یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: امضاکنندگان بیانیه مذاکره با ترامپ چنین رفتاری در زندگی شخصی و بازرگانی خود نخواهند داشت، اما حاضر می‌شوند کشور را قربانی تصمیمات شتاب زده خود کنند.
کد خبر: ۹۰۲۷۶۳۸
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدمحمد مرندی، کارشناس مسائل سیاست خارجی و استاد دانشگاه تهران در خصوص بیانیه‌ای مشترکی که چند فعال سیاسی در داخل و اعضای گروه‌های ضدانقلاب در خارج از کشور صادر و براساس آن خواستار مذاکره ایران و ترامپ شدند، گفت: تا زمانی که آمریکایی‌ها برجام را که به آن متعهد بودند به طور کامل اجرا نکنند حتی صحبت مذاکره با آن‌ها به زیان کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه این حرف در حقیقت دولت ترامپ را به فشار بیشتر علیه جمهوری اسلامی تشویق خواهد کرد، گفت: این افراد دانسته یا نادانسته ترامپ و دولت ایالات متحده را به این نتیجه می‌رسانند که عدم پایبندی به تعهدات و فشار بیشتر در مورد ایران جواب می‌دهد.

مرندی با اشاره به اینکه عدم پایبندی آمریکایی‌ها به برجام و صحبت از مذاکره مجدد با آن‌ها جواب معکوس خواهد داد، گفت: این اتفاق باعث خواهد شد که آمریکایی‌ها بدانند با روش نقض تعهدات یا فشار امتیازگیری مجدد برای آن‌ها فراهم خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درخصوص اینکه که آیا در شرایط فعلی هر نوع پیشنهاد برای مذاکره با ترامپ در چارچوب منافع ملی خواهد بود یا نه گفت: کسانی که چنین بیانیه‌ای را امضا کردند در حقیقت مقایسه‌ای بین ایران و کره شمالی داشتند که براساس این مقایسه ایران هم باید بمب اتم بسازد و هم موشک‌های حامل کلاهک هسته‌ای داشته باشد، چون کره شمالی دقیقا این تجهیزات را دارد.

وی ادامه داد: این افراد کشور ما را با کره شمالی مقایسه کردند که نتیجه آن این می‌شود که ایران باید فورا از برجام خارج شود و با سرعت به سوی ۵۰ الی ۶۰ بمب اتمی پیش برود و علاوه بر آن مانند کره ای‌ها موشک‌های حامل این بمب‌های اتمی را نیز داشته باشد که بتواند این بمب‌ها را به هر جای جهان حمل کند و پس از پشت سر گذاشتن این مرحله بدون هیچ قید و شرطی با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم.

مرندی تصریح کرد: مقایسه ایران با کره شمالی در صورتی مصداق می‌یابد که شرایط ما هم با کره یکسان باشد. کره شمالی با دو امتیاز ذکر شده وارد مذاکره با آمریکا شد بنابراین حرف امضاکنندگان این بیانیه نیز قاعدتا همین باید باشد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به عهدشکنی آمریکا در تعهدات مختلف بین المللی گفت: مصداق اخیر نقض عهد آمریکایی‌ها امضا بیانیهG۷ بود که پس از موافقت با آن بیانیه ظرف چند ساعت ایالات متحده از آن خارج شد.

وی ادامه داد: وقتی آمریکایی‌ها با متحدین خود این طور رفتار می‌کنند، به سادگی از برجام خارج می‌شوند چه طور می‌توان به مذاکره با چنین دولتی امیدوار بود؟

مرندی در پایان تاکید کرد: امضاکنندگان این بیانیه قطعا چنین رفتاری در زندگی شخصی و بازرگانی خود نیز نخواهند داشت، اما حاضر می‌شوند کشور را قربانی تصمیمات شتاب زده خود کنند.

ارسال نظرات