خبرهای داغ:
مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه سال گذشته 8 میلیارد و 935 میلیون تومان اعتبار برای مکانیزاسیون شهرستان در نظر گرفته شد که 4 میلیارد و 212 میلیون آن جذب شده است، گفت: امسال نیز حدود 6 میلیارد و 735 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و محدودیتی برای پرداخت به متقاضیان نداریم.
کد خبر: ۹۰۲۷۸۵۳
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷

تخصیص 6 میلیارد و 735 میلیون تومان برای مکانیزاسیون شهرستان ملایربه گزارش خبرگزاری بسیج از ملایر، علی مروت امیری در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه‌های این هفته بیان داشت: کشاورزان قشر زحمت کش جامعه هستند که خدمتگزار کشور بوده و قسمتی از اقتصاد کشور بر دوش این عزيزان است و جهاد کشاورزی وظیفه خدمت به کشاورزان و کشور را دارد تا تولید امنی برای کشور داشته باشیم.

وی افزود: اصل و اساس ما ترویج صحیح کاشت محصولات با کیفیت و به صرفه برای کشور است و باید الگوسازی شود که در تنگناها کمک کشاورزان و کشور باشیم تا کشور را در گرداب‌های اقتصادی یاری دهند.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر تصریح کرد: جهاد کشاورزی در چند وجه همراه کشاورزان است که دامداری، زراعت و کشاورزی از جمله آنها است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 21 هزار و 318 هکتار باغات در شهرستان ملایر وجود دارد، عنوان کرد: از این میزان 10 هزار و 542 هکتار باغات انگور، 3 هزار و 589 هکتار باغات گردو، 3 هزار و 460 هکتار باغات بادام و یک هزار و 744 هکتار نیز باغات میوه‌های هسته دار و... است.

امیری همچنین میزان اراضی زیر کشت گیاهان یک ساله را نیز در بخش آبی و دیم 60 هزار و 710 هکتار شامل 18 هزارهکتار اراضی آبی و 42 هزار و 353 هکتار اراضی دیم برشمرد و گفت: 27 هزار و 400 هکتار نیز آیش داریم.

وی با بیان اینکه در بحث تولید انگور سالانه حدود 230 هزار تن انگور در شهرستان تولید می‌شود، افزود: میزان برداشت از هر هکتار تقریبا 22 تن است که در سال گذشته یک باغدار نمونه ملایری از هر هکتار 110 تن برداشت کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه هدف جهاد کشاورزی شهرستان این است که میزان تولید انگور را حداقل از 22 تن به 44 تن برساند، تصریح کرد: اگر بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم علاوه بر درآمدزایی برای کشاورزان و چرخه تولید بیشتر می‌توان چرخه تولید کارخانه‌های کشمش را نیز بالا ببریم.

وی افزود: هدف ما بیشتر کیفیت بخشی باغات ملایر است تا بتوانیم با بالا بردن کیفیت محصول انگور صادرات محصول را نیز بیشتر کنیم.

امیری اضافه کرد: از انگور تولید شده شهرستان 9 درصد به صورت تازه خوری، 74 درصد تولید کشمش و ما بقی نیز به سایر مشتقات تبدیل می‌شود.

* تولید سالانه 12 هزار تن گردو در ملایر

وی با بیان اینکه چند طرح پیشنهادی در باغات انگور شهرستان داده شده است، گفت: قطره‌ای کردن آبیاری در باغات به صورت یک طرح 5 ساله برای همه باغات انگور با کمک بلاعوض دولت و داربستی کردن باغات در حداقل 5 هزار هکتار از باغات، طرح مقاومت با آفات، تغذیه باغات و همچنین بهداشتی کردن انگور با استفاده از سبد برای بالا بردن بهداشت و کیفیت انگور که قرار است 2 میلیون سبد برای این طرح اختصاص پیدا کند از جمله طرح‌های پیشنهادی بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه سالانه 12 هزار تن گردو در ملایر تولید می‌شود، گفت: اجرای طرح سر شاخه کاری باغات گردو از پایان سال گذشته و اوایل سال جاری با 630 اصله و یک هزار و 607 پیوندک شروع شده که در راستای مبارزه با آفات و کرم خزاط تاکنون اقدامات خوبی انجام شده که از جمله آن می‌توان نصب فرمون در باغات گردو اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 100 هکتار سطح زیرکشت زعفران، 80 هکتار سطح زیرکشت گل‌محمدی و 56 هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی است و در کنار آنها صنایع تبدیلی مربوطه نیز در حال راه‌اندازی است، گفت: هدف ما تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم آب بر است و طی سال‌های اخیر نیز با استقبال خوبی از سوی کشاورزان همراه بوده است.

امیری با اشاره به اینکه شهرستان ملایر در بسیاری از محصولات باغی رتبه برتر را در استان دارد، گفت: در بخش بادام نیز سالانه بیش از 2 هزار تن بادام در شهرستان تولید می‌شود.

وی همچنین با اشاره به برداشت محصول گندم و جو از تیر ماه در شهرستان از پیش بینی برداشت حدود 55 هزار تن گندم در ملایر در سال جاری خبر داد و گفت: پیش بینی برداشت جو نیز 25 هزار تن است که هر دو محصول طبق پیش بینی نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد دارد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه 4 مرکز خرید تضمینی گندم برای شهرستان پیش بینی شده است، گفت: سه مرکز خرید و سیلوی 16 هزار تنی سامن در نظر گرفته شده که گندم کشاورزان را با قیمت تضمینی علی الحساب هر کیلو یک هزار و 300 تومان خریداری می‌شود.

وی تعداد دستگاه‌های تراکتور را نیز 4 هزار و 282 دستگاه و تعداد دستگاهای کمباین بومی را نیز 60 دستگاه دانست و افزود: در سال گذشته 8 میلیارد و 935 میلیون تومان اعتبار برای مکانیزاسیون شهرستان در نظر گرفته شد که 4 میلیارد و 212 میلیون آن جذب و امسال نیز حدود 6 میلیارد و 735 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و محدودیتی برای پرداخت به متقاضیان نداریم.

* 500 هزار تن میزان تولید محصولات زراعی و باغی کشاورزی ملایر

امیری همچنین تعداد واحدهای مرغ گوشتی شهرستان را نیز 59 واحد دانست و افزود: ظرفیت تولید این واحدها 817 هزار قطعه و 2 میلیون و 600 هزار قطعه جوجه ریزی در سال است.

وی تصریح کرد: 35 واحد مرغداری کارتی با پروانه نیز داریم که ظرفیت تولید آن در سال 500 هزار قطعه بوده و در کل جمع تولید سالانه گوشت سفید شهرستان 7 هزار تن است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر تعداد واحدهای مرغ تخم گذار را نیز 8 واحد دانست و گفت: تولید سالانه تخم مرغ شهرستان 3 هزار و 500 تن است.

وی با اشاره به تعداد واحدهای گاو شیری صنعتی شهرستان ادامه داد: 52 واحد با ظرفیت 9 هزار راس در سطح شهرستان در بخش گاو شیری، سنتی و صنعتی 50 هزار راس گاو وجود دارد که تولید سالانه شیر در شهرستان 65 هزار تن است.

امیری در ادامه با بیان اینکه تعداد واحدهای پرورش ماهی نیز در سطح شهرستان 58 واحد است، گفت: سالانه 510 تن ماهی در سطح شهرستان تولید می‌شود.

وی میزان تولید محصولات زراعی و باغی کشاورزی شهرستان را حدود 500 هزار تن دانست و گفت: در هفته جهاد کشاورزی امسال نیز برنامه‌های مختلفی درشهرستان در حال انجام است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر دیدار با امام جمعه جمعه و مسئولان شهرستان، غبارروبی گلزار مطهر شهدا، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، افتتاح و کلنگ زنی طرح‌های تولیدی، کشاورزی و خدماتی شامل آبیاری بارانی، لایه روبی قنوات، واحد پرورش ماهی و.... را از برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی در ملایر برشمرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات