«خاطرات سفیر» نوشته نیلوفر شادمهری از تجربه زندگی در فرانسه به عنوان یک زن محجبه پرفروش‌ترین کتاب انتشارات سوره مهر در ماه‌های اخیر است. تاکنون ۶۰ هزار نسخه از این اثر روانه بازار کتاب شده است.
کد خبر: ۹۰۲۸۰۳۲
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، «خاطرات سفیر» دربردارنده خاطرات دانشجوی مسلمانی است که در فرانسه با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شود که رعایت حجاب یکی از آنهاست. تصور ذهنی نادرست مردم فرانسه از اسلام و مسلمان و وجود صدها پرسش‌ و باور در این زمینه، کار را برای او که رعایت ارزش‌های دینی را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهد، دشوار می‌کند. شادمهری در این اثر که حاصل یادداشت‌های او در دوران دانشجویی‌اش در فرانسه است، تصویری کوتاه اما گیرا از فضای جامعه فرانسه و باورهای آنها در قبال مسلمانان نشان می‌دهد. راوی این کتاب، دختری است که در آرزوی تحصیل در یکی از دانشگاه‌های مهم فرانسه راهی این کشور می‌شود، اما صرفاً به دلیل رعایت حجاب و التزام به قوانین اسلام، دانشگاه از پذیرش او منصرف شده و او به اجبار در دانشگاه دیگری ادامه تحصیل می‌دهد. او که برای تحصیل به کشور دیگری سفر کرده بود، حالا در یک دوراهی قرار می‌گیرد.

شادمهری در دوران دانشجویی یادداشت‌های کوتاهی را در وبلاگی به نام «سفیر» از تجربیاتش منتشر می‌کرد که بازخورد خوبی داشت. به گفته او گاه حتی در برخی از پست‌ها، 500 کامنت از تشویق تا تحقیر نوشته و منتشر می‌شد. برداشت‌های نادرست فرانسوی‌ها و حتی مسلمانان این کشور از ایران و اسلام انگیزه مطالعه و بحث در این زمینه را در شادمهری ایجاد کرد؛ چرا که او به این نتیجه رسیده بود که بیش از آنکه او را به عنوان یک دانشجو ببینند، به عنوان «ایران» می‌بینند که باید پاسخگو باشد.

کتاب شادمهری پس از تأکید مقام معظم رهبری بر مطالعه این اثر توسط بانوان، مورد توجه مخاطبان قرار گرفته به طوری که تنها در ایام برگزاری سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب دوبار تجدید چاپ شد. به گفته انتشارات سوره مهر، این اثر از ابتدای سال تاکنون جزو پرفروش‌ترین کتاب این انتشارات بوده و هم‌اکنون چاپ 24 این اثر روانه بازار نشر شده است.

ارسال نظرات