خبرهای داغ:
فرماندار مراغه در نشست بررسی مشکلات طرح ساماندهی محوطه برج های تاریخی این شهرستان، از فرصت یک ماهه برای انجام کاوش ها در اطراف برج های تاریخی کبود و مدور این شهر خبرداد و گفت: میراث فرهنگی مسئول انجام این کاوش ها بوده و هزینه آن از سوی شرکت عمران و بهسازی پرداخت می شود.
کد خبر: ۹۰۲۷۸۳۸
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حمید شکری افزود: همه دستگاه های اجرایی شهرستان هم موظف اند در تملک و مرمت خانه های تاریخی اطراف این برج ها همکاری های لازم و کافی را با شرکت عمران و بهسازی انجام دهند و این شرکت حداکثر ظرف 15 ماه آینده باید خانه های تاریخی محمدی و خدایارنژاد را تملک و مرمت کند.
وی بر ضرورت اجرای طرح مشبک آجری در سه ضلع محوطه برج های تاریخی مراغه از سوی شرکت عمران بهسازی تاکید کرد و گفت: اجرای این طرح یکی از مهمترین مصوبه ها در طرح ساماندهی برج های تاریخی مراغه است که موجب ایجاد فضای تاریخی در اطراف آن ها می شود.
شکری افزود: به موجب پیوست فرهنگی این طرح، تعهدات فازهای سه و چهار همزمان با اجرای پروژه نیز شروع می شود.
وی به صورت جلسه 11 بندی بررسی وضعیت موقعیت برج های سوم و چهارم نیز اشاره کرد و افزود: این صورتجلسه توسط میراث فرهنگی و در راستای حل و فصل مفاد آن پیگیری و نتیجه ظرف چند روز آینده به فرمانداری اعلام شود.
طرح ساماندهی محوطه برج های تاریخی مراغه به منظور توسعه محوطه این دو اثر تاریخی از سال 1377 آغاز شده است.
گنبد کبود (گؤی گونبز) از بناهای دوره سلجوقیان در منطقه مرکزی شهر مراغه بوده و تزیینات به ‌کار رفته در این بنا در مقایسه با سایر بناهای دوره سلجوقیان و ایلخانان مغول کم ‌نظیر است.
درباره زمان احداث این گنبد نظرات دیگری نیز وجود دارد عده ‌ای آن‌ را مربوط به‌ زمان مغول دانسته و عده‌ ای تاریخ بنای برج را مربوط به قبل از هلاکوخان در دوره ایلخانی ذکر کرده‌ اند.
این اثر تاریخی در 15 دی سال 1310 هجری شمسی به شماره ثبت 135 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
برج مدور( یومورو گونبز) نیز از بناهای ساخته ‌شده در دوره سلجوقیان در شهر مراغه بوده که در فاصله 10متری شمال گنبد کبود قرارگرفته‌ است.
بر روی کتیبه برج به خط کوفی تاریخ احداث بنا سال 563 هجری نگاشته شده اما درباره نام بانی و مدفون داخل آن هیچ ‌گونه اطلاعی در دست نیست و مزاری کاملا ناشناخته‌ است.
این اثر تاریخی نیز در 15 دی سال 1310 هجری شمسی به شماره ثبت 136 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات