مددجوی کمیته امداد شهرستان سراوان با بهره مندی از تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی این نهاد وارد عرصه تولید و فروش انواع صنایع دستی شده است سالانه به درآمد ۳۰ میلیون تومانی دست یافته و برای ۲۰ زن سرپرست خانوار شغل ایجاد کرده است.
کد خبر: ۹۰۲۸۳۸۷
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، صابره ملک زاده کوهکن ساکن روستای هوشک از توابع بخش مرکزی شهرستان سراوان و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته آثار باستانی است.

۳۰ بهار را گذراند که سپس به علت از کار افتادگی و به عبارتی نداشتن توانایی انجام کار سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد این شهرستان قرار گرفتند و توانست با جدیت وارد عرصه کسب و کار شود.

ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ زﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻫﺮ روز به دلیل بیکاری و وضعیت فقر این منطقه ﺑﻪ او‬ ‫ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻣﯽﮐﺮدﻧﺪ وی را ﺑﻪ ﻓﮑﺮ اﻧﺪاﺧﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮای زﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ خانه دار هستند، فرزند دارند، کم سواد هستند و ﺳﻨﯽ از آنﻫﺎ ﮔﺬﺷﺘﻪ و‬‫ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺟﺬب ﺑﺎزار ﮐﺎر موسسات و ادارات و سازمان‌های دولتی ﺷﻮﻧﺪ ﯾﺎ به علت طلاق، فوت یا اعتیاد همسر ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﻧﺪارﻧﺪ ﺗﺎ تامین کننده معاش مادی و معنوی آن‌ها باشد، ﮐﺎری اﻧﺠﺎم دﻫﺪ. ‬

سال‌ها ﻓﮑﺮ ﺗﺄﺳﯿﺲ شرکت تعاونی صنایع دستی به ذهنش رﺳﯿﺪه بود. از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺧﻮد مهارت‌های لازم در حرفه صنایع دستی را داشت، ﻣﯽداﻧﺴﺖ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ از اﯾﻦ‬ ‫ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی و امکانات محدود شهرستان سراوان استفاده بهینه کند.

ﻣﺎهﻫﺎ تلاش و کوشش برای ثبت شرکت تعاونی تولید محصولات صنایع دستی کرد شرکتی با وسایل کار، جواز و تامین سرمایه مشخص به منظور ایجاد مشاغل آزاد برای بانوان جویای کار تا بتوانند حداقل نیاز‌های زندگی خود را تامین کنند به طوریکه ﺑﺎﻻﺧﺮه ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﻣﺠﻮز این شرکت را در شهرستان سراوان ﺑﮕﯿﺮد.

وی با اشاره به نحوه ورودش به ایجاد کارگاه مشاغل خانگی گفت: با توجه به اینکه بعد از گرفتن مدرک کارشناسی بیکار بودم فکر ایجاد کارگاه تولید صنایع دستی و پوشاک محلی به ذهنم رسید در نتیجه با کمک دوستان تعاونی تولید انواع صنایع دستی شامل سوزن‌دوزی، حصیربافی، گلیم بافی، خیاطی و گلدوزی که جز صنایع دستی بومی منطقه بوده را راه اندازی کردیم.

این کارآفرین موفق شهرستان سراوان گفت: در راه اندازی اولیه این شرکت نیاز به سرمایه داشتیم و، چون من فرزند مددجو بودم به کمیته امداد شهرستان سراوان برای دریافت وام قرض الحسنه مراجعه کردم و در نتیجه با بهره مندی از این تسهیلات فرآیند تشکیل شرکت تعاونی با سرعت بیشتری انجام شد و در نهایت شروع به کار کردم.

کوهکن ادامه داد: بدین ترتیب شرکت تعاونی ما با سه نفر عضو هیات مدیره، ۱۵ نفر اعضای شرکت تعاونی و اشتغال‌زایی ۲۰ نفر به صورت غیر مستقیم راه اندازی شد و به مرور زمان طرح ما رونق پیدا کرد به طوری که در تمام شهرستان‌ها و روستا‌های سطح این استان مشتری یابی کردیم و موفق شدیم تا کارگاه را در سطح استان و حتی کشور معرفی کنیم.

وی گفت: خوشبختانه محصولات تولید شده فروش خوبی دارند به گونه‌ای که حتی از استان‌های اصفهان و تهران چندین مرحله برای خرید صنایع دستی و پوشاک محلی به این شرکت مراجعه و تعداد زیادی از صنایع تولیدی ما را برای فروش خریداری می‌کنند.

منبع خبر: روابط عمومی اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) سیستان و بلوچستان
ارسال نظرات