معاون صنایع دستی اداره کل صنایع دستی و میراث فرهنگی خراسان شمالی:
معاون صنایع دستی اداره کل صنایع دستی و میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: بیش از 15 هزار صنعتگر در خراسان شمالی فعال هستند که 80 درصد آن خانم هستند.
کد خبر: ۹۰۲۸۸۴۴
|
۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹

به گزارش سرویس بسیج عشایری خبرگزاری بسیج، علی عابدی، معاون صنایع دستی اداره کل صنایع دستی و میراث فرهنگی خراسان شمالی به مناسبت روز صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از بین 61 رشته صنایع دستی فعال در استان 50 رشته کاملا بومی است که سابقه ی تولید آن ها به 100 سال در استان می رسد.

وی گروه دست بافته های داری شامل انواع گلیم، سفره کردی، جاجیم، نمد بافی، گروه نساجی سنتی شامل پارچه بافی ،چادرشب بافی، گروه چرم شامل کیف، کفش، مس گری، گروه چوب، کلاه بافی، ساخت سازهای سنتی، پوشاک محلی شامل پوشاک ترکمن و کرمانج را به عنوان مهم ترین صنایع دستی استان عنوان کرد.

عابدی خاطر نشان کرد: 4 اثر صنایع دستی استان شامل گلیم سفره کردی، گلیم کناره، حجاری روی سنگ، چارق دوزی ثبت جهانی رسیده اند و 154 اثر از استان ثبت ملی و موفق به کسب مهر اصالت ملی شدند.

وی اضافه کرد: بیش از 15 هزار صنعتگر فعال در استان مشغول هستند که 80 درصد از آن ها را خانم ها به خود اختصاص داده اند.

عابدی با اشاره به بحث بیمه صنعتگران عنوان کرد: صنعتگران از ابتدای سال 93 از حمایت بیمه ای دولت خارج شدند و تنها عده ای که قبل از آن بیمه داشتند و هم چنان کارشان در حال انجام است از این طرح بهره می برند.

وی تمرکز اصلی صنایع دستی در خراسان شمالی را دست بافته های داری اعلام کرد و گفت: این رشته در شاخه های مختلفش در سراسر استان پراکنده است ولی به صورت متمرکز در شهرستان های بجنورد و شیروان فعالیت دارند.

عابدی افزود: در رابطه با بحث تسهیلات ویژه صنعتگران در سال 96 به غیر از گروه روستاییان و عشایر در بخش مشاغل خانگی به 205 طرح مبلغ 20 میلیون و 450 هزار ریال تسهیلاتی با سود 4 درصد پرداخت شده است.

وی به تسهیلات سال 97 که ویژه روستایی و عشایر اشاره کرد و گفت: این تسهیلات با سود 4 درصد برای روستاهای مرزی و سایر روستاها با سود 6 درصد پرداخت می شود.

عابدی از تایید 117 طرح ویژه روستاییان و عشایر و معرفی آن ها به بانک برای انجام امور تسهیلات خبر داد.

وی با اشاره به مهم ترین  برنامه های سال 97 در جهت توسعه بخش صنایع دستی استان اظهار کرد: با توجه به اهمیت صنایع دستی در گروه کالا و تولید ایرانی و اهمیت ویژه اش، برگزاری و شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی می تواند نقش مهمی در جهت توسعه این بخش داشته باشند.

عابدی آموزش ، بخش های حمایتی که توسعه کمی و کیفی کارگاه ها را مدنظر دارند از جمله مهم ترین امور در دستور کار 97 عنوان داشت.

وی با اشاره به مکان ثابت جهت بازارچه های فروش محصولاتی تولیدی صنعتگران استان اضافه کرد: با توجه به اینکه سازمان بخش دولتی است، در این مورد اقدام خاصی نمی تواند انجام دهد ولی از کسانی که به عنوان سرمایه گذار در این بخش وارد شوند حمایت انجام می گیرد.

عابدی با اشاره به ظرفیت حسینیه جاجرمی ها که علاوه بر جنبه تاریخی به عنوان بازارچه مورد استفاده صنعتگران قرار گرفته است، گفت: برای رفع مشکل مکان برای فروش تولیدات صنعتگران مکان های تاریخ که قابلیت تبدیل شدن به بازارچه را دارند، در حال اجرا هستند.

وی در انتها از برگزاری هشتمین نمایشگاه سراسری، بازرگانی صنایع دستی در خراسان شمالی در مرداد ماه سالی جاری با حضور 30 استان کشور و صنعتگران خراسان شمالی در بجنورد خبر داد.

 

منبع: دانا
ارسال نظرات