خبرهای داغ:
زرشک کار نمونه خراسان جنوبی گفت: اگر کارشناسان زودتر می آمدند، از نزدیک می دیدند و از ابتدا ما را راهنمایی می کردند میلیون ها تومان خسارت روی دست مردم نمی ماند.
کد خبر: ۹۰۲۷۴۷۱
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، به بهانه هفته جهادکشاورزی پای درد دل تعدادی از کشاورزان نمونه استان نشستیم تا شاید بتوانیم با انعکاس مشکلات این قشر زحمت کش در جهت حل آنها قدمی برداریم.

زرشک کار نمونه استان که در محمد آباد شهرستان درمیان سابقه کار 50 ساله دارد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی اظهارداشت: هر ساله 2هکتار زمین زیر کشت زرشک دارم.

وی با بیان اینکه با همکاری سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان در زمینه آموزش به کشاورزان منطقه در طول سال  حداقل 250 جلسه برگزار می کنیم عنوان کرد: به طوریکه زمان کاری گرفته نشود؛ در زمان استراحت کلاس ها تشکیل می شود واستقبال کشاورزان بسیار خوب است. کانال تلگرامی آموزش زرشک کاری  راه اندازی کردم و در شهرستان فعالیت می کنم.

کشاورز نمونه استان تصریح کرد: با وجود مشکلات زیاد کشاورزان استان و خشکسالی های پیاپی در استان، سازمان جهادکشاورزی کمتر با کشاورزان همکاری دارد و کمتر در بین آنان است.

وی با بیان اینکه  از کارشناسان جهادکشاورزی انتظار داریم بیشتر در اختیار ما باشند و بیشتر از باغات بازدید داشته باشند افزود: به خصوص زمانی که سرمازدگی و آفت محصول ما را از بین می برد و بعد از خشک شدن درختان، نمایندگان سازمان جهادکشاورزی با دوربین و خبرنگار به سراغ ما می آیند که دیگر فایده ای ندارد.

زرشک کار نمونه استان با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ ما نداشتن دانش و آگاهی کافی برای از بین بردن آفت ها و مقابله به موقع با بحران ها است اظهارداشت: امسال آفت حشره کریپس کل محصول زرشک منطقه ما را از بین برد.

وی ادامه داد: خسارت ما امسال صد در صد است و مانند سرمازدگی کل محصول زرشک با ریزش مواجه شده است. در برخی موارد رطوبت بالای هوا باعث ریزش محصول شده است.

کشاورز نمونه استان با بیان اینکه هیچ جا پاسخگوی این خسارت مردم نیست و هیچ جبرانی برای آن وجود ندارد تصریح کرد: اگر کارشناسان زودتر می آمدند، از نزدیک می دیدند و از ابتدا ما را راهنمایی می کردند میلیون ها تومان خسارت روی دست مردم نمی ماند.

وی خاطرنشان کرد: اگر اتفاقی مانند سیل و زلزله بیفتد همه مسئولین پای کار می آیند و ستاد بحران تشکیل می دهند اما متاسفانه برای ما کشاورزان که همیشه سرما، گرما، بارندگی و کمبودها بحران است هیچ کس به فکر ما نیست.

زرشک کار نمونه استان با اشاره به خدمات سازمان جهادکشاورزی اظهارداشت: در مدت دو سال لوله کشی و ساخت استخر برای ما انجام دادند و در روستای هم جوار ما در قنات کار می کنند.

وی به نمایندگی از سایر زرشک کاران منطقه گفت: دولت ستاد بحران در استان و شهرستان ها در بخش کشاورزی نیز تشکیل دهد. در نتیجه از بین رفتن محصول زرشک امسال زندگی ما صفر شده است. شاید پسته کاران و عناب کاران بدتر از ما باشند.

وی با اشاره به دیگر مشکلات کشاورزان به عنوان تولیدکنندگان جامعه افزود: در زمینه فروش محصولات نیز مشکل داریم چون کسی مستقیم نمی خرد بلکه سود به جیب دلالان و واسطه ها می رود.

کشاورز نمونه استان ابراز داشت: از مسئولان توقع دارم تدابیری اتخاذ کنند که کارشناسان بیشتر در روستا و در کنار کشاورزان باشند تا اینکه پشت میز در سازمان نشسته اند چون با از بین رفتن روستاها زندگی شهرنشینان نیز با خطر نابودی مواجه می شود.

وی با بیان اینکه مرتب گلایه هایمان را اعلام می کنیم اما گوش شنوایی نیست گفت: آموزش و پرورش 12سال در کنار خانواده و دانش آموز است، نیروی انتظامی و وزارت بهداشت و درمان همیشه کنار مردم هستند و خدمات انجام می دهد اما جهادکشاورزی به واقع در کنار کشاورزان نیست.

کشاورز نمونه استان با بیان اینکه سازمان جهادکشاورزی هر چند که خدمات و کارهای خوبی انجام دهد وقتی آب داشته باشم اما محصولم بر اثر نداشتن دانش و آگاهی از بین برود  وجود کارشناس در اتاق جهادکشاورزی دیگر فایده ای برایم ندارد.

وی با اشاره به لزوم مطالبه گری مردم به خصوص کشاورزان از مسئولان تاکید کرد: حقیقت و مشکلات را باید گفت، جای ترس وجود ندارد و تا هرچه ممکن است رسانه ها به کمک کشاورزان بیایند و مشکلات را منعکس کنند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها