فـداكاري و ايثارگريهاي زنان از چشـم بابصيرت امام دور نمانـد. ايشان بارها مراتب قدردانـي خـود را از فداكاريها ابراز كردند.
کد خبر: ۹۰۲۸۷۶۶
|
۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان هنوز نیاسوده و خستگی یک مبارزه طولانی علیه رژیم پهلوی را از تن بیرون نکرده بودند که بار دیگر بر خود تکلیف دیدند برای دفاع از انقلاب، به ایفای نقش‌های تازه‌تر و مو ثرتری در عرصه جامعه بپردازند.

از این رو، شرکت درحل بحران‌هایی که در گوشه و کنار کشور، به ویژه در کردستان بر پا شد، جزء وظیفه خود دانستند، ولی آنچه بعد از حدود یک سال پس از پیروزی، زنان را به کمک و مساعدت بیشتر طلبید، دفاع مقدس است که هشت سال نظاره‌گر رشادت‌های زنان و مردان این مرز و بوم بود.

**نقش رزمی

اولین مسئولیتی که زنان در دفاع مقدس، به صورت خودجوش و همپای مردان بر عهده گرفتند، جنگیدن با دشمن بعثی در جنوب و مزدوران داخلی در کردستان بود. آن‌ها خود را به سلاح مجهز کردند تا مردانه با دشمن بجنگند.
صحنه‌های رزم زنان، تا پایان دفاع مقدس ادامه یافت و تاثیر عمیقی بر روحیه رزمندگان داشت. به علاوه، زنان نقش‌های اطلاعات رزمی فراوانی را انجام دادند.
از این رو، دفاع مقدس، نمونه‌های بی شمار و در عین حال، کم نظیری از پشتیبانی‌های معنوی زنان ایرانی را به ثبت رسانده است.

۹ ماه پس از شروع جنگ به صورت رسمی، امام خمینی ارزش مبارزه و تلاش زنان را بالاتر و ارزشمندتر از مردان اعلام کرد.

ایشان در جمع بانوان عضو جهاد دانشگاهی فرمودند: ((عواطفی که در بانوان است، مخصوص خودشان است و در مرد‌ها این عواطف نیست. لهذا آن چیزی که در پشت جبهه از روی عواطف از بانوان صادر می‌شود، بیشتر و بالاتر و ارزنده‌تر است از آن چیزی که از مرد‌ها صادر می‌شود.

به موجب عواطفی که بانوان دارند، آن‌ها برای جبهه کار‌های بسیار مفید انجام داده اند و می‌دهند ((خواهر مریم کاتبی که از امداد گران کردستان و نیز دفاع مقدس است، در قسمتی از خاطرات خود گفته است: هنگامی که در مریوان بودیم، یک روز خواهری را آوردند که دستش سفید، سفید شده بود و حالت غش و بیهوشی داشت و از ضعف مفرطی رنج می‌برد. ما بلافاصله به مداوایش مشغول شدیم. بعدا که قدری حالش بهتر شد، از وضعیت او پرس و جو کردیم. فهمیدیم که این خواهر اهل شمال است. چندی پیش که عملیات شروع شده، نیمه شب به منطقه رسیده و اظهار داشته که می‌خواهم در یک مرکز درمانی کنار پرستار‌ها کار کنم.

او مدت ۷۲ ساعت بی آنکه چیزی بخورد در اتاق عمل پنس‌ها را می‌شسته و دسته بندی می‌کرده است. از بس که دستش داخل آب بوده و خون به دستش نرسیده است، سفید شده بود. این خواهر شمالی بعد از بهبودی مجددا در منطقه ماند و به صورت تجربی به پرستاری مجروحین جنگی پرداخت.

خانم زرین تاج کیهانی در بیان یکی از خاطراتش می‌گوید که هنگام ترک بیمارستان خانمی با سلاح ژ. ث. جلوی او آمده و مانع از رفتن او می‌شود و از او به عنوان اولین کسی یاد می‌کند که در کامیاران بچه‌ها را معالج کرده است ... خانم دکتر کیهانی می‌گوید: آن مساله باعث شد هر وقت که احساس کردم درباره مریضی کم می‌گذارم، دو مرتبه برمی گردم و باز معاینه اش را کامل می‌کنم، حتی اگر وقت کم باشد.

‌امام خمینی همواره بانوان را پیشگامان میدان جنگ می‌دانست:

((ملتی که بانوانش در میدان‌های جنگ با ابرقدرت‌ها و در مواجه شدن با قوای شیطانی قبل از مرد‌ها در این میدان‌ها حاضر شده اند، پیروز خواهد شد))

فـداکاری و ایثارگری‌های زنان از چشـم بابصیرت امام دور نمانـد. ایشان بار‌ها مراتب قدردانـی خـود را از فداکاری‌ها ابراز کردند.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات