خبرهای داغ:
گیاهشناس برجسته کشور در سمینار گیاهان دارویی و داروهای گیاهی که در اردبیل برگزار شد، گفت: در هر منطقه باید براساس ویژگی های اکولوژیکی ان اقدام به کشت گیاهان دارویی نمود و مصرف داروهای گیاهی بدون انجام ازمایشات بالینی در حقیقت بازی با جان انسانها است.
کد خبر: ۹۰۲۸۷۵۸
|
۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
گیاهان دارویی باید براساس پتانسیل های بومی هر منطقه کشت شود/ مصرف بدون آزمایش بازی با جان انسانهاست 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  از اردبیل؛ ولی الله مظفریان اظهار کرد: دسترسی به یک اقتصاد سالم یکی از ضروریت های هر جامعه است و گیاهان دارویی می تواند در پیشرفت های اقتصادی نقش داشته باشد به شرط اینکه مقایسه امکان فروش آنها  انجام گرفته و گیاهان با ارزش از نظر اقتصادی براساس موقعیت هر منطقه انتخاب شود.

وی گفت:  هر منطقه پتانسیل های نهفته ای دارد که باید این ظرفیتها شناخته شود و به درستی از آن استفاده شود و در بخش گیاهان دارویی هم نمی توان ادعا کرد که یک منطقه قابلیت کشت هر نوع گیاه دارویی  را دارد بلکه باید گیاهان دارویی منطبق با شرایط آن منطقه کشت شود.

مظفریان با بیان اینکه ما در کشور گیاهان دارویی زیادی داریم که می تواند وارد سفره ها شده و به سلامت انسانها کمک کند، تصریح کرد:  براساس فلور ایرانیکا  که بین سالهای 1961 تا 2015 نوشته شده است 7500 گونه گیاهی از ایران گزارش شده است و براساس بررسی ها و پژوهش ها 850 گونه گیاه دارویی برای کشور معرفی شده است که  همه آنها ارزش دارویی قطعی ندارند و اکثراً برای عطارها ناشناخته اند.

گیاهشناس برجسته کشور افزود: طبق بررسی های انجام شده در منطقه آذربایجان 500 گونه گیاه دارویی در این منطقه وجود دارد و نزدیک به 200 گونه معطر و 70 گونه هم به عنوان مواد غذایی و ادویه جات به مصرف می رسد و گیاهانی در معرض انقراض تلقی می شود که خاستگاه محدود داشته باشد در حالیکه در ایران هیچ گونه اندمیک نداریم.

وی اظهار کرد: پرورش گیاهان دارویی در گلخانه نشان دهنده امکان کشت انها در آن منطقه نیست بلکه باید گیاهانی کشت و تولید شوند که قابلیت انتقال به طبیعت را داشته باشند.

گیاهشناس برجسته کشور خاطر نشان کرد: گیاهان برای محیط های خاصی تعریف شده اند و گیاهی تاثیرگذار برای درمان بیماری در یک منطقه نشاندهنده تاثیر آن در مردم مناطق دیگر نیست و تجویز داروهای گیاهی بدون انجام آزمایشات بالینی در واقع بازی با جان انسانهاست.

در ادامه دبیر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: را ه اندازی خوشه گیاهان دارویی در استان اردبیل به عنوان یکی از خروجی های این سمینار می تواند در پیشرفت بخش گیاهان دارویی در استان موثر واقع شود.

حسین وثوقی افزود: استان اردبیل پتانسیل های بسیار زیادی در حوزه گیاهان دارویی دارد و ما باید از این نعمتهای الهی به بهترین نحو استفاده کنیم و در زمینه تولید، فرآوری و تجاری سازی گام برداریم.

وی با بیان اینکه  یکی از اهداف سال جاری برگزاری همایش گیاهان دارویی است، تصریح کرد: گیاهان دارویی منبع ارزشمندی برای جایگزینی با صادرات نفتی و ارزآوری برای کشور هستند و توجه ویژه به گیاهان دارویی و عسل در استان اردبیل می تواند تحول اقتصادی عظیمی را برای استان به ارمغان آورد.

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: ما برای ارتقای شاخص‌های کسب و کار خود که در بین 185 کشور در رتبه 124 هستیم باید ظرفیت‌های جدید تولیدی، کارآفرینی و اشتغالزایی ایجاد کنیم و گیاهان دارویی بخش مهمی برای پیشرفت استان اردبیل است که تشکیل خوشه تولیدی گیاهان دارویی در ایجاد موفقیت اهمیت دارد.

ارسال نظرات