مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به تولید سالانه 250 تن انواع گیاهان دارویی در استان یزد بیان داشت: طبق برآوردها هم اکنون بیش از 5000 نفر در بخش کشت گیاهان دارویی مشغول به کار می باشند.
کد خبر: ۹۰۲۷۱۶۲
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد؛ با بیان اینکه ۳۸ هزار و ۴۲۰ هکتار از اراضی استان به کشت زراعت اختصاص دارد گفت: هم اکنون یونجه، صیفی و سبزی به مقدار بسیار زیادی در استان کشت می‌شوند که اصطلاحاً پر آخواه هستند.

یدالله جوادپور با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در استان یزد عنوان کرد: حفظ منابع آبی کویر با هدف استفاده بهینه از امکانات و نهاده‌ها و افزایش عملکرد در واحد سطح ضرورت کشت گیاهان کم آبخواه در یزد را موجب می‌شود.

وی افزود: با توجه به محدود بودن منابع آبی در استان یزد جهت ترویج کشت و کار مناسب با اقلیم یزد اداره جهاد کشاورزی استان یزد اقداماتی نظیر تهیه و تنظیم طرح اصلاح الگوی کشت و جایگزینی محصولات کم آبخواه، توسعه کاشت نشایی، استفاده از ارقام مقاوم و پر محصول و توسعه آبیاری تحت فشار (تیپ) در مزارع را در دستور کار قرار داده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: گیاهان کم آبخواه، مقاوم به شوری و خشکی و تنش سرمایی و پر محصول با طول دوره رشد کوتاه همچون زعفران، کنجد، ارزن، زیره، سیر و گیاهان علوفه کم آبخواه که با آب زمستانه آبیاری می‌شوند گیاهانی متناسب با اقلیم یزد می­باشد.

وی ادامه داد: همچنین گیاهانی نظیر زعفران، ارزن، کنجد، زیره، سیر و برخی حبوبات نظیر لوبیا و عدس کم آب خواه بوده و زودتر به بهره برداری می‌رسند لذا توصیه می‌شود در منطقه‌ای با آب و هوای یزد کشت شوند.

جوادپور با اشاره به صرفه اقتصادی کشت برخی گیاهان دارویی کم آبخواه در یزد گفت: ارائه تسهیلات جهت کشت گیاهان دارویی و جایگزینی گیاهان کم آبخواه بجای گیاهان پر آبخواه نیز از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان در دستور کار قرا داد.

وی با اشاره به وضعیت تولید و عرضه گیاهان دارویی در یزد تاکید کرد: هم اکنون گیاهانی مانند زعفران، مرزنگوش، زیره سبز و گیاهان مرتعی مانند انغوزه به استان‌های هم جوار و حتی خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

وی با اشاره به تولید سالانه ۲۵۰ تن انواع گیاهان دارویی در استان یزد بیان داشت: هم اکنون اطلاعات دقیقی از میزان اشتغالزایی کشت گیاهان دارویی در استان در دست نیست، ولی طبق برآورد‌ها هم اکنون بیش از ۵۰۰۰ نفر در این بخش مشغول به کار می‌باشند.
ارسال نظرات