خبرهای داغ:
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس:

سوءمدیریت در کارخانه سیمان و کانسرام/ طبس قطب سرب و روی کشور می شود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما در سیمان و کانسرام سوءمدیریت مدیران این دو مجموعه است و هلدینگ آنها علی رغم همه شعارهایی که می‌دهد، هیچ اراده ای برای راه اندازی ندارد.
کد خبر: ۹۰۲۸۷۵۲
|
۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، مرتضی جلالی فرد رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس در نشست خبري  بيان كرد: کارخانه سیمان از لحاظ فنی در شرایط فعلی که فقط انتهای تولید احداث شده و نه خط تولید کامل، توجیه اقتصادی ندارد و هر سرمايه گذار دیگری هم بیاید و کار را ادامه دهد، سود ده نیست.

وی تصریح کرد: فقط بخش کلینکر کارخانه سیمان احداث شده که برای آن حدود ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است و برای تکمیل کارخانه هزار میلیارد ریال دیگر سرمایه لازم است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس ادامه داد: با وجود این که سیمان طبس اقتصادی نیست اما با رایزنی هایی که انجام شد، یک تبعه کشور افغانستان و آستان قدس رضوي یکسال پیگیر خرید این مجموعه بود كه در نهايت متاسفانه مدیران كارخانه سیمان و کانسرام و هلدینگ حامی این دو مجموعه، هیچگونه همکاری در جهت فروش نداشته اند.

جلالي فرد گفت: حوزه صنعت و معدن به شدت از بلوکه کردن پول مردم و سوء مدیریت این دو مجموعه گلایه مند است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس درباره حق و حقوق کارگران این کارخانه گفت: مطالبات كارگران از طريق اداره کار و قوه قضاییه پیگیری می باشد.

وی افزود: در دو سال گذشته برای ادامه فعاليت کارخانه سیمان وام از کارگروه تسهیل اعطا داده شده است.

جلالی فرد ادامه داد: برای راه اندازی کارخانه کانسرام با پيگيري هاي كارگروه تسهيل و دكتراميرحسنخاني نیز بدون وثیقه و ضمانت چک یک میلیارد تومان وام از بانك ايران زمين به آنان واگذار شد.

وي گفت: قانونی در سازمان صنعت و معدن و تجارت وجود دارد که اگر واحدی فعال باشد اما موضوعات سوءمدیریتی باشد با توجه به شرایط بسیار خاص می توان آن واحد را به نفع دولت مصادره كرد؛ اما اين اقدام به سادگی امكان پذير نمي باشد و حتی برای این مورد ارجاعاتي صورت گرفته است اما برای این دو واحد شرایط مذکور مطابقت نداشت.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس با بیان این که در حوزه صنعت و معدن و تجارت تمام راهها را سپري كرده ايم ادامه داد: برای پیگیری های فراتر از حوزه صنعت و معدن، شورای تامین و قوه قضاییه راهکار و مجوزهايي را دارند كه می‌توان اقدامات مثبتي را انجام داد.

وی ادامه داد: همچنین فرماندار محترم به عنوان بالاترين مسئول شهرستان طبس می توانند دستور دهند که پیگیری هاي لازم صورت گيرد.

جلالی فرد گفت: کارخانه کانسرام هم شاید آنطور که ما تصور می‌کنیم اقتصادی نباشد اما ضرر ده نیست. ما به عنوان حوزه صنعت و معدن دو سرمایه گذار به این دو واحد معرفی و وام هم در کارگروه تسهیل به آنها معرفی کردیم که نه وام را گرفتند و نه با سرمایه گذار همکاری کردند.

وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات ما در سیمان و کانسرام سوءمدیریت مدیران این دو مجموعه است و هلدینگ آنها علی رغم همه شعارهایی که می‌دهد، هیچ اراده ای برای راه اندازی ندارد.

۱۹ درصد سهم طبس از سرمایه گذاری در استان است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس گفت: سال گذشته ۲۴ جواز تاسیس و ۸ مجوز بهره برداری صنعتی صادر کردیم.

وی ادامه داد: طبس با ۱۳۵ مورد پروانه بهره برداری معادن، ۲۵ درصد پروانه های بهره برداری استان را داراست و ۶۵ درصد ذخایر معدنی استان در این شهرستان قرار دارد.

جلالي فرد اظهار داشت: در حوزه معدن سال گذشته ۱۶ پروانه بهره برداری با ذخیره بیش از ۲.۵ میلیون تن، ۴ پروانه اکتشاف با هزینه اکتشاف بیش از ۱۰ میلیارد ریال و ۵ گواهی کشف صادر شد.

وی افزود: سهم طبس از لحاظ سرمایه گذاری در استان ۱۹ درصد است.

مناطق شمال شهرستان طبس از سرب و روی غنی است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس گفت: با توجه به رو به اتمام بودن ذخایر سرب و روی در سایر مناطق کشور، به این موضوع در شهرستان طبس بیشتر توجه شد و اخیرا اکتشافات خوبی انجام شده است.

وی افزود: این اکتشافات در منطقه روستای ده محمد، معدن چاه سرب، سرب و روی ازبکوه، یک واحد سرب روی در ده محمد – بشرویه که عمده ذخیره این معدن در شهرستان بشرویه قرار گرفته و پروانه آن در بشرویه صادر شده است.

جلالی فرد افزود: اولین پروانه بهره برداری معادن سرب و روی، در چاه سرب است که در حال صدور و سایر معادن این حوزه در حالت گواهی کشف و پروانه اکتشاف مي باشند.

وی گفت: حدود چهار یا پنج محدوده سرب و روی در بخش دستگردان مي باشند که پروانه اکتشاف صادر و عملیات اکتشاف آن در حال انجام است اما چون در مرحله اکتشاف است تا زمانی که گزارشی در مورد ذخایر آن ندهند نمی توانیم عنوان کنیم.

وی با بیان این که مناطق شمال شهرستان طبس از سرب و روی غنی است افزود: چشم اندازی که داریم، با تکمیل شدن اکتشافات، طی دو سال آینده شهرستان طبس به عنوان قطب سرب و روی کشور شناخته خواهد شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس گفت: سال گذشته ۲۱ طرح به ارزش ۵۰۳ میلیارد ریال در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید طبس تصویب و به ستاد معرفی شدند که پنج طرح بزرگ با ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.

جلالی فرد افزود: مهمترین مشکل واحدهای صنعتی در شهرستان طبس کمبود نقدینگی بوده است.

وي ادامه داد: برق و آب، مالیات، مشکلات منابع طبیعی، محیط زیست، سوخت از دیگر مشکلات صنایع بوده که در این ستاد تعامل و حل شده است.

رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس بیان کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به دستور دولت در سه سال قبل با توجه به مشکلات واحد های صنعتی تشکیل و خوشبختانه هر ساله موارد قانونی این ستاد مستحکم تر شد.

وی افزود: در شهرستان ها کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید پنج عضو دارد که شامل فرمانداری، صنعت و معدن، اداره کار، جهاد کشاورزی و اداره دارایی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار