خبرهای داغ:
عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: طرح تشدید مجازات اسیدپاشی، طرح تسهیل خروج زنان نخبه از کشور برای سفرهای‌ علمی، پیگیری تسهیل و گسترش مشاغل خانگی زنان به خصوص در روستاها و نظارت بر روند اختصاص 30درصد پست‌های مدیریتی به زنان در مدت 2 سال فعالیت فراکسیون زنان مجلس دهم پیگیری شده است.
کد خبر: ۹۰۲۹۳۰۸
|
۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار زنان و جوانان در تشریح عملکرد دو ساله این فراکسیون اظهار کرد: بررسی و تدوین چند طرح در کنار برخی امور نظارتی در این دو سال انجام شده است؛ طرحی که مفصل بر روی آن کار شد و بازتاب اجتماعی خوبی داشت، بحث کودک همسری و اصلاح ماده 1041 قانون مدنی بود که یک سال کار کارشناسی بر روی آن انجام شد و با همکاری مؤسسه تحقیقاتی اسلامی قم به این نتیجه رسیدیم که حداقل سن ازدواج را به 16 برسانیم؛ این طرح با قید یک فوریت تقدیم مجلس شد اما با توجه به ترافیک طرح‌ها در نوبت دوازدهم یا سیزدهم صحن است.

وی افزود: طرح دیگری که بر روی آن کار کردیم طرح تسهیل خروج زنان نخبه از کشور بود زیرا برخی از زنان نخبه کشور به دلیل حضور در نشست‌ها و جلسات علمی مجبور به خروج از کشور هستند و ما در این طرح پیشنهاد دادیم تا این زنان بدون نیاز به اجازه همسر به مدت یک تا دو هفته برای کارهای علمی از کشور خارج شوند.

عضو فراکسیون زنان مجلس اضافه کرد: طرح تشدید مجازات اسیدپاشی علی‌رغم اعلام وصول برای بررسی بیشتر در مرکز پژوهش‌های مجلس در حال بررسی کارشناسی است و از دیگر طرح‌هایی است که این فراکسیون در طول این دو سال بر روی آن کار کرده است.

سیاوشی با اشاره به نظارت این فراکسیون بر روند اختصاص 30درصد پست‌های مدیریتی به زنان، خاطرنشان کرد: بررسی بخش به بخش انجام شده است اما در خوشبینانه‌ترین وضعیت تنها در یک وزارتخانه حدود 12 درصد پست‌های مدیریتی در اختیار زنان است که البته این آمار هم رسمی نیست و در برخی وزارتخانه‌ها همچون وزارت اقتصاد شرایط نامناسب است اما در وزارت نفت از لحاظ کیفیت، زنان در مدیریت جایگاه خوبی دارند.

وی عنوان کرد: نظارت بر اجرای قوانینی که تسهیلاتی برای زنان و مادران قایل شده‌اند از دیگر اقدامات این فراکسیون بوده است و به نظر می‌رسد این قوانین حمایت‌کننده در بخش‌های دولتی بیشتر اجرا شده اما هر چه از ساختار دولتی فاصله می‌گیریم این امتیازات و تسهیلات کمتر به زنان ارائه شده است.

عضو فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: بحث گسترش مشاغل خانگی زنان به ویژه در روستاها پیگیری شده است و سرکشی‌هایی از روستاهای مختلف هم انجام دادیم. البته هنوز امکانات مطلوبی برای گسترش مشاغل خانگی زنان در روستاها ارائه نشده است.

سیاوشی گفت: زنان با بهره‌گیری از صندوق تعاون روستایی می‌توانند از حمایت‌های دولتی بهره‌مند شوند؛ البته برداشت از صندوق توسعه ملی برای حمایت از اشتغال‌زایی چند ماه پیش تصویب شد اما با توجه به بروکراسی‌های دولتی، پیگیری اجرا و دریافت تسهیلات بسیار سخت است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات