خبرهای داغ:
تاثیر تغییرات نرخ ارز بر قیمت لوازم خانگی داخلی و خارجی غیر قابل انکار است. قیمت محصولات لوازم خانگی به طور معمول با افزایش نرخ ارز افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۹۰۲۸۱۴۹
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
ارز ونوسانات آن از پارامترهای گرانی قیمت لوازم خانگی + مصاحبه با رئیس صنف لوازم خانگی سمنان 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از سمنان؛ لوازم خانگی از سری کالاهایی است که این روزها مستعد تغییرات قیمت به دلایل گوناگون است. از آنجا که بخشی از نیاز داخلی در این حوزه را کالای وارداتی و کالای قاچاق تامین می‌کند، روند تغییرات نرخ ارز یکی از دلایلی است که می‌تواند موجب تغییراتی در این بخش شود. علاوه بر این اخیرا خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی به گوش می‌رسد، این خبر در صورت صحت می‌تواند آثار خوبی بر شرکت‌های لوازم خانگی بگذارد. در این گزارش به صحت و سقم این اخبار می‌پردازیم و وضعیت صنعت لوازم خانگی و تاثیر نرخ ارز بر این صنعت را بررسی می‌کنیم. پس از آن طس مصاحبه با رئیس صنف فروشندگان لوازم خانگی سمنان مصاحبه ای انجام پذیرقته که درآن روند تاثیرات نرخ ارز بر خرید و فروش لوازم خانگی بررسی و به گفت و گو پرداخته شده است.

افزایش 15 درصدی قیمت‌ها در سال 97 ‌

در 22 اسفند سال گذشته، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، محمد‌رضا دیانی‌ از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی در سال ۱۳۹۷ خبر داد. وی پیرامون افزایش قیمت‌ها و چرایی آن می‌گوید: «برای اینکه بتوانیم نسبت به سال گذشته سهم مواد خود را در قیمت تمام شده داشته باشیم، باید سود ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی مدنظر قرار گیرد و با توجه به اینکه در سال جاری به‌‌رغم شرایط سخت موجود تولیدکنندگان لوازم خانگی با همان نرخ‌های قبلی کار خود را ادامه داده‌اند، ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به قیمتی که باید در بازار داشته باشیم عقب هستند و به طور حتم با توجه به شرایط سخت موجود این تداوم ادامه نخواهد داشت و با آغاز سال آتی شاهد رشد قیمت در این حوزه خواهیم بود.»

چندی پیش از آن در اواسط بهمن ماه رئیس اتحادیه لوازم خانگی، محمد طحان‌پور، پیرامون افزایش قیمت لوازم خانگی گفته بود: «قیمت لوازم خانگی تا آخر فروردین ماه 97 افزایش نمی‌یابد و شرکت‌هایی که در این ایام اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند باید به قیمت‌های گذشته برگردند، در غیر این‌صورت با متخلفان برخورد می‌شود.»

آیا شرکت‌های لوازم خانگی داخلی قیمت‌های خود‌ را افزایش داده‌اند؟ این افزایش قیمت چه آثاری بر میزان فروش لوازم خانگی خواهد داشت؟

حمیدرضا غزنوی درباره افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی و وارداتی در بازار مصرف، ضمن تایید عدم افزایش قیمت‌ها تا پایان فروردین ماه، افزایش 5 تا 8 درصدی قیمت لوازم خانگی داخلی و بیش از 10 درصدی لوازم خانگی خارجی را تایید کرد.

میزان افزایش قیمت‌ها تا فروردین ماه در آمار منتشر شده پاره‌ای از شرکت‌ها نیز قابل مشاهده است. آمار زیر از صورت فعالیت یک ماهه و صورت‌های مالی شرکت‌ها منتج شده است که در برخی از کالا‌ها افزایش قیمت و در برخی کاهش قیمت نسبت به ماه‌های قبل قابل مشاهده است و روند افزایش قیمت یکسانی را نمی‌توان یافت.

متوسط قیمت فروش بر اساس صورت فعالیت ماهانه و صورت مالی سالانه‌‌‌ لابسا

آ1

متوسط قیمت فروش بر اساس صورت فعالیت ماهانه و صورت مالی سالانه‌‌ لبوتان

ب1

نکته جالب توجه این است که افزایش پنج تا هشت درصدی قیمت با قول رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی مبنی بر افزایش حداقل 15 درصدی فاصله داشته و این صنعت در ادامه سال نیز باید افزایش قیمت را تجربه کند.

بررسی تغییر قیمت‌ها در بازار

اما در میان لوازم خانگی موجود در بازار نیز روند تغییر قیمت‌ها را می‌توان مشاهده کرد. روند ثبات قیمت تا پایان فروردین ماه به وضوح قابل مشاهده است به طوری که هیچ افزایش قیمتی نسبت به اسفند ماه صورت نگرفته است اما در اردیبهشت ماه افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت نسبت به ماه قبل روی‌ داده که به نوعی تاییدی بر سخنان حمید‌رضا غزنوی است.

قیمت تعدادی از لوازم خانگی موجود در بازار‌(میلیون ریال)

کالا

دی

بهمن

اسفند

فروردین 97

اردیبهشت 97

ماشین لباسشویی سامسونگ مدل Q1469 با ظرفیت 8 کیلوگرم نقره‌ای

 

32.19

32.19

32.19

32.19

39.9

ماشین لباسشویی ال‌جی مدل WM-L1050S ظرفیت 10.5 کیلوگرم سفید

 

37.9

37.9

36.9

36.9

39.8

یخچال و فریزر سامسونگ مدل HM34 سفید

 

62.4

65

65

65

71.2

یخچال و فریزر ال‌جی مدل  SXP45 سفید

 

79.1

85.9

82.4

82.4

90.7

تلویزیون ال‌ای‌دی ال‌جی مدل 43LJ52100GI  سایز 43 اینچ

 

17.9

18.5

17.9

19.2

20.8

تلویزیون ال‌ای‌دی هوشمند پاناسونیک مدل 43 DS630R  سایز 43 اینچ

 

28.1

28.1

28.1

28.1

30.9

 

رابطه نرخ ارز و قیمت محصولات لوازم خانگی‌

تاثیر تغییرات نرخ ارز بر قیمت لوازم خانگی داخلی و خارجی غیر قابل انکار است. قیمت محصولات لوازم خانگی به طور معمول با افزایش نرخ ارز افزایش می‌یابد. از آنجا که بخشی از مواد مصرفی تولیدکننده‌های لوازم خانگی وارداتی است، با افزایش نرخ ارز هزینه واردات این تولیدکننده‌ها افزایش می‌یابد بنابراین هزینه تمام شده تولید لوازم خانگی داخلی افزایش می‌یابد و این امر می‌تواند منجر به افزایش قیمت کالای داخلی شود. از طرف دیگر افزایش نرخ ارز باعث بیشتر شدن هزینه واردات می‌شود و بدین صورت قیمت لوازم خانگی خارجی نیز افزایش می‌یابد.‌ در نمودار زیر روند تغییرات نرخ دلار و قیمت برخی لوازم خانگی داخلی را مشاهده می‌کنید.

لوازم

شرکت‌های لوازم خانگی در بورس ‌

در این بخش به معرفی چند شرکت تولید لوازم خانگی فعال در بورس می‌پردازیم و نشان می‌دهیم که تاثیر رویداد‌های ذکر شده در مجموع باعث افزایش سود در شرکت‌های بورسی، به خصوص دو شرکت لبوتان و لابسا، شده است. فعالیت و محصولات شرکت‌های اصلی این حوزه که در بازار سهام پذیرفته شده‌اند به این شرح است:

نماد

توضیحات

لابسا

مهم‌ترین محصولات شرکت «آبسال» کولر آبی، ماشین لباسشویی و بخاری گازی است. سطح فروش لابسا قابل توجه است.

لبوتان

مهمترین محصولات شرکت «گروه‌ صنعتی‌بوتان‌» آبگرمکن، شوفاژ، رادیاتور و رادیاتور حوله‌ای است. سطح فروش این شرکت بسیار قابل ملاحظه است.

لخزر

مهم‌ترین محصولات شرکت «پارس‌خزر» محصولات سرمایشی گرمایشی، پخت و پز و غذاسازها هستند. شرکت به لحاظ تولید سطح تولید بالایی دارد.

لپارس

در طی چند سال گذشته شرکت «پارس الکتریک» تولید خاصی نداشته است. از سال 95 این شرکت تولید تلویزیون LED را شروع کرده است که البته سطح تولید بالایی هم نداشته است.

لازما

این شرکت از سال 93 هیچ فروشی را ثبت نکرده است ولی در گذشته محصولات آن کولر آبی و بخاری و آبگرمکن گازی ایستاده بوده است.

لخانه

شرکت لوازم خانگی پارس تولید انواع لوازم خانگی از جمله یخچال و فریزر و جارو برقی و ماشین لباسشویی و کولر آبی را بر عهده دارد.

لسرما

شرکت سرما‌آفرین تولید دستگاه‌های تهویه مطبوع صنعتی را بر عهده دارد که چیلر، فن‌کوئل، کندانسور، هواساز و پکیج از تولیدات این شرکت اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حال به تاثیر افزایش حداقلی قیمت که 15 درصد اعلام شده و افزایش نرخ ارز در درآمد‌های شرکت می‌پردازیم مبنای محاسبات عملکرد 6 ماهه یا 3 ماهه 96 شرکت‌های لوازم خانگی است. از آنجا که هر شرکت در زمان ارائه صورت عملکرد خود نرخ متفاوتی را برای ارز در نظر گرفته بود، تاثیر افزایش قیمت برای هر یک متفاوت است. نتایج جدول حاکی از افزایش سود شرکت‌های بورسی بررسی شده است، سود 263 میلیارد ریالی لبوتان در بین شرکت‌های بررسی شده بالاترین مقدار است. کمترین سود هم مختص لپارس است. نکته جالب پیرامون لپارس عدم تاثیر‌پذیری مستقیم از تغییرات نرخ ارز است. نکته قابل مشاهده دیگر اثر منفی افزایش نرخ ارز و اثر مثبت افزایش قیمت فروش است.

 

نماد

درآمد فروش داخلی  (میلیارد ریال)

درآمد فروش خارجی (میلیارد ریال)

ماده اولیه وارداتی

(میلیارد ریال)

نرخ ارز موجود در صورت مالی برای واردات مواد (ریال)

نرخ ارز موجود در صورت مالی برای صادرات کالا (ریال)

درصد افزایش نرخ ارز نسبت به نرخ صورت مالی

اثر افزایش 15 درصدی قیمت (میلیارد ریال)

اثر افزایش نرخ ارز (میلیارد ریال)

تاثیر کل (میلیارد ریال)

لابسا

595

92

133

46950(یورو)

46950(یورو)

7

89

41-

48

لبوتان

2672

234

1094

43174(یورو)

43360(یورو)

16

401

138-

263

لخزر

647

2

58

40000(یورو)

37254(دلار)

25

97

14-

83

لپارس

2

0

0

-

-

0

0.3

0

0.3

لسرما

46

0

3

70383

-

68-

6.9

2

8.9

 

همان‌طور که بیان شد افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت فروش لوازم خانگی اثراتی را بر این صنعت خواهد گذاشت که در مجموع این اثرات منجر به رشد درآمد شرکت‌ها خواهد بود‌.

لوازم خانگی گران شد

رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز از افزایش حدود ۶ درصدی قیمت لوازم خانگی به دنبال افزایش نرخ دلار در هفته‌های اخیر خبر داد و تصریح کرد که این افزایش قیمت، رکود در بازار را تشدید خواهد کرد. محمد طحان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: قیمت کالاهای مواد اولیه تولید داخل مثل فولاد، مس و محصولات کارخانه‌های مادر افزایش یافته است و تولیدکنندگانی که این مواد را خریداری می‌کنند می‌گویند به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه مجبور هستند که کالاهایشان را گران کنند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی و آشپزخانه گفت:

نوسانات بازار ارز تاثیر مستقیم بر بالا بردن هزینه تولید و قیمت تمام شده کالاها دارد.

فریدون نصیری رئیس اتحادیه لوازم خانگی و آشپزخانه در گفت‌وگو با سرویس خبری بسیج علمی با اشاره به اینکه همچنان بازارلوازم خانگی در رکود قرار دارد، اظهار کرد: قدرت خرید مردم نسبت به گذشته کاهش چشم گیری یافته است به همین سبب بخش زیادی از واحدهای صنفی در شرایط کسادی قرار گرفته اند.

وی در ادامه افزود: افزایش قیمت کالاهای موجود در بازار در گذشته محرک مردم برای خرید بود اما هم اکنون بالا رفتن قیمت تنها سبب می شود تا شدت رکود حاکم بربازار بیشتر شود.

نصیری با اشاره اینکه نوسانات بازار ارز یکی از دلایل تاثیرگذار بر شرایط بازار کشور است، تصریح کرد: متاسفانه عوامل زیادی بر افزایش و کاهش نرخ ارز در کشور تاثیر گذار است و این امر موجب می شود تا تولیدکنندگان صنف لوازم آشپزخانه را با مشکلات زیادی مواجه کند. مواد اولیه مورد استفاده تولیدکنندگان این صنف آهن آلات، مواد پلاستیکی و پتروشیمی است و تمامی این موارد در بورس عرضه می شود و با توجه به اینکه قیمت این اقلام براساس قیمت جهانی است؛ نوسانات بازار سبب می شود تا نرخ آهن آلات، مواد پلاستیکی و پتروشیمی هم دستخوش تغییر قرار گیرد به همین سبب افزایش قیمت مواد اولیه مورد استفاده تولیدکنندگان، تاثیر مستقیمی بر بالارفتن هزینه تولید و قیمت تمام شده کالا دارد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی و آشپزخانه ادامه داد: نوسانات بازار، بالا بودن هزینه تولید و قیمت تمام شده کالاها سبب می شود تا شرایط لازم برای ورود تولیدات داخلی در بازارهای جهانی و صادرات ایجاد نشود.

این عضو اتاق اصناف در خاتمه یادآور شد: اگرچه تولیدکنندگان با یک بسته کامل مشکلات نظیر بهره بانکی، مالیات، بیمه و نوسانات بازار ارز روبه رو هستند اما باید با برنامه ریزی محصولات با کیفیت با قیمت مناسب در بازار عرضه کنند تا مردم به سراغ خرید کالای داخلی بروند.

رئیس صنف فروشندگان لوازم خانگی سمنان

نوسانات نرخ ارز از عوامل مهم و تاثیرگذار در قیمت تمام شده ی کالاها و لوازم خانگی است.

علی اکبر صیادجو رئیس صنف فروشندگان لوازم خانگی سمنان در گفت و گو با خبرنگار سرویس خبری بسیج علمی استان سمنان اظهارداشت:هنگامی که مولفه های قیمت تمام شده ی یک کالا و یا خدمات را بررسی می نمائیم مشاهده می شود که چندین عامل مهم بر روند افزایش قیمت آن تاثیردارد که یکی ازآن ها قیمت ارز است.

وی گفت: هنگامی که قیمت ارز افزایش می یابد و تغییر می کند این نوسان به قیمت اکثر کالاهای بازار تسری داده خواهد شد.سال 96 قیمت ارزی که به صورت روان مبادله میشد در سطح بازار بین 3200تا 3400و نهایتا3500تومان بود که این قیمت در حال حاضر بصورت رسمی 4206تومان به میزان 20درصد بر قیمت کالاها تغییر حاصل می نماید که عیناً به قیمت تمام شده ی کالا برخواهد گشت.

وی در ادامه افزود:در حال حاضر با افزایش 20درصدی قیمت ارز کالاهای لوازم خانگی نسبت به سال گذشته ودر همین دوماه اخیر بطور متوسط 12تا 15درصد افزایش قیمت را شاهد هستیم.

اگر دولت به تعهدات اقتصادی خودش در زمینه ی نرخ ارز عمل کند این افزایش قیمت تا حدودی کنترل خواهد شد ولی متاسفانه درحال حاضر مبلغ ارز دولتی بصورت کامل و شفاف برای تولید کنندگان اختصاص پیدا نکرده است و آنها را به خرید و فروش تواتری ارز اجبار و مکلف ساخته اند بگونه ای که تعدادی از صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خودشان راباید در سامانه ای ثبت نمایند واز طرفی متقاضیان ارز باید تقاضایشان را ثبت نمایند تا بتوانند واردکنندگان از صادرکنندگان براساس دستورالعمل بانک مرکزی با همان قیمت و نرخ ارز دولتی ارز خودشان را تحویل بگیرند.باتوجه به اینکه اعتماد و اطمینان کافی از این سیستم وجود ندارد مشکلاتی را در ابتدای این طرح برای دو طرف مبادله کننده ارز ایجاد نموده است.

رئیس صنف لوازم خانگی سمنان با بیان مولفه های دیگر تاثیرگذار بر قیمت کالا و لوازم خانگی افزود : یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت کالای خانگی تعرفه های گمرکی است که در چند روز اخیر با هدف حمایت از کالای داخلی افزایش یافته است در نتیجه کالاهای وارداتی با افزایش قیمت روبرو شده اند.

وی ابراز داشت:نرخ خدمات (مانند آب وبرق و هزینه های جاری)نیز ازجمله مواردی است که بر قیمت ها تاثیرگذار است و با توجه به اعلام صورت گرفته و افزایش حامل های انرژی قیمت ها تحت تاثیر قرار می گیرند و خواهند گرفت.بحث حمل و نقل و ترابری در حمل کالاها نیز ارتباط مستقیم با افزایش قیمت کالا دارد و همانطور که در این روزهای اخیر شاهد  بودیم علیرغم اینکه وزارت راه افزایش 20درصدی تعرفه ها را اعلام نمود این مورد نیز مزید بر علت خواهد بود.

وی گفت:نکته قابل توجه این است که با افزایش قیمت برخی کالاها در بازار بخشی از جامعه که تاثیرپذیری آنها از این افزایش قیمت ها کمتر است  به جهت آنکه از این چرخه عقب نمانند بصورت خود اختیار و بدون علت توجیه اقتصادی وارد این چرخه شده و شرایط روانی را تشدید می نمایند .

صیادجو با ابراز تاسف از وضع شرایط کنونی قیمت ها گفت:پس از گذشت ماه مبارک رمضان افزایش قیمت ها و یابه اصطلاح سونامی افزایش قیمت ها ادامه خواهد داشت اگر چنانچه قرار باشد تمام عملکردهای اقتصادی دولت به این حالت باقی بماند و در غیر این صورت شرایط بهتر خواهد شد.

ارسال نظرات