابل دسترسی است، سه سالی است که در مسیر توسعه هواشناسی کاربردی در حرکت هستیم و 46 هزار کاربر فعال در حوزه کشاورزی داریم، این در حالی است که 172 هزار بهره‌بردار در حوزه کشاورزی داریم؛ در سال 97 در نظر داریم صد هزار کاربر را پوشش دهیم و خدمات به صورت الکترونیک به آن‌ها ارائه شود؛ با ثبت نام در این سامانه و ثبت منطقه و گروه محصول اطلاعات هواشناسی برای کشاورزان ارسال خواهد شد که بسیار مؤثر است؛ تلاش شده این امکان از طریق بهره‌برداران حوزه کشاورزی و تعاملات بین حوزه‌ای به اطلاع کشاورزان برسد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: در حوزه گردشگری در حال طراحی سامانه‌ای هستیم؛ اما کار کردن با حوزه عشایر و اطلاع‌رسانی به آن‌ها به دلیل تغییر در مکان کار سختی است؛ در حوزه گردشگری هم اقدامات خوبی انجام شده است، اطلاعات هواشناسی گردشگری در اپلیکیشن و پورتال هواشناسی اضافه خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها