پادگانه در بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی 19/
مدیر ارشد ریسک کامرشین بانک اینترنشنال گفت:پیاده سازی استاندارد IFRS۹ با چالش‌های کلان روبرو است
کد خبر: ۹۰۲۸۰۵۷
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
 
 

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری بسیج،  یوسف پادگانه در دومین روز بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی: اصلاحات ساختاری برای ثبات مالی با ارائه در حوزه گزارشگری مالی با توجه به IFRS۹  افزود: بسیاری از کشورهای دنیا به سوی استاندارد IFRS  حرکت کردند و ایران نیز از سال ۲۰۱۶ فعالیت با این استاندارد را شروع کرده است.

وی ادامه داد: استاندارد بین المللی گزارشگری مالی IFRS۹ در زمان بحران های سال ۲۰۰۹ آغاز و این پروژه در سال ۲۰۱۴ آماده و در اولین روز سال ۲۰۱۸ میلادی اجرایی شد. این استاندارد جایگزین استاندارد بین المللی حسابداری IAS۳۹ است.

مدیر ارشد ریسک کامرشین بانک اینترنشنال درخصوص بخش های اصلی IFRS۹ گفت: طبقه بندی و اندازه گیری، کاهش ارزش و مصون سازی حسابداری از جمله بخش های IFRS۹ است و این استاندارد بدنبال تغییر اساسی نحوه محاسبه زیان مورد انتظار است. در حقیقت IFRS۹ به معنای پیوند زیان و حسابداری است و باعث تغییرات استراتژیک و عملیاتی در سطح نظام بانکی می شود.

وی تاکید کرد: هزینه پیاده سازی و اجرایی این استاندارد در بانک های بزرگ نزدیک به ۱۰ میلیون دلار است. در ایران به دلیل اینکه محصولات سیستم بانکی در نسخه اولیه قرار دارند و ساده هستند پیاده سازی این استاندارد راحت تر است.

پادگانه درباره پیش بینی های انجام شده برای IFRS۹ گفت: در اروپا پیش بینی شده است تا در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی یک تریلیون دلار پیاده سازی این استاندارد هزینه دارد.

مدیر ارشد ریسک کامرشین بانک اینترنشنال با بیان اینکه چالش های پیش روی در سطح نظام بانکی با IFRS۹ کلان است، اظهار داشت: در بحث استراتژیک، گران شدن منابع، کاهش توان وام دهی بانک ها، تاثیر فوری منفی برآورده صاحبان سهام، هزینه بالا و نوسالات درآمدی از جمله چالش های این استاندارد است. همچنین در زمینه عملیاتی داده ها و مدل سازی، زیرساخت ها، پیچیدگی ها و طولانی بودن پیاده سازی و نیروی انسانی محدود  از دیگر مشکلات به شمار می رود.

ارسال نظرات