به مناسبت سالروز شهادت شهید دکتر چمران :
خاطره جانباز بلوچ از شهید چمران به مناسبت سالروز شهادت این شهید منتشر شده است.
کد خبر: ۹۰۲۸۷۴۹
|
۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱
به گزارش خبرنگار بسیج از دلگان، مصطفی چمران ساوه‌ای (۱۳۱۰ تهران – ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ دهلاویه) [۲][۳]معروف به دکتر چمران و شهید چمران، فیزیک‌دان، سیاسی (عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران)، [۴]وزیر دفاع ایران در دولت مهدی بازرگان و دولت موقت شورای انقلاب از همراهان موسی صدر در تشکیل جنبش امل (لبنان)، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی، از فرماندهان ایران در جنگ ایران و عراق و بنیان‌گذار ستاد جنگ‌های نامنظم در جریان جنگ ایران و عراق بود.
در جریان جنگ ایران و عراق، وی یکی از فرماندهان ایران بود. چمران با شروع جنگ، به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان‌گذاری کرد. از دیگر کار‌های مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیرو‌های ارتش، سپاه و نیرو‌های داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند.
 
سردار لالبخش بامری رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار بسیج در دلگان  از نحوه اعزام خود به جبهه‌ها اینچنین گفت: سال ۵۹ که رژیم بعثی عراق با حمایت همه جانبه کشور‌های غربی و استعمارگر به خاک کشور ما تجاوز کرد، من دانش آموز بودم، در مهرماه همان سال به بهانه رفتن به اردوی دانش آموزی راهی بسیج محله و از آنجا به جبهه‌ها اعزام شدم.

سردار لالبخش بامری از حضور خود در کنار شهید چمران در پادگان و منطقه عملیاتی اهواز می‌گوید: بعد از آموزش به اهواز انتقال داده شدیم، فرمانده ما که فرد جا افتاده‌ای بود، از من خواست که جلوی عبور تانک دشمن را با نارنجک بگیرم و من هم دستور او را اجرا کردم.

رزمنده ۸ سال دفاع مقدس افزود: بعد از پایان این ماموریتی که به من محول شده بود، پرسید آیا ترسیدی که در جوابش گفتم بلوچ هرگز از دشمن ترسی ندارد، بعد‌ها فهمیدم که آن فرمانده کسی جز شهید مصطفی چمران نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: این مهم‌ترین و اولین درسی بود که در جبهه‌ها از شهید چمران آموختم.
گفتنی است شهید مصطفی چمران در ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه-سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پشت سرش به درجه رفیع شهادت نائل شد.
ارسال نظرات