حجت السلام پوربابایی بیان داشت: شم و غضب یکی از رذائل اخلاقی و زمینه‎ساز نابودی زندگی اجتماعی و فردی انسان است.
کد خبر: ۹۰۲۸۸۴۰
|
۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛ حجت الاسلام پوربابایی در کلاس نورمبین تاریخ 02/04/97که با حضور پایوران ناحیه مرکزی یزد برگزار شد، با اشاره با اینکه خشم و غضب یکی از رذائل اخلاقی و زمینه‎ساز نابودی زندگی اجتماعی و فردی انسان است، عنوان کرد: البته بعضی از خشم‌‏ها خوب است، خشمی که ریشه در ایمان داشته باشد و از تعصب به‎جا برای خالق هستی نشئت بگیرد خوب است، اگر کسی به ساحت خدا یا به ساحت مومنان به خدا بی‏حرمتی کند، آنگاه جای خشم و غضب است و در غیر این صورت خشم انسان خداپسندانه نیست.

وی عنوان کرد: خشم یکی از حالت‌های نفسانی است، این امر برای دفاع و امنیت انسان بسیار مهم است به شرط اینکه به درستی به کار گرفته شود و با مدیریت آن شکر نعمت به جا آورده شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مرکزی یزد ادامه داد: غضب و شهوت دو حالت مهم نفس است که اگر با عقل مدیریت و مهار نشود، به جای آنکه موجب سعادت بشر شود، مهم‏ترین عامل شقاوت و بدبختی دنیوی و اخروی انسان خواهد شد.

حجت الاسلام پورباباییگفت: آدمی باید در نفس خویش به جستجو پردازد و اگر نشانی از خشم مذموم در وجودش یافت، آن را با دارو‌هایی که در آیات، روایات و کتب اخلاقی تجویز شده‌اند، مداوا کند، چون مداوای بیماری‌‏های روحی امری ضروری و بسیار جدی است و کوتاهی در آن باعث سوء عاقبت می‌شود.

وی اعلام کرد: برای معالجه نفس از خشم و غضب فرد باید حلم و صبر پیشه کند تا به اطمینان و آرامش نفس برسد و قوه غضب خود را مهار کند. همچنین باید «کظم غیظ» داشت، یعنی خشم خود را فرو نشاند. گرچه کظم غیظ و نگه داشتن خود، در حال غضب بسیار سخت است.

حجت الاسلام پوربابایی ابراز کرد: اسلام برای کنترل خشونت راهکار‌هایی قرار داده است که از جمله این راهکار‌ها می‌توان از تدبر و تفکر در عاقبت کار هم‌چنین صبر و بردباری و شنیدن حرف‌های طرف مقابل اشاره کرد.

ارسال نظرات