امروز،۲۸ خردادماه در تقویم دفاع مقدس مصادف است با پیشروی نیروهای صدام در جزایر مجنون که به سقوط این جزایر در ۴ تیرمنجر شد.کتاب «رؤیای آمریکایی» نوشته گلعلی بابایی به نقش آمریکایی‌ها در این واقعه اشاره کرده است.
کد خبر: ۹۰۲۷۴۳۰
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، «رؤیای آمریکایی» پروژه بازخوانی پرونده جنگ نیابتی ایالات متحده آمریکا علیه ایران به کوشش گلعلی بابایی از سوی انتشارات بعثت منتشر شده است. بابایی در این کتاب به نقش آمریکایی‌ها در پشت پرده جنگ 8 ساله اشاره کرده است.

این کتاب، تاریخ تفصیلی و توصیفی از نقش محوری ایالات متحده آمریکا در شروع، استمرار و پایان جنگ تحمیلی است که در 10 فصل تدوین شده است.اکثر مستندات این کتاب از منابع خارجی که نویسنده‌های آمریکایی، اروپایی و کارشناسان رسانه‌ای جهان عرب و همچنین شماری از شاخص‌ترین فرماندهان ارتش صدام حسین در مورد این جنگ نوشتند،‌ بهره گرفته‌ است.

در تقویم جنگ 8 ساله ایران و عراق،‌ امروز 28 خرداد مصادف است با  پیشروی نیروهای صدام حسین در جزایر مجنون که به سقوط این جزایر در 4 تیرماه منجر شد. بابایی در این کتاب درباره سقوط جزایر مجنون نوشته است:

«با نزدیک‌شدن روزهای پایانی ماه خرداد، ماشین جنگی رژیم بعثی عراق بر حجم تحرکات خود افزود. در همین راستا، در 28 خرداد 1367 و روزهای پس از آن، دشمن نیروهای پیش را در جزایر مجنون تقویت کرد.

نکته قابل ملاحظه در تحرکات اخیر دشمن، اجتناب از حفاظت و بی توجهی نسبت به رعایت اصل غافل گیری بود. به نظر می‌رسید، دشمن قصد داشت، تحرکات خود را نشان دهد. تا با ایجاد رعب در نیروهای ایرانی، ضریب موفقیتش را افزایش دهد. در این حال، روزنامه «واشنگتن تایمز» به نقل از مقامات پنتاگون نوشت: «...عراق به استعداد تقریبی 200 هزار نفر را در نزدیکی شهر بصره مستقر کرده است تا در عرض چند هفته به جزیره مجنون، ناحیه نفت خیزی از خاک عراق که در سال 1984 به دست ایران افتاده بود، حمله کند.»

سرانجام، یک ماه پس از سقوط شلمچه، دشمن کلیه مواضع نیروهای ایران را در جزایر مجنون و «صحرای کوشک» با شناسایی قبلی از ساعت 24 شب تا ساعت 3 بامداد چهارم تیرماه 1367 با استفاده از حجم شدید آتش توپخانه، زیر آتش قرارداد. عملیات دشمن در جزیره، برابر گزارش نشریه «رویدادها و تحلیل» سپاه به شرح زیر است:

ارتش بعث عراق از اولین ساعات بامداد 4 تیر 1367 به اجرای آتش تهیه سنگین روی خطوط دفاعی، جاده‌های ارتباطی، مواضع توپخانه، مقرها، عقبه‌ها و مراکز تجمع نیروهای خودی و همچنین بمباران شیمیایی منطقه که دامنه آن تا حوالی هویزه گسترش یافته بود، اقدام کرد. سپس در ساعت 3:45 صبح، عملیات خود را از محورهای جاده خندق جنوبی «طلائیه» و «پیچ کوشک» آغاز کرد. در محور جاده مناطق، نیروهای دشمن با تیپ‌های 1و2 کماندویی از سپاه ششم، تیپ 601 پیاده و لشکر 25 وارد عمل شدند و پس از رسیدن به تقاطع جاده بدر و ضلع شمالی جزیره شمالی (حدود ساعت 9 صبح)، به طرف «جاده شهید همت» (شمال شرقی) به پیش روی خود ادامه دادند.

در محور جزیره جنوبی که محور اصلی تک دشمن بود، لشکرهای «مدینه المنوره» و «حمورایی» از سپاه گارد ریاست جمهوری، پس از پیاده کردن نیرو روی جاده قمر بنی هاشم (جاده اتصالی بین دو جزیره) به طرف ضلع غربی جزیره شمالی ادامه تک داده و باسقوطی «پد شماره یک»، در جنوب‌غربی جزیره شمالی، بوسیله پلهای شناور «جی.اس.پی» ادوات و تجهیزات را به داخل جزیره شمالی انتقال داد و پس از آن به سمت اضلاع دیگر جزیره پیش‌روی کرد. هم‌زمان، دشمن با استفاده از 30 فروند هلی‌کوپتر نیروهایش را روی جاده شهید همت هلی بُردن کرد و عقبه نیروهای خودی را در قسمت شمالی جزیره شمالی مسدود کرد. ساعت 11 صبح نیروهای عمل کننده دشمن در محورهای اصلی و فرعی، در جزیره شمالی با هم «الحاق» کردند.

با سقوط جزایر جنوبی و شمالی، رزمندگان اسلام مواضع خود را در مناطق «ابوذاکر» و «ترابه» تخلیه نمودند که پس از چند ساعت، به وسیله یگان‌هایی از سپاه ششم ارتش عراق به تصرف درآمد.

در محور طلائیه، یک تیپ از نیروهای سپاه گارد ریاست جمهوری درساعت 7 صبح، با هدف ایجاد اختلال در پشتیبانی نیروهای خودی و بستن عقبه یگان‌ها، عملیات فرعی خود را آغاز کرد و حدود ساعت 9 صبح، به سه راهی فتح و جاده سیدالشهداء رسید و سپس تا «پاسگاه مرزی خاتمی» پیشروی کرد.

در محور کوشک، لشکرهای 3 و 6 زرهی و 1 و 5 مکانیزه از دو محور تک خود را آغاز و پس از پیش‌روی به سمت «دشت جفیر» تا ساعت 9 صبح، این منطقه را تصرف کردند. به دنبال آن، با گسترش به سمت غرب و سه راهی فتح، این منطقه را پاک‌سازی و در منطقه «کانال سلمان» که به موازات جاده جفیر- سه راهی فتح کشیده شده بود، پدافند نمودند. در محور دوم کوشک، واحدهای عراقی خود را به جاده اهواز-خرمشهر (کیلومتر55) رساندند و با بستن جاده، چندین پل و قسمتی از راه آهن را تخریب کردند.

دشمن با آغاز تاریکی هوا، از محور طلائیه و جاده سیدالشهدا به سمت مرز شروع به عقب‌نشینی کرد و با استقرار در حوالی نوار مرزی، پس از قطع نمودن جاده‌های سیدالشهدا و همت، به تثبیت مواضع خود پرداخت.

صدام در دیدار با فراماندهان و افسران نیروهای گارد ریاست جمهوری خود تأکید کرد:  «...همکاری میان سپاه سوم و گارد ریاست جمهوری در دو نبرد اصلی- در شلمچه و مجنون- نشان دهنده وضعیت جدید در برتری انسانی در تمامی رسته‌های نیروهای مسلح عراق است، ... نبرد مجنون، آخرین حلقه بسیار مشکل در راه آزادسازی اراضی ما بوده است.»

در روند تهاجمی دشمن که از شبه جزیره فاو آغاز شد، حمله به جزایر مجنون، نماد اوج قدرت ماشین جنگی رژیم بعث بود، که به نمایش گذاشته شد. عراق در این عملیات که به لحاظ تاکتیکی، پیش‌رفته بود، به بهترین شکل آفند کرد و به خلاف عملیات در فاو، که خط و عقبه نیروهای ایرانی را با حجم انبوه از بمب‌های شیمیایی زد، در جزایر می‌خواست اسیر بگیرد. این عملیات دو معنا داشت: نخست، تسلط نیروهای عراق در آفند و امیدواری به کسب پیروزی و اطمینان نسبت به عقب نشینی نیروهای ایران و دوم تلاش برای به اسارت گرفتن نیروها و فرماندهان ایرانی.

باز پس‌گیری تمام مناطق متصرفه در منطقه جنوب، در مدت سه ماه، موقعیت سیاسی-نظامی عراق را به نحو قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشید. اظهارات «نزار حمدون» معاونت وقت وزیر امور خارجه این کشور، نشان دهنده تداوم حملات عراق بود. وی در اظهارات خود تصریح کرد:

«... عراق از این پس تصمیم ندارد تمامی مساعی خود را در صحنه دیپلماتیک متمرکز کند، ... فشار خود را برای بازپس گرفتن تمامی مواضع اشغال شده توسط ایران ادامه خواهیم داد.»

عراقی‌ها پیش‌‌بینی می‌کردند که به زودی نتیجه جنگ روشن خواهد شد. «طه یاسین رمضان»؛ معاون وقت نخست وزیر عراق، در مصاحبه‌ای با یک نشریه تونسی گفت: «... ما مطمئن هستیم که نتیجه جنگ در روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده روشن خواهد شد».

«رؤیای آمریکایی»  نوشته گلعلی بابایی در شمارگان 1500 نسخه به قیمت 35 هزار تومان از سوی انتشارات بعثت منتشر شده است.

ارسال نظرات