خبرهای داغ:
معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه گفت: در مسائل حقوق عامه باوجود قوانین مختلف، خلاء قانونی داریم. برای کوتاهی هایی که اثر عمومی زیادی داشته و با امنیت مردم سر و کار پیدا می کند و از حقوق اولیه و ثانویه آنهاست باید جدیت قانونی داشته باشیم.
کد خبر: ۹۰۲۹۱۰۱
|
۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه در همایش نقش دستگاه قضا و رسانه در احیا حقوق عامه که در سالن دادگستری قزوین برگزار شد بیان کرد: احیا حقوق عامه خیلی دقیق ابعاد این مفهوم تبیین نشده است، هر انچه که از حقوق خصوصی خارج شده و استعداد ان را دارد که جمع کثیری از مردم از ان متاثر شده و جنبه عمومیت پیدا می کند.
وی ادامه داد: احیا حقوق عامه بعنوان دومین وظیفه قوه قضاییه می باشد، نمیتوان انتظار داشت که همه احیا حقوق عمومی به عهده دستگاه قوه قضاییه نیست بلکه همه دستگاه موظف به اجرای این امر هستند.
صادقی تبیین کرد: در قوه قضاییه همه تکالیف احیا حقوق عامه به عهده دادگستری و دادستانی نیست بلکه سایر سازمان ها مانند دیوان عدالت، دادسرا و غیره موظف به اجرای این امر هستمد.
این مسئول اذعان کرد: فلسفه وجودی تشکیل دادستانی معطوف به جرم است. مساله اول که نتیجه میگیریم تا در قوانین کاری جرم انگاری نشده باشد دادستانی وظیفه ای ندارد.
معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه گفت: گاهی ثانیا و بالعرض برخی امور اقتضا می کند دادستانی ورود یابد که جرم انگاری اتفاق نیفتاده است و این امر از باب اضطرار وارد می شود، اما اگر امری به حدی شدید شود که موجب ایجاد مشکلات برای مردم شود از بعد ثانوی دادستانی می تواند وارد شود.
صادقی تصریح کرد: در مسائل حقوق عامه باوجود قوانین مختلف، خلا قانونی داریم. برای کوتاهی هایی که اثر عمومی زیادی داشته و با امنیت مردم سر و کار پیدا می کند و از حقوق اولیه و ثانویه آنهاست باید جدیت قانونی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: گاهی از بدترین و غیرانسانی ترین مجازات ها محسوب می شود و نسبت به مجازات بدنی غیرانسانی تر است. چرا که بی گناهان زیادی را که شامل خانواده می شود تحت تاثیر قرار می دهد. هر چند که در بعضی جاها ضروری است اما ما با حجم زیاد آن مخالف هستیم.
این مسئول متذکر شد: آیا مسایل عمومی نباید متولی داشته باشد ؟ همانطور که یک مدعی العموم در امور کیفری داریم نیازمند مدعی العموم در امور حقوقی هستیم، اگر در دادستانی کسانی باشند که مسوولیت حقوق عمومی مردم را داشته باشند و بتوانند از این امر دفاع کنند بسیار موفق خواهیم بود.
معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: رسانه ها در جهان امروز بسیار سرنوشت ساز و اثر گذار هستند. برخی فکر می کنند رسانه ها بازنگار حق هستند. انواع تئوری ها در این امر وجود دارد. برخی قائل هستند که رسانه ها ادامه چشم و گوش ما هستند رسانه ها دارای قدرت هستند و جهان مجازی را خلق می کنند، آفرینشگر هستند و انسان ها را عضو خود می کنند، رسانه ها قدرت دارند که حقوق مردم را احیا کنند و یا ضایع کنند. توانایی دارند تا امنیت ایجاد کنند یا امنیت را مختلط کنند.
وی ابراز کرد: امروز طوری شده که هر فرد می تواند نقش یک رسانه را ایفا کند! در امر حقوق عامه می توانند مردم امنیتشان متزلزل شود که امنیت مهمترین حقوق عامه است و این امر با ایجاد موج رسانه ای ایجاد می شود.
صادق خاطر نشان کرد: آنچه برجسته سازی می کنند می تواند ایجاد امنیت و یا از بین برنده امنیت باشد.
معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه در خاتمه یادآور شد: کاری که رسانه ها در امر فساد کردند خود موجب لیجاد ناامنی در جامعه شده که کمتر کسی به آن توجه کرده است. هنگامی که با این فساد در دستگاه قضا برخورد می شود، اطلاغ رسانی بسیار ضعیف است. رسانه ها گاهی بدون توجه ارامش عمومی را از بین می برند، ما باید نقش خودمان و تاثیری که برحقوق عامه می گذاریم بشناسیم.
1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها