در حالی وزیر راه و شهرسازی دلیل نوسانات بازار مسکن را سیاسی اعلام کرده که کارشناس مسکن می‌گوید: وزیر محترم برای اقناع افکار عمومی این حرف را زده‌‌ است.
کد خبر: ۹۰۲۷۲۴۵
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۴

به گزارش سرویس بسیج مهندسین عمران ومعماری خبرگزاری بسیج، عباس احمد آخوندی اخیرا درباره وضعیت بازار مسکن گفته است: نوسانات -بازار مسکن- به خاطر شرایط سیاسی ایجاد شده و منحصر به بازار مسکن نیز نیست. اما می توان گفت زودگذر است. اظهارات وزیر راه و شهرسازی که روز گذشته در  منتشر شد، امروز بازتاب زیادی در رسانه های مکتوب داشته است.

در همین باره، بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن در این رابطه نظر دیگری دارد. وی به روزنامه شرق گفته است: اگر وزیر محترم برای اقناع افکار عمومی این حرف را زده‌‌ است، قابل درک است که وزیر چنین واکنشی داشته باشد، اما واقعیت این است که از مدت‌ها قبل پیش‌بینی کرده بودیم که اگر تأثیر اقتصادی برجام درست پیش برود، از اواخر 95 و اگر با تعلل اتفاق بیفتد، از شهریور 96 شاهد رونق بخش مسکن خواهیم بود.

وی با یادآوری این‌که پیش‌بینی ما هم همین بود که خرداد و تیر 97 اوج آن خواهد بود، ادامه داد ، این روند تا اسفند 97 ادامه خواهد داشت و بعد از آن وارد رکود مجدد خواهیم شد، ولی با توجه به خروج آمریکا از برجام به نظر می‌رسد سرمایه‌ها از بازار مسکن خارج نمی‌شوند و سال 98 هم همین روند ادامه پیدا خواهد کرد.

وی درباره تأثیر مسائل سیاسی بر بازار مسکن گفت: مسکن یک مقوله کاملا محدود در منطقه است و ربطی به خارج از کشور ندارد، چون سرمایه‌گذاری خارجی در این بازار وجود ندارد و مسکن مسئله‌ای داخلی است.

کارشناس مسکن ادامه داد:  اما وقتی درآمدهای نفتی ما افزایش پیدا می‌کند، سرمایه‌های حاصل از آن برای حفظ ارزش به بازار مسکن می‌آیند و عملا مسکن به کالایی سرمایه‌ای تبدیل می‌شود. دلیل آن هم اقتصاد دولتی است که باعث می‌شود اقشار مرفه تلاش کنند سرمایه‌های خود را در این بخش حفظ کنند و خطر کاهش ارزش آن به دلیل تصمیمات دولت مانند چاپ پیاپی پول را از بین ببرند.

ستاریان با یادآوری این‌که هم‌اکنون شاهد رونق‌ ساخت‌و‌ساز و صنایع وابسته به آن هستیم درباره آینده بازار مسکن پیش‌بینی کرد: تا شهریور 97 این افزایش قیمت فزاینده ادامه پیدا کند و بعد از آن هم احتمالا افزایش قیمت معمول را تا پایان سال خواهیم داشت.

ارسال نظرات