خبرهای داغ:
معاون سازمان بسیج اساتید کشور گفت: نقطه ضعف بزرگ توسعه در کشور نامتوازن بودن آن است که بحران آفرینی می‌کند و در جامعه بحران‌های اجتماعی و فرهنگی ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۹۰۲۹۲۹۵
|
۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹

نقطه ضعف بزرگ توسعه در کشور نامتوازن بودن آن است/ ایران یکی از سه قدرت موشکی جهان استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر محمدرضا مرندی شامگاه یکشنبه در همایش روز بسیج اساتید که در دانشگاه بوعلی همدان برگزار شد با اشاره به فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به قضاوت و مقایسه‌های صورت گرفته نظام جمهوری ایران با نظام شاهنشاهی پرداخت و اظهار داشت: در این خصوص قضاوت‌ها صفر و صدی است به این صورت که نظامی را تایید و یا رد می‌کنند.

وی با اشاره به اظهارات نیکی هیلی مبنی بر اینکه ایرانیان یا موضوعی را قبول و یا رد می‌کنند و حد وسط در کار آنها وجود ندارند، گفت: در ارزیابی دولت‌ها باید نقاط ضعف و قوت آنها مورد بررسی قرار گیرد که متاسفانه حتی این مهم در ارزیابی توسط نخبگان مد نظر قرار نمی‌گیرد و قضاوت آنها بر اساس حب و یا بغض‌ها و گلایه‌هایشان است.

معاون سازمان بسیج اساتید کشور با تاکید بر ارزیابی دقیق و منصفانه دولت‌ها و نظام‌ها بر اساس نقاط ضعف و قوت آنها عنوان کرد: اگر کسی را قبول داریم تصورمان بر این است که اگر نقاط ضعف آن را عنوان کنیم خوب است و بالعکس، که نظام جمهوری اسلامی و حتی حکومت طاغوت از این قاعده مستثنی نیست به خصوص در سال‌های اول انقلاب که تصور انقلابیون این بوده که هر اقدامی که نظام شاهنشاه انجام داده بد بوده در صورتی که ممکن است در این نظام کارهای مطلوبی صورت گرفته باشد.

وی با بیان اینکه در شرایط امروز این قضاوت نیز گریبان‌گیر نظام جمهوری اسلامی ایران شده است، افزود: در اوایل انقلاب با شور انقلابی ایجاد شده قضاوت‌ها در تایید نظام و کارگزارنش بود که در شرایط امروز این شور وجود ندارد و همه تصور می‌کنند واقع‌بینی در بدبینی است به این نحو که هرچه نقاط ضعف را بیان و منفی‌تر حرف بزنیم روشنفکرتر و واقع‌بین‌تر هستیم و در جایی که نقاط قوت و مثبت را عنوان کنیم سرسپرده هستیم.

مرندی عدم قضاوت صحیح در مورد کارآمدی و یا ناکارآمدی نظام و بیان نقاط ضعف و قوت را یکی از مشکلات جامعه دانست و تاکید کرد: این مشکل در قشر جوان بیشتر ظهور یافته در صورتی که باید در بحث قضاوت از عملکرد نظام جمهوری باید این را بپذیریم که نقاط قوت و ضعفی وجود دارد و بیشتر بودن هر کدام مهم است به این نحو در صورت بیشتر بودن نقاط قوت نظام کارآمد و بیشتر بودن نقاط ضعف نظام ناکارآمد است.

وی به ارائه روش‌هایی در راستای بررسی صحیح عملکرد نظام و کارگزاران نظام پرداخت و عنوان کرد: در این راستای عملکرد نظام باید با کشورهای هم‌تراز مقایسه شود.

معاون سازمان بسیج اساتید کشور مقایسه کشور در رده‌بندی جهانی از نظر توسعه یافتگی در فواصل معین را روشی دیگر برای بررسی عملکرد نظام و کارگزاران نظام دانست و اضافه کرد: در این خصوص اگر نظامی در رده‌های بالاتر قرار گرفته نظام و انقلاب کارآمد بوه در غیر این صورت ناکارآمد است.

وی با بیان اینکه کارآمدی یک مفهوم دانست که چهار عنصر عملکرد، امکانات، مبانع و اهداف در ان مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: در ارزیابی کارآمدی یک سیسم باید این چهار عامل در نظر گرفته شود به طوری که در صورت وجود چهار پارامتر عنوان شده سیستم کارآمد خواهد بود.

مرندی با ابراز تاسف از اینکه امروز نظام جمهوری اسلامی با نظام شاهنشاهی مقایسه و نظام شاهنشاهی را بهتر از آن می‌دانند، اضافه کرد: در جامعه‌ای قرار گرفتیم که به دلیل غفلت‌ها، فراموشی‌ها و برای نسل جوان که سنشان اقتضا نمی‌کند جمهوری اسلامی با حکومت شاه مقایسه و آن را بهتر نشان می‌دهند؛ گرچه باید نقاط ضعف امروز را بپذیریم اما این تصور اشتباه است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به ناچار 20سال نخست نظام جمهوری اسلامی را با نظام شاهنشاهی مقایسه کینم باید این مقایسه از جهت عملکرد به نسبت امکانات و با نگاه توسعه‌ای صورت پذیرد.

معاون سازمان بسیج اساتید کشور در مقایسه کارآمدی نظام جمهوری اسلامی نسبت به نظام شاهنشاهی به کاهش دو برابری صادرات نفت اشاره و عنوان کرد: درنظام شاهنشاهی روزانه 6 میلیون بشکه نفت تولید و 5.5 میلیون تن صادر، می‌شد در صورتی که در 20 سال نخست نظام جمهوری اسلامی متوسط تولید نفت 3.5 میلیون بشکه بوده که بخش بزرگ‌تری در داخل مصرف می‌شده است.

وی به کاهش ارزش دلار در جهت مقایسه بین نظام‌ها اشاره و بیان کرد: ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر به نصف کاهش یافته و با توجه به اینکه قیمت نفت با دلار سنحیده می‌شود صدور نفت و ارزش نفت به نصف کاهش یافته در صورتی که جمعیت کشور به دو برابر افزایش یافته و با توجه به تورم جهانی درآمد سرانه هر ایرانی 12 درصد کاهش یافته است.

مرندی با اشاره به خسارت‌های جنگ تحمیلی در کشور عنوان کرد: در جنگ تحمیلی که 10 سال به درازا کشید 100 هزار جوان ایرانی در جبهه حضور یافته و 9 میلیون ایرانی در خدمت جنگ بودند که 230هزار نفر شهید جانباز تقدیم نظام، 10 شهر با خاک یکسان و 4 هزار روستا از بین رفت که تمام این موراد هزینه‌های کلانی از نظر اقتصادی تحمیل کشور کرد به طوری که یک هزار میلیارد دلار به کشور خسارت وارد شد که این رقم معادل چند سال درآمد ایران محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه با کشور که این همه خسارت دیده نمی توان انتظاری داشت به پیشرفت های حاصل در کشور در طول سال های اخیر اشاره و یاداور شد : در سال 56 کارشناسان اقتصادی رژیم شاه اعلام کردند که فقط 33روزدر سال مواد غذایی در داخل ایران تولید می شود و مابقی روزها باید از خارج خارج وارد کرد در حالی که سازمان جهانی فائو در سال 2004 ایران را بزرگترین صادرکننده میوه و محصولات کشاورزی در خاورمیانه معرفی کرد .

معاون سازمان بسیج اساتید کشور با تاکید اینکه رشد علمی کشور در 13 سال پیش 6 برابر رشد داشته و اکنون 13 برابر متوسط رشد علمی جهان است، افزود: 13 سال پیش یک موسسه علمی بین المللی اعلام کرده بود که اگر ایران با این سرعت تلاش خود ار ادامه دهد در 50 سال دیگر به قدرت علمی جهان دست خواهد یافت.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های پزشکی، نانو، هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، هواپیمایی و... تصریح کرد: از جهت پزشکی پیشرفت خوبی داشتیم به طوری که در برخی حوزه‌ها ما پزشک مازاد داریم.

مرندی به پیشرفت‌های کشور در بعد نظامی اشاره و بیان کرد: قبل از انقلاب همه امکانات و تجهیزات نظامی وارد می‌شد اما امروز به 37 کشور دنیا تجهیزات را صادر می‌کنیم و حتی در حوزه موشکی ایران یکی از سه قدرت موشکی جهان است.

وی به تشریح مشکلات نظام جمهوری اسلامی در شرایط فعلی اشاره و خاطرنشان کرد: نقطه ضعف بزرگ توسعه در کشور نامتوازن بودن آن است که بحران آفرینی می‌کند و در جامعه بحران‌های اجتماعی و فرهنگی ایجاد می‌کند.

معاون سازمان بسیج اساتید کشور به مشکلات کشور در بحث تعاملات اقتصادی و سیاسی پرداخت و یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در بحث تعاملات اقتصادی و سیاسیون دیده می‌شود این است که برخی از تعاملات شفاف، دقیق و منضبط نیست و زمینه‌ای برای فساد ایجاد می‌کند و اگر مفاسد در جامعه بیان و حساسیت ایجاد شود شفافیت بیشتر و امیدبخش می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات