مسئول بسیج اساتید گیلان در گفت‌وگوی با «بسیج»:

رویکرد اصلی بسیج اساتید تولید فکر و اندیشه است

مسئول بسیج اساتید سپاه قدس گیلان تولید فکر و اندیشه را رویکرد اصلی بسیج اساتید دانست و گفت: در تلاشیم تا اندیشکده های علوم و فنون را در ساختار بسیج اساتید راه‌اندازی کنیم.
کد خبر: ۹۰۲۸۱۷۰
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶

کیوان میرزایی فشالمی امروز در گفتگو با خبرنگار «بسیج» در رشت با تبریک روز بسیج اساتید به استادان و فرهیختگان استان گیلان اظهار کرد: بر اساس نیازهای جامعه رویکردهای بسیج اساتید تغییر کرده و به نفع مردم در حال پیشروی است.

*تمرکز بسیج اساتید بر روی تولید فکر و اندیشه استوار است

وی با بیان اینکه بسیج اساتید در تلاش است تا بر اساس نیازهای جامعه خود را به‌روز کند افزود: بیشترین تلاش و تمرکز بسیج اساتید بر روی تولید فکر و تقویت اندیشه‌ها است.

مسئول بسیج اساتید سپاه قدس گیلان با اذعان به اینکه متأسفانه در کشور کار اندیشه و تولید فکر وجود ندارد و اگر اندیشه‌ای تولیدشده بسیار اندک است گفت: همان‌گونه که صنعت در کشور ما مولد نیست متأسفانه دانشگاه‌های ما نیز مولد نیستند و اندیشه خاصی از آن‌ها تولید نمی‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور گیلان با بیان اینکه در کشور تنها حوزه‌های علمیه‌اند که در تولید علم و اندیشه پیشگام هستند خاطرنشان کرد: اکثر متفکران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ازجمله امام خمینی، رهبر معظم انقلاب و شهید مرتضی مطهری از عالمان علوم دینی و فقهی در حوزه‌های علمیه بودند و ما کمتر کسانی داریم که فرهیخته و نبوغ دانشگاه‌های کشور و از اساتید برجسته در تولید اندیشه و تفکر باشند.

میرزایی فشالمی با بیان اینکه متأسفانه در دانشگاه‌ها عالمی که بتواند تولید اندیشه و فکر کند کمتر داریم تصریح کرد: در حال حاضر تمام متون و محتوای درسی در دانشگاه‌های کشور ترجمه‌ای از علوم و فنون روز دنیا به زبان فارسی است.

*محتوای آموزشی در دانشگاه‌های ایران محصول اندیشه 200 سال پیش غرب است

وی با بیان اینکه اساتید در کشور تنها علوم و اندیشه‌ای که غرب ۲۰۰ سال گذشته به آن رسیده را در دانشگاه‌ها تدریس و ترجمه می‌کنند افزود: بهترین و عالی‌ترین استاد در کشور و کسانی که رسانه‌ها و دانشگاهیان به آن‌ها افتخار می‌کنند تنها کسانی اند که مترجمان خوبی هستند و می‌توانند علوم و اندیشه‌ای را که برای ما دیکته شده را خوب بیان کنند.

*اساتید در همه موضوعات باید صاحب اندیشه و تفکر باشند

مسئول بسیج اساتید سپاه قدس گیلان با تاکید بر اینکه اساتید در موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سایر علوم و فنون باید صاحب اندیشه و تفکر باشند خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین اقدام و عملی که بسیج اساتید در حال حاضر باید به آن برسد و رویکرد جدیدی را در خود به وجود بیاورد این است که جمعی از اساتید نخبه و فرهیخته را جمع کرده و آن‌ها را به تولید اندیشه و تفکر فرابخواند.

*راه‌اندازی اندیشکده های علوم و فنون در ساختار بسیج اساتید

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور گیلان از طراحی اندیشکده‌های علوم و فنون در ساختار بسیج اساتید سپاه قدس گیلان خبر داد و گفت: این اندیشکده های علوم و فنون از اقتصاد، فرهنگ، سیاست، فنون و مهارت‌ها تشکیل خواهد شد و در آن اساتید و نخبگان علمی به تولید اندیشه و تفکر در تراز انقلاب اسلامی مشغول خواهند شد.

میرزایی فشالمی با بیان اینکه چون جامعه اساتید به کار مولد عادت نکرده، تشکیل چنین اندیشکده‌های سخت هست تصریح کرد: تولید اندیشه‌های مولد در اندیشکده های علوم و فنون نیازمند انگیزه، وقت و جهاد است و با توجه به روحیه‌ای که در اساتید بسیجی گیلان وجود دارد این مهم دست‌یافتنی است.

وی جامعه دانشگاهی را نمودی از کل جامعه دانست و گفت: دانشگاه‌ها در رأس جامعه ما حضور دارند اما متأسفانه تمام ضعف‌هایی که در فرهنگ‌عامه کشور وجود دارد در جامعه دانشگاهی نیز دیده می‌شود و این رویکرد نیازمند تغییر است.

*ضرورت استفاده از ظرفیت اساتید در هدف‌گذاری‌های کلی و تبیین برنامه‌های کشور

مسئول بسیج اساتید سپاه قدس گیلان دانشگاهیان و اساتید را ناجیان ایران در مباحث و موضوعات مختلف دانست و خاطرنشان کرد: هیچ‌کسی در کشور و جامعه فعلی ایران همچون دانشگاهیان و فرهیختگان علمی تأثیرگذاری لازم را ندارند و ضرورت دارد از این ظرفیت عظیم در هدف‌گذاری‌ها و تبیین برنامه‌های کشور بیشتر استفاده شود.

*روزمرگی اساتید مانعی برای تولید فکر و اندیشه

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور گیلان با بیان اینکه متأسفانه امروزه بسیاری از اساتید درگیر روزمرگی امور دانشگاهی ازجمله رزومه دادن هستند و به تولید علم و اندیشه کمتر توجه می‌شود تصریح کرد: وجود چنین اساتید در دانشگاه‌ها نمی‌تواند تولید اندیشه داشته باشد همان‌گونه که دانشجویان به‌وفور در دانشگاه‌ها بدون هدف دیده می‌شوند و نمی‌توانند در به‌کارگیری از علوم آن‌ها در صنعت و اشتغال استفاده کرد.

میرزایی فشالمی با بیان اینکه نباید از اساتید باانگیزه و نبوغ در دانشگاه غافل شد و اینکه گفته می‌شود بسیاری از اساتید درگیر روزمرگی هستند به‌صورت مطلق این‌گونه نیست خاطرنشان کرد: درصدی از دانشگاهیان هستند که پیوسته در حال تولید اندیشه و تفکر هستند اما متأسفانه باید گفت از اندیشه و تولید آن‌ها درجایی استفاده نمی‌شود.

*اساتید باید تبیین‌گر مباحث و گره‌های اقتصادی باشند

وی با اشاره به نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی در جامعه و با تأکید بر اینکه اساتید باید تبیین‌گر و روشنگر عرصه اقتصادی همچون سایر علوم باشند گفت: در مباحث اقتصادی و نوسانات فعلی بازار و تناقض‌های موجود این اندیشه اساتید است که می‌تواند چاره‌ساز باشد.

مسئول بسیج اساتید سپاه قدس گیلان با تاکید بر اینکه دانشگاه و نخبگان بسیجی ازجمله اساتید باید در تبیین و روشنگری مواضع اقتصادی بیشتر ورود کنند افزود: اساتید در بحبوحه‌ها و تنگناهای انقلاب اسلامی باید اندیشه‌های خود را در راستای تعدیل مشکلات ازجمله مباحث اقتصادی به کار بگیرند تا به‌جای اینکه مردم در فشارهای اقتصادی به دنبال خرید سکه و افزایش نگرانی و به دنبال آن افزایش گرانی‌ها باشند فضا را به سمت آرامش ببرند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور گیلان با تاکید بر اینکه جهت‌گیری تفکرات و رویکرد مردم باید بر اساس اندیشه ورزی دانشگاهیان و اساتید باشد گفت: اساتید باید در همه موارد ازجمله مباحث سیاسی و انتخابات وارد شوند و معیارها را برای مردم تشریح و تبیین کنند تا پس از انتخابات و فرستادن نمایندگی به یکی از کرسی‌های پارلمانی مردم احساس ناامیدی نکنند.

وی با تاکید بر اینکه اساتید باید به‌گونه‌ای عمل کنند تا افراد توانمند و در تراز انقلاب اسلامی که دلسوز مردم هستند وارد میدان شوند خاطرنشان کرد: اگر در برخی مواقع مشاهده می‌شود که عده‌ای بر موج‌ها سوار می‌شوند و کرسی‌های را به‌ناحق در اختیار می‌گیرند این نشان می‌دهد که اساتید نقش خود را به‌درستی ایفا نکرده‌اند و بر گرده مردم سوار شده‌اند و بر آن‌ها حکومت می‌کنند.

مسئول بسیج اساتید سپاه قدس گیلان با تاکید بر اینکه تمام توان و انگیزه خود را برای این‌که شایستگی‌ها و هنجارهای انقلابی در جامعه نهادینه شود از ظرفیت اساتید بسیجی به کار می‌گیرد گفت: در گذشته ساختار با سازوکارهای مشخص فیزیکی و معنوی در بسیج اساتید سپاه قدس گیلان شکل‌گرفته است اما باید با تلاش و همت مضاعف آن را بسط داد و در حوزه تولید اندیشه و تفکر گام‌های بلند و اساسی برداشت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور گیلان با تاکید بر اینکه دانشگاه و اساتید باید بر اساس معیارهای انقلاب اسلامی و اساس آن گام بردارند و در راستای نیازهای جامعه تلاش کنند خاطرنشان کرد: تاکنون نشست‌هایی را با نماینده محترم ولی‌فقیه در استان گیلان و مدیران عالی استان در راستای به‌کارگیری از ظرفیت علمی دانشگاهیان برگزارشده و در تلاش هستیم تا بسیج اساتید در همه عرصه‌ها صاحب‌نظر و پیشرو باشد.

میرزایی فشالمی با اشاره به اینکه کسی که بیمار می‌شود به پزشک مراجعه می‌کند و در حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باید به مرجع آن‌ها که اساتید هستند مراجعه شود گفت: جامعه فعلی ایران ازجمله استان گیلان با توجه به اینکه در بستری از ذخایر و منابع عظیم زیرزمینی و معدنی خوابیده با مشکلات و بیماری‌های اقتصادی مواجه است که کلید آن در دست اساتید و اندیشمندان ایرانی است.

*بهره‌گیری علمی از ظرفیت‌ها و منابع خدادادی گیلان برای توسعه لازم است

وی با بیان اینکه کشور جمهوری اسلامی ایران کشوری چهارفصل است و همه جور منابع و اقلیم در آن به‌صورت خدادادی وجود دارد گفت: از گرم‌ترین نقطه کره زمین که کویر لوت باشد تا سرسبزترین جنگل‌های دنیا که در جنگل‌های شمال هستند در کشور وجود دارد اما لازم است به‌صورت علمی و تخصصی از ذخایر و منابع به کار گرفته و ثروت‌های ما در راستای رشد و تعالی کشور هزینه شود.

مسئول بسیج اساتید سپاه قدس گیلان با اشاره به بحران مدیریتی در کشور ازجمله در استان گیلان گفت: مرجع پاسخگویی به سؤالات و شبهاتی که در عرصه‌های مختلف به وجود می‌آید دانشگاه و اساتید باید به سؤالات که در اذهان عمومی و جامعه به وجود می‌آید پاسخ دهند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور گیلان با بیان اینکه کشور با مشکلات و بیماری‌های فراوان روبروست اما متأسفانه از سوی حاکمیت دست یاری به سویت دانشگاهیان و نخبگان دراز نمی‌شود گفت: همه قوا ازجمله دستگاه اجرایی و قوه مقننه باید از دانشگاهیان که دائیه دار تولید فکر و اندیشه هستند برای رهایی از مشکلات کشور ازجمله مباحث اقتصادی کمک بخواهند و دانشگاه‌ها نیز به آن‌ها کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات