نایب‌رئیس هیأت مدیره انجمن MS ایران گفت: سالانه ۳ تا ۵ هزار نفر به آمار مبتلایان به MS در کشور افزوده می‌شود که در صورت حذف سیگار از جامعه می‌توان این رقم را ۲۰ درصد کاهش داد.
کد خبر: ۹۰۲۷۸۱۵
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدعلی صحرائیان نایب‌رئیس هیأت مدیره انجمن MS ایران در نشست خبری که به مناسبت سومین جشنواره فرهنگی و هنری انجمن MS ایران برگزار شد، اظهار داشت: بیماری MS متأسفانه در قشر جوان جامعه بیشتر مشاهده می‌شود و معمولاً خانم‌ها سه تا چهار برابر آقایان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی گفت: این بیماری با توجه به اینکه قسمت‌های مختلف بدن فرد را درگیر می‌کند، دارای علائم متفاوتی خواهد بود، به‌طوری‌که در مواردی فرد با اختلالات ادراری، عدم تعادل و همچنین اشکالاتی در بینایی مواجه می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: علائم این بیماری به صورت حاد بروز می‌کند که بعد از معاینات پزشکی و انجام MRI می‌توان بیماری را تشخیص داد.

صحرائیان اضافه کرد: متأسفانه درک صحیحی از بیماری MS در جامعه ما وجود ندارد که این موضوع باعث دشوار شدن کار بیمار و خانواده‌ها شده است.

وی در خصوص اهمیت بیماری MS توضیح داد: بیمارهای زیادی ممکن است سیستم عصبی انسان را درگیر کند، اما در تمام دنیا به بیماری MS نگاه ویژه‌ای دارند، به دلیل اینکه این بیماری عمدتاً در سنین جوانی بروز می‌کند درحالی‌که سایر بیماری‌های اعصاب مثل پارکینسون در سنین 60 تا 70 سال فرد را درگیر می‌کند.

نایب‌رئیس هیأت مدیره انجمن MS ایران ادامه داد: باید توجه کنیم که بیماری MS تنها یک بیماری نبوده بلکه طیفی از بیماری‌ها را در خود جای داده است و یک بیماری بسیار غیرقابل پیش‌بینی به شمار می‌رود.

صحرائیان با بیان اینکه استرس نقش مهمی در بروز حملات MS دارد، توضیح داد: ما باید واقعیت‌ها را برای بیماران بیان کنیم. بسیاری از این افراد با حملات اختلالات حسی و اشکال در راه رفتن مواجه می‌شوند که این موضوع به دلیل قرار گرفتن در محیط‌های استرس‌زا به وجود می‌آید لذا باید توجه داشت که این افراد از حضور در محیط‌های استرس‌آور پرهیز کنند.

وی خاطرنشان کرد: نقش استرس در بروز این بیماری اثبات نشده است، اما در فعال شدن MS نقش به‌سزایی را ایفا می‌کند.

نایب‌رئیس هیأت مدیره انجمن MS ایران افزود: با وجود اینکه بیماری MS حدود 150 سال است که شناخته شده، اما دلیل اصلی بروز این بیماری مشخص نیست.

این متخصص مغز و اعصاب در خصوص عوامل خطرزای این بیماری اضافه کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که عوامل محیطی نقش به‌سزایی در ابتلا به MS ایفا می‌کند. همچنین نقش عوامل ژنتیکی نیز موثر است، اما بدون فاکتورهای محیطی، بیماری MS به وجود نمی‌آید.

صحرائیان در خصوص عوامل محیطی که در بروز بیماری MS نقش ایفا می‌کنند توضیح داد: سیگار کشیدن از جمله مواردی است که شانس ابتلا به MS را افزایش می‌دهد، به طوری که اگر سیگار از جامعه حذف شود، خطر ابتلا به این بیماری 20 درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه سالانه 3 تا 5 هزار نفر به بیماران مبتلا به MS در کشور افزوده می‌شود، گفت: اگر سیگار کشیدن از جامعه حذف شود می‌توان این آمار را بین 500 تا 600 نفر کاهش داد.

این متخصص مغز و اعصاب اصلاح مصرف ویتامین D در جامعه و جبران کمبود آن را یکی دیگر از عوامل مهم در زمینه پیشگیری از ابتلا افراد به بیماری MS دانست و گفت: با اصلاح الگوی مصرف ویتامین D می‌توان به طور چشمگیری از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

نایب‌رئیس هیأت مدیره انجمن MS ایران افزود: ورزش کردن در سال‌های اول ابتلا به بیماری می‌تواند کمک زیادی به مبتلایان به MS کند و همچنین باعث پیشگیری از پیشروی این بیماری خواهد شد.

صحرائیان در خصوص تأثیر داروهای تولید داخل بر درمان بیماری MS توضیح داد: هدف از مصرف داروها در این بیماران کاهش پیشروی این بیماری بوده و نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که دارویی در دنیا وجود دارد که می‌تواند بیماری MS را درمان کند.

وی افزود: برخی از بیماران بنا به تجویز پزشک ممکن است داروهای خارجی استفاده کنند و برخی دیگر نیز داروهای ایرانی، اما کیفیت داروهای تولید داخل نیز برای پزشکان و بیماران ثابت شده است.

نایب‌رئیس هیأت مدیره انجمن MS ایران در پایان با اشاره به تبلیغات گسترده در شبکه‌های ماهواره‌ای در خصوص درمان قطعی بیماری MS با روش‌های طب سنتی گفت: در دنیا درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و در صورتی‌که فرد روند درمان خود را قطع کند، به دلیل کاهش یافتن عوارض دارو، در مدت زمان 6 ماه دو سال ممکن است زندگی عادی داشته باشد اما پس از گذشت این دوران طلایی بیماری فرد به صورت پیش‌رونده بازخواهد گشت،‌ لذا توصیه می‌شود افراد روند درمان خود را به صورت مداوم ادامه دهند.

ارسال نظرات