گردشگری فرصتی است که اتباع سایر کشورها بافرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های جامعه ما آشنا می‌شوند و این فرهنگ‌ها شامل جشنواره‌های سفره‌های افطاری که انواع و اقسام مواد غذایی محلی در آن به نمایش گذاشته می‌شود را دربر می‌گیرد.
کد خبر: ۹۰۲۸۸۹۲
|
۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج ؛علی زاهدیان‌نژاد: در زمان حاضر انواع مختلفی از گردشگری ازجمله فرهنگی، هنری، تاریخی، دریایی، طبیعت‌گردی، تجاری و بازرگانی، شهری، روستایی، قومی و عشایری، مذهبی، ورزشی، ماجراجویانه، سلامت، فضا، الکترونیکی و مجازی، بیابانی و کاری در جامعه ما کم‌وبیش فعال بوده اما گردشگری رمضان کاملاً در محاق و مغفول مانده است.

پرداختن به موضوع گردشگری در زمان و برهه‌های تاریخی و زمانی مانند "ماه مبارک رمضان" ، "ماه محرم" ، "ایام نوروز"  و . . .  نیز می‌تواند ظرفیت‌های نابی را برای توسعه این صنعت پیش روی متولیان آن  قرار دهد .

اگرچه کشور ما به لحاظ استعداد و ظرفیت‌های بالقوه در این حوزه یعنی "گردشگری مناسبتی "در شرایط خوبی قرارداد ولی به دلیل  فقدان برنامه­ریزی جامع  و هدفمند و همچنین نداشتن عزم جدی از ناحیه مدیران متأسفانه نتوانسته است از  آن به نحوه احسن استفاده نماید و تقریباً هیچ فعالیت منسجم و هدفمندی در این بخش از سوی مدیریت بخش گردشگری کشور مشاهده نمی‌شود.
این در حالی است که کشورهایی مثل مالزی، ترکیه، مصر، تونس، اندونزی و امارات متحده عربی فعالیت‌های گسترده‌ای درزمینهی "گردشگری رمضان" دارند  و در ماه رمضان گردشگران زیادی جذب کرده و مزایای زیادی نیز از این طریق نصیب جامعه خود می‌کنند.

اشتغال و رونق اقتصادی از مزیت‌های گردشگری است و کشورهای دارنده این صنعت اکنون درآمدهای هنگفتی از این راه به دست می‌آورند

این مزیت اقتصادی باعث شده که  "گردشگری رمضان" فقط در کشورهای اسلامی یادشده فعال نباشد بلکه برخی کشورهای اروپایی که به‌عنوان کشور اسلامی محسوب نمی‌شوند نیز چشم طمع به این مدل از گردشگری داشته و به‌صورت جدی به آن بپردازند.
اسپانیا یکی از این کشورها است که هرچند پیشینه حاکمیت مسلمانان در اندلس را با خود به همراه دارد اما اکنون از جمعیت اندکی از مسلمانان برخوردار است ولی این کشور در ماه رمضان با فراهم آوردن امکانات گردشگری رمضان، سالانه تعداد زیادی از گردشگران رمضان را به خود جذب می‌کند.

اسپانیا یک کشور قدرتمند درزمینهٔ صنعت گردشگری در جهان محسوب می‌شود به‌طوری‌که عمده درآمدهای این کشور از راه گردشگری حاصل می‌شود. این کشور در اغلب انواع گردشگری فعال است و سالانه بیش از
 70 میلیون گردشگر به خود جذب می‌کند که یک درآمد پایدار برای این کشور به همراه آورده است.
موفقیت اسپانیا در جذب گردشگر خارجی تا حد زیادی به مدیریت صحیح و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌ها و بضاعت‌های گردشگری این کشور متکی است.

برای مثال برنامه­ریزان این کشور از هر پدیده و غذای محلی جامعه خود به‌خوبی برای جذب گردشگر استفاده می­کنند این در حالی است که معرفی خیلی از این غذاها به گردشگران در جامعه ما با بی‌اعتنایی مواجه شده است.
فرهنگ روزه‌داری در هر گوشه‌ای از جامعه ما به شکل‌های گوناگون وجود دارد. رسوم و خرده‌فرهنگ‌های ماه رمضان در میان ایرانیان قدمتی دیرینه دارد و خیلی از این آیین‌ها از گذشته‌های دور به ما رسیده است. همین قدمت بالای این فرهنگ‌ها بر جذابیت این آیین‌ها افزوده است و خیلی از گردشگران تمایل دارند آن را از نزدیک مشاهده کنند.

در شهرها و روستاهای ایران وقتی ماه رمضان فرامی‌رسد روزه‌داران انواع اعمال و آیین‌ها را انجام می‌دهند که هرکدام از آن‌ها صحنه‌های جذابی برای هر تازه‌واردی پدید می‌آورد.

صرف­نظر از این آیین‌ها، انواع خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها، نان‌ها، شیرینی‌ها و ... که در ایام ماه رمضان در شهرها و روستاهای کشور تهیه و در اختیار روزه‌داران قرار می‌گیرد برای بسیاری از گردشگران دیدنی و جذاب است.
نقاره زنی، نواختن سازهای کوبه‌ای، شب‌زنده‌داری در شب‌های قدر و سفره‌های نذری، آیین‌های سحر و افطار و ... ازجمله عادات و اعمالی است که در ماه رمضان انجام می‌شود که صحنه‌ها و فضاهای جالب برای گردشگران پدید می‌آورد.

گردشگری فرصتی است که اتباع سایر کشورها بافرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های جامعه ما آشنا می‌شوند و این فرهنگ‌ها شامل جشنواره‌های سفره‌های افطاری که انواع و اقسام مواد غذایی محلی در آن به نمایش گذاشته می‌شود را دربر می‌گیرد. بضاعت گردشگری رمضان همچنین به برپایی نمایشگاه کتب قرآنی و اسلامی، جشن‌های دینی و همخوانی قرآن را شامل می‌شود که هرکدام جذابیت‌های زیادی برای گردشگران دارد.

پرواضح است که این مدل و روش از گردشگری می‌تواند فرصتی ناب و استثنایی را در اختیار متولیان فرهنگی کشور قرار دهد تا زمینه معرفی و گسترش فرهنگ  آیینی و مذهبی ایران و ایرانی را به جهان و جهانیان فراهم نمایند و چه‌بسا از این رهگذر بتوان به در جهت صدور ارزش‌های دینی و انقلابی‌مان هم گام برآریم.

گردشگری رمضان برای رونق نیازمند خیلی از ابزارها و امکانات مثل توسعه سایر انواع گردشگری است. یعنی باید زیرساخت‌های گردشگری مناسب و استاندارد ازجمله راه، وسایل حمل‌ونقل (هوایی و زمینی و دریایی)، هتل ایجاد شود تا گردشگران با امنیت و خیال آسوده به ایران سفر کنند.  وقتی همه این امکانات و لوازم
 تهیه شد صنعت گردشگری به مدیریت به‌روز و صحیح نیازمند است.

لزوماً صنعت گردشگری در هر جامعه‌ای باید تابع ارزش‌ها و قوانین و مقررات آن جامعه باشد و اجرا شود
 ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. اغلب گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند ارزش‌های جامعه ما را رعایت می‌کنند و به‌قصد استفاده و بهره‌گیری از این مواهب و آیین‌های این سرزمین کهن به این سفر دست می‌زنند. صنعت گردشگری ایران برای رسیدن به نقطه ایده آل، راه درازی در پیش دارد و در این زمینه همه مسئولان، برنامه ریزان و تریبون به دست‌ها می‌توانند به رونق این صنعت کمک کنند.

رونق گردشگری در جامعه ما یعنی افزایش اشتغال و رفع بیکاری است. وقتی جامعه ما به چنین جایگاهی برسد خیلی از آسیب های اجتماعی از جمله بیکاری رفع می شود و از این طریق آسیب های دیگر مثل اعتیاد، طلاق، مسکن و ازدواج جوانان نیز رفع خواهد شد.

صنعت گردشگری با توجه به ظرفیت ها و امکانات موجود گردشگری در ایران، راه آسانی برای رفع مشکلات جامعه خواهد بود و برای رونق اقتصادی جوامع محلی، این مسیر کم هزینه تر به نظر می رسد.

حال که فرصت ماه مبارک رمضان امسال جهت استفاده از ظرفیت گردشگری رمضان از دست رفت و تقریبا سهم  بخش گردشگری در این بخش بسیار ناچیز بوده است ، انتظار می رود مدیران مو متولیان بخش گردشگری با دقت نظر و اهتمام بیشتری از هم اکنون برای ماه مبار مضان سال آتی برنامه ریزی  نموده و  ضمن بسیج امکانات و ظرفیت ها شرایط بهره مندی از این فرصت طلایی را هم برای توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی کشور فرام نمایند و هم زمینه معرفی و ترویج فرهنگ مذهبی و آئینی مردمان این سرزمین را در ماه مبارک رمضان به جهانیان فراهم نمایند تا سال آینده مانند امسال افسوس فرصتی که بلا استفاده ماند را نخوریم !

ارسال نظرات